Movie Review | Halimun (2022)

Friday 3 February 2023


Pengarah : Muzzamer Rahman  
Penulis Skrip : Muzzamer Rahman 
Pelakon : Beto Kusyairy, Nabila Huda, Kodi Rasheed, Chubb-E, Harun Hashim, Puteri Balqis Azizi  
Syarikat Produksi : Azura Pictures Sdn. Bhd. 
Pengedar : Astro First 
Genre : Seram / Drama
Durasi Tayangan : 115 minit
Tarikh Tayangan : 5 November 2022
Trailer :


Halimun arahan Muzzamer Rahman mengangkat tema saka dan pendamping di mana bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan masyarakat Melayu. Antara nak percaya atau tidak saja, sama seperti Zahir (Beto Kusyairy) yang masih menidakkan kewujudan saka atau makhluk halus sehingga lah dia berkahwin dengan Laila (Nabila Huda).

Pertemuan pertama kali Zahir dengan Laila di hotel tempat pemuda tersebut bekerja membuahkan rasa cinta lantas ambil keputusan untuk berkahwin. Zahir mula ambil tahu tentang latar belakang Laila selepas mereka berkahwin itupun tidak banyak yang Laila ceritakan. Zahir selalu mengalami mimpi ngeri ataupun ternampak kelibat perempuan tua (Sarah Monica) di rumahnya. 


Kerana risaukan keselamatan Laila dan anak di dalam kandungan, Zahir minta bantuan Adi (Kodi Rasheed) untuk datang jenguk rumahnya. Kalau ada benda minta Adi buang dan pagar rumah tersebut dari gangguan makhluk yang sukar dilihat di pandangan mata kasar. Sangkanya keadaan Zahir dan Laila semakin pulih namun sebaliknya. Prof Sulaiman (Hafidzuddin Fazil) berpesan supaya bawa Ashif (Chubb-E) sebagai peneman semasa berubatkan suami isteri tersebut. 


Filem yang mengambil masa selama 14 hari untuk penggambaran memang ringkas jalan ceritanya dengan tema yang sudah selalu digunakan dalam genre seram namun hasilnya kemas dan menarik. Filem Halimun tak menggunakan jump scare atau seram yang berlebihan pun tapi dah cukup buatkan bulu roma berdiri tegak. Seram tengok babak Laila balik dari pasaraya ataupun masa saka hisap darah di hujung katil. 


Kalau pada first half plot banyak terarah pada rumahtangga Zahir dan Laila, second half pula pada watak Ashif yang buta tapi dapat melihat dan mendengar menggunakan kelebihannya. Tak hairan lah kenapa Prof Sulaiman pesan pada Adi supaya bawa pelajar baru ni, sebab dia tahu Ashif layak dan mampu jaga Adi dari perangkap syaitan. 

Tak pasti lah watak Zahir dan Laila dalam golongan umur berapa sebab masing-masing nampak dalam fasa lewat 30-an. Lagipun Zahir dah beruban lepastu dia bagitahu Adi yang dia menyesal tak kahwin awal. Saja nak point out yang chemistry Beto dengan Nabila Huda sebagai pasangan berkahwin nampak cantik je onscreen. Sebelum ni jadi kembar dalam KL Gangster Underworld (2018) pun ngam jugak. Beto dengan Nabila ni macam Ranveer Singh dengan Priyanka Chopra, kalau bekerja bersama tu nampak serasi sangat. 


Personally, filem Halimun memang layak mendapat pujian dan masuk dalam senarai filem seram terbaik namun ada juga kekurangan baik pada plot ataupun aspek lain. Macam screentime Puteri Balqis yang terhad sangat sedangkan boleh dikembangkan lagi sama ada menerusi mimpi Zahir ataupun flashback. Tunggu bila Puteri Balqis nak muncul tapi kecewa lah ada satu babak sahaja. 

Sinematografi tak ada masalah langsung sampai lah masuk babak Adi berjumpa dengan Zahir di rumah pusaka kepunyaan Dato Ismail (Harun Hashim). Gelap sangat sampai tak nampak mana Zahir, mana Adi. 


Kenapa Zahir bertindak untuk bawa Laila keluar dari rumah lepas Adi ubatkan tu pun tak faham juga sebab clearly rumah pusaka bukan tempat untuk bertenang. Untuk orang berharta macam Zahir, tak jadi masalah pun kalau dia nak bawa Laila pergi bercuti dekat Maldives ataupun Semporna yang kaya dengan keindahan alam semulajadi. Baru betul lah healing. 

But that’s just my personal opinion je, sebab I tak nak healing dekat rumah kampung yang seram macam tu. Anyway, happy tengok Halimun sebab hotel tempat Zahir bekerja tu dekat EDC Hotel yang memang sedap makanannya. Tempat Adi buat Master pun dekat KUIS, rindu pulak zaman Diploma tengok fakulti AI masuk dalam filem ni. Special mention untuk dialog dalam filem Halimun yang tampak bersahaja dan tak preachy. Kudos to Muzzamer Rahman!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 =  8.4/10

1 comment

  1. erk..baca sinopsis aje dah meremang. sesuai untuk orang yang berani

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.