Movie Review | The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It

Friday 11 June 2021

 

Director : Michael Chaves

Writer : James Wan, David Leslie Johnson-McGoldrick

Cast : Patrick Wilson, Vera Farmiga, Ruairi O'Connor, Sarah Catherine Hook, Julian Hilliard

Production Company : New Line Cinema, The Safran Company, Atomic Monster Productions

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Horror

Running Time : 112 minutes

Release Date : 26 May 2021 (United Kingdom), 4 June 2021 (United States)

Trailer :


‘Being brave doesn't mean you're not scared. It means you are scared but you hang in there.’ – Arne Johnson

Latest installment dalam The Conjuring Universe membawakan kes pembunuhan tergempar di Brookfield, Connecticut pada tahun 1981 bila Arne Johnson (Ruairi O'Connor) didakwa membunuh tuan rumahnya, Bruno Sauls (Ronnie Gene Blevins) dengan tikaman pisau sebanyak 22 kali. Arne merayu tidak bersalah sebab dia membunuh atas hasutan syaitan saat minda dia tidak waras. Buat pertama kali kes pembunuhan menggunakan statement defense berkaitan alam mistik.

Awalnya Ed (Patrick Wilson) dan Lorraine Warren (Vera Farmiga) datang membantu keluarga Glatzel bila anak bongsu mereka, David (Julian Hilliard) yang berumur 8 tahun dirasuk oleh dark spirit sejak berpindah ke rumah tersebut. Arne yang ada bersama mereka pada malam tu minta supaya berhenti kacau David sebaliknya masuk ke dalam badan dia. 

Ed pula dimasukkan ke hospital akibat serangan jantung kemudiannya koma. Lepas dia sembuh mereka berdua sambung kembali siasat kes tu sebab Arne pula yang diganggu oleh si pemuja syaitan (Eugenie Bondurant). Lorraine cadangkan supaya mereka berdua siasat dari awal, sejak keluarga Glatzel mula berpindah masuk. Debbie (Sarah Catherine Hook) bagitahu tentang kolong yang penuh dengan tikus. Dekat situ lah Lorrainne terjumpa tengkorak haiwan bertanduk tajam yang digunakan untuk kacau keluarga Glatzel.

Penceritaan The Conjuring 3 tak sekuat previous intallments sebab pengarah bukan lagi James Wan tapi diberikan kepada Michael Chaves. Tak faham kenapa James Wan lepaskan The Conjuring kepada Michael ni padahal movie La Llorona (2019) tak best pun. Macam mana cliché movie La Llorona, macam tu jugak lah jalan cerita The Conjuring 3. Predictable. 

Penulis skrip pun bukan lagi Chad Hayes dengan Carey W. Hayes dan movie ni bergerak sendiri tanpa consultation dari Lorraine sebenar bila dia dah meninggal pada tahun 2019. Jalan cerita draggy dan beberapa persoalan tak terjawab bila mangsa-mangsa pemuja syaitan tak berhubung kait langsung. Tiba-tiba watak dia muncul untuk scene seram lepastu hilang.

Dalam trailer movie The Conjuring 3 nampak gempak sebab masuk dalam mahkamah so kita mungkin akan dapat tengok macam mana perdebatan antara pendakwaraya dan peguam bela berkenaan hasutan syaitan. Malangnya cuma ada scene bila Arne merayu tidak bersalah dan scene keputusan dari hakim. Selebihnya terarah kepada penyiasatan Ed dan Lorraine yang kebanyakannya cuma rekaan fiksyen untuk entertainment semata. 

Kenapa pengarah dan penulis buat macam tu? Sebabnya kes pembunuhan tu bukan disebabkan hasutan syaitan pun tapi disebabkan bengang dengan sexual harassment oleh Bruno terhadap Debbie. Mahkamah pun tak benarkan peguam guna hasutan syaitan sebagai defense. Mungkin sebab tu impak The Conjuring 3 tak sekuat sebelumnya bila team production bertukar tangan. Michael ada kelemahan yang ketara dalam mengolah dan mempersembahkan naskhah fiksyen untuk kelihatan seperti kisah nyata yang meyakinkan.

Kekuatan The Conjuring 3 semestinya pada lakonan, dinamik dan keserasian Patrick Wilson dan Vera Farmiga bila mereka berdua membantu polis dalam siasatan kes pembunuhan. Ikutkan case files The Warren pun memang Lorraine membantu pihak polis untuk beberapa kes yang dianggap misteri. Sweet sangat bila ada flashback masa Ed dengan Lorraine jatuh cinta di zaman muda. Kalau dalam The Conjuring 1 (2013) relationship diorang more to support each other, The Conjuring 2 (2016) tentang kepercayaan, dalam The Conjuring 3 pula tentang kekuatan cinta. Scene pil sakit jantung tu awwwwdorable. 

'I could go back to my house but my home is here with Ed' - Lorraine Warren

Sama macam The Warren, scene Arne dengan Debbie pun menguatkan lagi mesej tentang kekuatan cinta boleh mengalahkan kebencian dalam dunia. Pujian pada penulis bila watak Father Kastner (John Noble) bagitahu tak ada jawapan tepat untuk persoalan kenapa syaitan mengganggu manusia. Syaitan memang suka porak-perandakan manusia. Walaupun The Conjuring 3 tak umpph tapi mesej dia masih lagi padu dan tepat mengena. Sinematografi, VFX yang tampak nyata dan transition sharp dari Michael Burgess dan runut banyi yang menghidupkan elemen seram dan saspen dari Joseph Bishara. 

Michael Chaves bagitahu yang dia akan jadi pengarah untuk installment baru dalam The Conjuring Universe – The Crooked Man dan sequel The Nun. Tak suka dengan karya dia tapi I dah stuck dengan universe ni. Aduhhhhh

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 6.2/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.