Movie Review | The Conjuring 2 (2016)

Thursday 10 June 2021

 

Director : James Wan

Writer : Chad Hayes, Carey W. Hayes, James Wan

Cast : Vera Farmiga, Patrick Wilson, Frances O'Connor, Madison Wolfe, Simon McBurney, Franka Potente, Bonnie Aarons

Production Company : New Line Cinema, The Safran Company, Atomic Monster Productions

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Horror

Running Time : 134 minutes

Release Date : 7 June 2016 (TCL Chinese Theatre), 10 June 2016 (United States)

Trailer :


Sequel kepada The Conjuring (2013) berlatarkan kota London pada tahun 1977 di mana pasangan The Warren diberitahu oleh pihak gereja untuk melawat keluarga Hodgson yang menjadi tumpuan pihak media. Kalau ikutkan Lorraine (Vera Farmiga) tak nak pergi sebab vision dan mimpi Ed berkaitan dengan Valak (Bonnie Aarons). Tapi Ed (Patrick Wilson) pujuk supaya pergi dan bantu orang lain. Kalau betul cuma hoax, at least both of them dah buat kerja. 

Ikutkan kisah sebenar, diorang berdua busy dengan kes pembunuhan Amityville tapi James Wan sengaja tambah dark spirit ciptaan supaya ada installment The Nun (2018) dalam franchise terkenal dia. Valak cuma salah satu kes mistik yang disiasat oleh pasangan Warren pada tahun 1970-an. Tapi scene Lorraine ‘berjumpa’ dengan Valak pertama kali di rumah dia semasa membaca tu menceritakan kembali pengalaman sebenar dia. Semua scene Valak ditambah dan diubah lepas The Conjuring 2 habis shooting. Vera pun sakit tekak dah sebab menjerit banyak sangat. 

‘After everything we've seen, there isn't much that rattles either of us anymore. But this one... this one still haunts me.’ – Lorraine Warren

Berbalik kepada keluarga Hodgson bila gangguan bermula dengan hantu Bill (Bob Adrian) kacau Janet (Madison Wolfe) semasa tidur. Mula dengan tarik kaki kemudiannya sleepwalking dan munculkan diri supaya ugutan bunuh dia menakutkan mereka sekeluarga. Bill adalah pemilik rumah tersebut sebelum meninggal di kerusi kesukaan dia akibat sakit kronik. Roh dia datang setelah diseru oleh Janet dan Margaret (Lauren Esposito) semasa bermain dengan Ouija. 

Peggy Hodgson (Frances O'Connor) bawa anak dia keluar dari rumah dan tinggal di rumah jiran setelah gangguan semakin teruk. Pihak polis dan jiran pun percaya mereka diganggu oleh hantu sebab mereka juga nampak benda yang sama dengan Peggy. Kemudiannya pihak media datang untuk rakam perbualan dan ambil gambar semasa Janet dirasuk. Semua perbualan dengan gambar ni ada pada ending scene movie The Conjuring 2. 

‘Sometimes we have to have a leap of faith; to believe when no one else will.’ – Ed Warren

Dari awal sampai ke bahagian credit scene, James Wan bagi pengalaman menyeramkan kepada audience dengan cara yang tersendiri. Penulis skrip masih kekal sama cuma James Wan join sekali sebab dia nak olah beberapa scene mengikut perbincangan dia dengan Lorraine. 

Lakonan, dinamik dan chemistry Vera Farmiga dengan Patrick Wilson makin bertambah kuat dari sebelumnya. Dalam movie ni James Wan paparkan sisi romantik Ed dan kekuatan cinta pasangan Warren. Scene Patrick Wilson menyanyi lagu Can't Help Falling In Love - Elvis Presley tu guna suara dia yang sebenar. Tu kali kedua Patrick menyanyi dalam movie.

 

Set yang dipaparkan dalam movie The Conjuring 2 menghidupkan suasana kota London pada tahun 1970-an dengan sinematografi dan beberapa syot menarik dari Don Burgess. VFX banyak digunakan untuk scene The Crooked Man dan Valak tapi nampak kemas dan meyakinkan seperti hantu sebenar. Details pada props menghidupkan screenplay dan mengukuhkan lagi elemen seram. 

Istimewanya dengan The Conjuring ni bila pasangan Warren cuba untuk bawa kes paranormal untuk dibicarakan di mahkamah sebab makhluk halus ni wujud dan mengganggu manusia sampai ke tahap membahayakan nyawa bila manusia dirasuk. Selain dari perjalanan cerita pasangan Warren cuba untuk melawan hantu, dalam masa yang sama sub-plot mereka berdua cuba untuk yakinkan badan perundangan pun menarik untuk ditonton sebab keluar dari kebiasaan filem seram.

Sequel ni bukan setakat berjaya membentuk sebuah naskhah yang menyeramkan di mana kisahnya diadaptasikan dari kisah benar malah berjaya mengangkat tema kekeluargaan, kepercayaan, keyakinan dan iman manusia dalam kehidupan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

1 comment

  1. Tengok trailer dia pun dah merinding.. memang tak tengoklah filem ini.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.