Movie Review : I Still Believe

Sunday 12 April 2020


Director : Andrew Erwin, Jon Erwin
Writer : Jon Erwin, Jon Gunn, Madeline Carrol
Cast : KJ Apa, Britt Robertson, Melissa Roxburgh, Nathan Parsons, Shania Twain, Gary Sinise
Production Company : Kingdom Story Company, Kevin Downes Productions, Erwin Brothers Entertainment
Distributor : Lionsgate
Genre : Biopic / Musical / Romance
Running Time : 116 minutes
Release Date : March 7, 2020 (ArcLight Hollywood), March 13, 2020 (United States)
Trailer :


Diadaptasikan dari autobiografi Jeremy Camp dengan tajuk yang sama, I Still Believe mengisahkan tentang kisah cinta antara Jeremy Camp dan mendiang isterinya, Melissa yang meninggal disebabkan kanser ovari. 


Jeremy Camp (KJ Apa) starts his freshmen year di kolej jauh dari kawasan rumah dia di Indiana. First day dekat sana, dia nampak konsert The Kry oleh Jean-Luc (Nathan Parsons), penyanyi idola dia dan antara salah satu sebab utama kenapa dia nak masuk study dekat kolej tu. Single tracks Jean-Luc mostly genre contemporary dan bersifat ketuhanan. 


Tak sia-sia dia curi-curi masuk sebab dia berjumpa in person dengan Jean-Luc dan dapat peluang untuk berdiri tepi stage dan ternampak Melissa Henning (Britt Robertson) enjoy layan performance Jean-Luc. Dari saat tu dia dah jatuh cinta pandang pertama. Dia cuba approach Melissa lepas habis konsert and got to know her name. 


Lepas beberapa pertemuan yang secara kebetulan ataupun dirancang, both of them jatuh cinta tapi malam Christmas, Melissa masuk hospital sebab tumor dalam perut dia makin membesar dan kena buat surgery untuk buang. Since then Jeremy tekad untuk kahwin dengan Melissa dan cuba bahagiakan isteri dia sampai saat terakhir. 


Lepas tengok trailer dah tahu dah pun apa akan jadi dekat ending sebab tahap kanser Melissa dah agak teruk. But still nak tengok jugak sebab KJ Apa handsome plus rating tinggi and I need some beautiful romance genre movie. Serious tak menyesal langsung pilih movie ni walaupun menangis tengok ending. 


Lakonan KJ Apa sebagai Jeremy Camp looks convincing and he did justice for that role. Dari dia mula jatuh cinta, dia kembangkan career music dia, patah hati, berkahwin, jadi suami yang setia dan berkabung atas kematian Melissa. He proved he’s a perfect cast as Jeremy Camp. Scene dia menyanyi dalam movie ni memang dia menyanyi sendiri and it’s his first time. Boleh kata dia all out lah untuk jayakan watak Jeremy Camp. Chemistry dia dengan Brit pun nampak cantik sangat. 


Dalam movie ni ada Shania Twain berlakon sebagai mak Jeremy tapi sayang lah dia tak membantu sangat pun. Tak ada scene dia menyanyi walhal dia penyanyi sebenar IRL even scene emotional antara dia dengan Jeremy pun tak berapa menjadi. 

Visual teams definitely did wonder with breathtaking cinematography and visual effects. Shot diorang ambil pun cantik untuk scene romantic especially during their wedding. 




Totally in love with I Still Believe soundtrack! Suka dengan lagu Find Me In The River masa Jeremy nyanyi dekat bonfire di pantai dengan Melissa. What a soulful lyric and voice! 


Since movie ni berkonsepkan personal faith, dialog yang dilontarkan agak strong tambah bila Melissa cuba cari kenapa dia diberi ujian yang berat dari Tuhan. Bila Jeremy persoalkan takdir hidup dia dekat ayah dia, Tom Camp (Gary Sinise). 

'God is so infinitely vast, and this is His painting. We paint with brushes, He paints with a billion stars and a trillion galaxies. And He knows my name. And He has a destiny just for me. And I'm gonna figure it out, someday' – Melissa

Walaupun movie ni berbeza agama dengan kita tapi persoalan-persoalan yang timbul masa manusia diuji ada jawapannya dalam movie ni. It just a nice and heartwarming movie berkaitan kehidupan dan  percintaan. Dekat hujung movie boleh tengok Jeremy Camp dan Melissa Henning yang sebenar. 

When you're ready, pick up your guitar - Melissa
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.