Sagu Gula Melaka

Thursday 30 April 2020

Dah lama craving Sagu Gula Melaka ni sejak nampak video dekat Twitter Syedewa. Uniknya resipi dia bila dia guna susu Farm Fresh gantikan santan. I tak berapa suka santan sebab perut senang kembung so bila dia guna susu and jadikan drinks nampak nyummmm sangat! 


Pastu nampak Khairul Aming buat resipi mudah untuk sagu gula melaka so I ikut resipi dia dan ubah ikut Syedewa punya version sebab taknak manis sangat. Resipi ni untuk 2-4 orang sekali minum. 

Bahan-bahan : 

- Sagu 1/2 cawan
- Gula Melaka 2 keping
- Sirap 2 sudu [brand Amina sebab warna dia cantik]
- Daun pandan 2 helai diikat/disimpul
- Susu Farm Fresh [brand lain pun boleh]
- Air 
- Ais batu
- Cincau [optional]


Cara penyediaan : 

1. Didihkan 5 cawan air dalam periuk atau kuali kemudian masukkan sagu dengan sirap. Kacau sampai sagu masak. Nak tahu sagu masak bila hilang warna putih dan jadi warna jernih. 


2. Tapis sagu kemudian basuh dengan air. 


3. Didihkan air 2 cawan bersama daun pandan kemudian masukkan gula melaka sampai cair. 


4. Dah siap masak sagu dan cairkan gula melaka dah boleh la combine semua bahan. Masukkan ais batu, sagu, cincau, air gula melaka dengan susu. 

5. Kacau sampai sebati then it's done!


Ada orang suka sagu banyak so masak la sagu banyak. Ada yang suka buat sagu warna-warni, haa yang ni kena rajin la masak setiap warna yang disukai. Anyway, my craving satisfied! Lepas ni boleh buat lagi sebab senang je. 

2 comments

  1. Orait.. Hari ni bukak posa boleh buat sagu gula melaka... Sedap kan makan sejuk2...
    Nanti nak try dengan susu farm fresh jugak lah... Yg full cream.. Mesti lagi sedap kan..

    ReplyDelete
  2. ramadhan kali ni, famous resipi ni. di mana2 je ada, dengan warna nya yang menyerlah. =)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.