Movie Review | Pathaan (2023)

Sunday 5 February 2023


Director : Siddharth Anand
Writer : Shridhar Raghavan, Abbas Tyrewala
Cast : Shah Rukh Khan, Deepika Padukone, John Abraham, Dimple Kapadia, Ashutosh Rana, Salman Khan, Prakash Belawadi, Manish Wadhwa 
Production Companies : Yash Raj Films
Distributors : Yash Raj Films
Genre : Action / Thriller
Running Time : 146 minutes
Release Date : 25 January 2023 
Trailer :


Lepas kejayaan filem WAR (2019) yang menampilkan ejen Kabir (Hrithik Roshan) dan Khalid (Tiger Shroff), YRF buat perangkaan baru untuk menampilkan YRF Spy Universe kerana franchise Tiger dan Zoya juga mempunyai peminatnya sejak tahun 2012 hingga sekarang. Pada ulangtahun ke-50 Yash Raj Films, Aditya Chopra bersama Siddharth Anand secara rasminya menghidupkan YRF Spy Universe dengan filem Pathaan menjadi installment keempat dan diterbitkan pada awal tahun 2023. 

Pathaan (Shah Rukh Khan) yang baru sahaja sembuh dari kecederaannya sebaik sahaja pulang dari Afghanistan, propose idea kepada Nandini Grewal (Dimple Kapadia) untuk kumpulkan semua anggota Research and Analysis Wing (RAW) India yang cedera atau mengalami trauma tapi masih ingin berbakti kepada negara di bawah satu jabatan baru iaitu Joint Operation and Covert Research (JOCR).

 
Operasi pertama JOCR ialah menjaga Presiden India di Dubai ketika menghadiri majlis perasmian bersama dua orang lagi saintis hebat negara. Di sana mereka dapat tahu Jim (John Abraham) akan menculik atau mencederakan Presiden. Jim adalah bekas ejen RAW yang sama hebatnya dengan Kabir tapi kerana Kerajaan membiarkan isterinya dibunuh oleh terrorist, Jim berpaling tadah dan menggunakan skills serta networking untuk meraih keuntungan.
 
Bersama Jim adalah Rubai (Deepika Padukone) yang pernah bekerja dengan Inter-Services Intelligence (ISI), Pakistan. Strategi Pathaan mudah, hanya perlukan sedikit waktu untuk pecah masuk ke bilik Rubai dan cari maklumat tentang Outfit X. Tak lama kemudian, Pathaan dapat tahu Rubai hanya menyamar untuk dapatkan maklumat tentang kegiatan Jim. 


Sebagaimana hasil kerja Siddharth Anand dalam filem Bang Bang (2014) dan WAR (2019), Pathaan juga tak terlepas dengan olahan yang cemerlang. Apa yang filem aksi perlukan semuanya pengarah bagi. Pilihan yang tepat lah untuk King Khan mengaum di Bollywood selepas flop demi flop dan berhenti berlakon pada tahun 2018. Dalam filem Pathaan juga ada banyak dialog atau babak tribute kepada filem-filem SRK macam dialog K..K..K..Karen untuk filem Darr (1993) ataupun dialog Tiger tentang safety pin yang refer kepada filem Main Hoon Na (2004).

Selain SRK, YRF buat pilihan bijak dengan panggil John Abraham pulang sebagai villain yang hot seperti dalam filem Dhoom 1 (2004). I suka dengan karya Siddharth Anand walaupun storyline dia tipikal tapi olahannya menarik. Dia kenal pelakon supaya watak yang dikarang kelihatan cantik onscreen. Musik tema untuk Jim sesuai sangat dengan John Abraham yang sexy dan macho. Perfect BGM I must say. Setiap kali Jim muncul mesti berdoa supaya YRF terbitkan movie solo Jim semasa dia berkhidmat dalam RAW. 


Kalau first half pengarah kenalkan watak Pathaan dan Jim, masuk second half pula pengarah tampilkan Tiger (Salman Khan) datang membantu. Siapa tak excited bila dua superstars kick some ass together on a big screen?! Menjerit bila nampak scarf Tiger buat cameo. Kelakar masa Tiger dengan Pathaan share pain killer sebab energy dah tak macam zaman muda dulu. 

Dialog Pathaan dengan Tiger dekat credit scene pun menarik sebab diorang berbincang siapa yang nak ganti tempat diorang nanti. Ranveer Singh anak emas YRF tak boleh pergi sebab tahun lepas flop semedang, Ranbir Kapoor pun tak berjaya tawan dengan filem Shamshera (2022). Nampaknya the OGs jugak lah kena bekerja lagi. Even Siddharth Anand pun dah confirmkan yang ada solo movie untuk Jim, Pathaan buat cameo dalam Tiger 3, WAR 2 dan filem eksklusif Zoya & Rubai. I cakap eksklusif sebab belum pernah lagi Katrina Kaif dengan Deepika Padukone berlakon bersama sebab sejarah diorang tapi YRF berjaya sign contract. Two top heroines in 1 film, say whatttt! 


Berbalik kepada Pathaan, action stunt yang dipaparkan datang dari beberapa filem Hollywood yang terkenal macam Mad Max, Fast & Furious dan banyak lagi. Boleh nampak lah Siddharth ambil idea dari sana but I don’t really cares as long as the execution is perfect and entertaining. 

Sama seperti Kabir Khan atau Ali Abbas Zafar yang bagi peluang pada Katrina untuk beraksi dalam franchise Tiger, Siddharth Anand juga buka peluang tersebut untuk Deepika Padukone sebagai ejen ISI. Walaupun Dimple Kapadia tak beraksi namun dia menyerlah dalam screentime sebagai boss kepada Pathaan. Nampak lah perubahan yang Sid buat lepas tampilkan pasu bunga dalam WAR sebelum ni. 



Sinematografi memukau dengan keindahan beberapa tempat popular di Dubai, Russia, India, Spain dan banyak lagi. Music album Pathaan hanya menampilkan dua lagu – Besharam Rang dan Jhoome Jo Pathaan hasil gubahan Vishal–Shekhar. Sama seperti WAR (2019), kedua-dua lagu membantu promosi filem Pathaan walaupun ada kontroversi pada koreografi Besharam Rang. 

I tak pasti art and wardrobe team tak dapat bajet yang cukup ataupun ejen RAW memang suka rambut panjang ala bercuti di Hawaii sebab Kabir dengan Pathaan sama sangat style diorang. But I appreciate what they did to SRK. Hottie!


Kelemahan filem Pathaan pada durasi yang agak panjang terutamanya dekat hujung cerita masa Pathaan berlawan dengan Jim. Masa tu tunjuk babak diorang berlawan patutnya, tak perlu tunjuk reaksi Rubai pun sebab dia cuma berdoa untuk Pathaan je. Ada juga beberapa babak yang tak masuk akal macam flight menuju ke Delhi dan babak lain. 

Penggunaan VFX juga ada masanya tak berapa menjadi terutamanya pada babak berlawan dalam keretapi dan jet yang bawa Rubai dengan Pathaan ke Menara. Tak pasti lah I seorang je ke yang rasa bila SRK tak mampu nak emote untuk babak dramatik. Masa dalam filem Brahmastra: Part One (2022), elok je bila mata dia bergenang I tersentuh tapi masa Pathaan ni rasa kosong pula. 


But all in all it’s a great redemption movie. Berbaloi duit tiket pergi tengok dekat cinema, berbaloi juga tunggu buah tangan dari YRF. Tak sabar nak tengok Tiger 3 nanti! 

p/s : Kalau belum tengok Pathaan, go watch it at your nearest cinema. Movie macam ni tak syok tengok dekat streaming platform. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.