Movie Review | Detective Chinatown (2015)

Sunday 13 June 2021

Director : Chen Sicheng

Writer : He Bai , Sicheng Chen

Cast : Wang Baoqiang, Liu Haoran, Tong Liya, Chen He, Zhang Zifeng

Production Company : Heyi Pictures, MM2 Entertainment, Quidam Studios, WanDa Pictures, Wuzhou Film Distribution

Distributor : China Lion Film Distribution, Golden Village Pictures, MM2 Entertainment, GEM Entertainment, Wuzhou Film Distribution, Netflix

Genre : Action / Comedy / Mystery

Running Time : 136 minutes

Release Date : 31 December 2015

Trailer :


Lepas Qin Feng (Liu Haoran) gagal diterima masuk ke akademi polis, nenek dia suruh pergi ke Bangkok jumpa dengan pak cik dia, Tang Ren (Wang Baoqiang) yang bekerja sebagai polis detektif no. 1 di Chinatown. Rupanya pak cik dia kerja sebagai courier guy je pun dan banyak habiskan masa dan duit bermain mahjung di kwasan perumahan dia.  

Qin Feng awalnya nak balik semula ke China lepas menyampah dengan pakcik dia berulang kali kantoi menipu tapi disebabkan hari kedua tu Tang Ren jadi suspek polis gara-gara kes pembunuhan, terpaksa lah dia tolong selesaikan misteri tersebut menggunakan anugerah dan skills dia. 

Pegawai polis Kon Tai (Xiao Yang) bagitahu dekat CCTV cuma ada muka Tang Ren yang keluar masuk pada hari kejadian dan bawa keluar jongkong emas bernilai 100 juta dari bengkel kepunyaan Sompat manakala Sompat pula dibunuh dengan beberapa tikaman. Bengkel tersebut cuma ada satu sahaja laluan untuk keluar masuk. 

Tang Ren defend diri dia sebab dia cuma pick-up parcel dari Sompat, minta tandatangan dan hantar parcel tu dekat van yang terletak di bangunan usang. Dia tak tengok langsung isi dekat dalam sebab dia takut tengok kawasan tu. Kalau dia tahu dalam parcel tu ada jongkong emas, tak mungkin lah dia nak biar je dekat situ. 

Tapi tak ada yang percaya dengan cerita dia sebab tu Qin Feng ajak Tang Ren pergi ke bengkel Sompat untuk siasat dari awal ataupun bahan bukti yang sebenarnya terlepas pandang oleh pihak polis. Dalam masa yang sama, Mr. Yan (Chin Shih-chieh) bagi mereka masa 3 hari sahaja untuk jejak kembali jongkong emas kepunyaan dia tu. Macam mana Qin Feng nak selamatkan Tang Ren, kena tengok dekat Netflix lah filem kelakar dan misteri ni. 

Tak plan langsung pun nak layan movie ni sebab ingatkan movie Thailand rupanya movie China. Latar tempat je dekat Chinatown, Bangkok, Thailand. Kalau movie dari negara China ni mostly lawak slapstick tapi this one not bad lah dari awal sampai habis movie penat nak gelak tengok gelagat Tang Ren dengan Qin Feng. Walaupun Tang Ren ni digambarkan sebagai watak yang pemalas dan loser tapi dia sebenarnya ada ilmu feng shui dan ilmu ni juga membantu Qin Feng dalam siasatan dia. Misteri kes ni agak susah nak teka sebab pengarah memang sorok sampai watak Qin Feng bagitahu sendiri.

'Once you eliminate the impossible, whatever remains no matter how improbable must be the truth.' - Sherlock Holmes. 

Walaupun watak Qin Feng pergi ke Bangkok untuk melancong, pengarah tak tunjukkan keindahan bandaraya Bangkok pun tapi lebih kepada suasana sebenar kehidupan masyarakat dekat sana. Ada scene Tang Ren tunjuk Grand Central dekat Qin Feng itupun sekali lalu je sebab diorang tengah lari dari ditangkap pihak polis. Chinatown dekat sana dah serupa Chinatown dekat Petaling Street tu haa. Sama! Dalam movie ni ada vibe movie China tahun 70-an dan music score dari Nathan Wang menghidupkan lagi mood tu. 

Lakonan Zhang Zifeng sebagai watak Snow menghidupkan watak Qin Feng sebab berlaku perubahan lengkungan pada kedua-dua watak dalam beberapa scene mereka bersama. Watak Snow muncul sekejap je tapi impak dia agak mendalam pada penceritaan. Walaupun menyampah dengan watak Tang Ren sebab mulut dia bising tapi pengarah seimbangkan dengan survival skills dalam situasi genting. 

Bukan setakat movie ni dapat kutipan yang tinggi malah menang banyak award dalam beberapa kategori dekat award events. Kalau suka dengan movie genre comedy mystery ala Detective Conan dan Jackie Chan, haaa boleh la layan Detective Chinatown ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9/10

1 comment

  1. Penyiasatan versi komedi yang kak sha boleh layan.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.