Movie Review | Finding Srimulat (2013)

Sunday 17 January 2021

Pengarah :  Charles Gozali

Penulis Skrip :  Charles Gozali

Pelakon :  Reza Rahadian, Rianti Cartwright, Fauzi Baadilla, Nadila Ernesta, Kabul Basuki, Kadir, Mamiek Prakoso, Djudjuk Djuariah, Gogon Srimulat, Fauzi Baadilla

Syarikat Produksi : Magma Entertainment

Pengedar :  Netflix

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan :  104 minit

Tarikh Tayangan : 11 April 2013

Trailer :

Kisah bermula dengan naratif dari watak Adika Fajar (Reza Rahadian) yang bekerja bersama isteri dia, Astrid Lyanna (Rianti Cartwright) yang nak buktikan boleh hidup berdikari tanpa bantuan dari keluarga mertua yang kaya-raya. 

Syarikat Adi hampir gulung tikar selepas idea dia dicuri oleh Jolin (Fauzi Baadilla) kemudiannya dijual kepada syarikat besar. Pinjaman dia dibatalkan. Astrid pula makin sarat dan perlu lakukan pembedahan Caesarean kerana keadaan bayi mereka yang sonsang dalam kandungan. Adi dah mula runsing mana nak cari duit. 

Masa kereta dia kehabisan minyak, kebetulan dia ternampak mural Srimulat di dinding kedai Soto Pak Kadir (Kadir Mubarak). Tertarik dengan mural tersebut, Adi cuba approach Pak Kadir untuk buat lawak tapi ditolak mentah-mentah kerana usianya yang tua. Bagi Adi, karya tu tak terbatas dengan usia. Bila dipujuk, Pak Kadir makin bersemangat bila nampak Adi yang menghargai karya dia. 

Kemudian dia bawa Adi berjumpa dengan Tessy (Kabul Basuki) yang memegang watak shemale di dalam Srimulat. Mereka kemudiannya ingin berjumpa dengan Nunung Srimulat tapi disebabkan dia ahli Srimulat yang famous dalam bidang lakonan, mereka terpaksa balik sebab tiada temujanji. Setelah dikumpulkan beberapa ahli Srimulat yang masih hidup, Adi bagi cadangan supaya Srimulat perform di stesen keretapi untuk tarik perhatian dan free marketing juga untuk persembahan di pentas nanti. 

Tanpa pengetahuan Astrid, Adi guna duit simpanan mereka berdua untuk bayar deposit pentas, peralatan, kostum dan banyak lagi. Kerana performance di stesen keretapi tersebut, Pak Hasmi ingin biaya semua perbelanjaan untuk pementasan nanti. Malangnya beberapa hari kemudian Pak Hasmi meninggal dan Adi dah kehabisan duit untuk bayar upah dan baki selebihnya. 

Movie Finding Srimulat ni adalah movie untuk memperkenalkan Srimulat kepada generasi belia dan yang akan datang tentang salah satu tradisi Indonesia yang makin hilang ditelan zaman. Bukan setakat ahli Srimulat sebenar turut berlakon dalam movie arahan dan penulisan Charles Gozali ni malah Pak Jokowi pun buat cameo sekali tau! 

Bagi yang tak tahu Srimulat tu apa, kumpulan Srimulat ni adalah sekumpulan pelawak yang berlakon, menyanyi dan menari. Nama Srimulat ni diambil oleh isteri kepada pengasas kumpulan pelawak. Kalau di Indonesia ada Srimulat, di Malaysia terkenal dengan Senario lah kalau ikutkan. Senario pun pelawak, pelakon dan menyanyi jugak. 

Disebabkan genre movie ni komedi jadi dialog pun penuh dengan dialog kelakar sampai sakit perut gelak tengok keletah masing-masing. Scene Gogon (Gogon Srimulat) bergaduh dengan isteri dia tu kelakar sebab perangai memasing lebih kurang je masuk air. Lakonan Reza pula cuma watak yang sweet, penuh dengan ambisi yang besar. Walaupun dia suka dengan Srimulat tapi watak Adika tak pandai buat kelakar. Sweet je tengok scene dia minta kebenaran Astrid untuk pergi ke Solo dengan scene dia menyembang dengan Mbak Djujuk (Djudjuk Djuariah).

Jalan cerita Finding Srimulat dari awal sampai habis memang best ditonton dengan pace yang laju dan mesej sosial yang mantap. Menyampah dengan watak Icha (Nadila Ernesta) sebab ambil kesempatan dekat Adi masa di Solo lepastu minta tolong dengan Jolin padahal dah tahu dia tu watak jahat dalam hidup Adi. Kalau suka dengan Adi, kenapa nak buat macam tu? 

Visual dari lensa Rollie Markiano memaparkan suasana kota Solo dengan menarik. Suka tengok performance Srimulat di stesen keretapi dengan koreografi cantik memaparkan budaya dan keharmonian orang Indonesia. Meriah! 

Memang patut sangat Magma entertainment tayang movie yang mengangkat tradisi negara ni di Netflix, tambah pula sekarang ramai yang tengah mencari movie-movie lakonan Reza Rahadian. Hopefully tercapai impian dan objektif pembikinan filem Finding Srimulat ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

2 comments

  1. tak dpt nak imagine how org2 kaya yg tiba2 jatuh miskin

    ReplyDelete
  2. Bagus juga sesekali movie berkaitan tradisi ditayangkan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.