TV Show Review | The Sixth Sense Season 2 Episode 1

Sunday 26 September 2021

Producer : Jung Chul-min

Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Lee Sang-yeob, On Ju-wan

Production Company : tvN

Distributor : tvN, Viu

Genre : Mystery / Comedy

Running Episodes : 14 episodes (90 minutes per episode)

Release Date : 25 June 2021 – 24 September 2021

Trailer :


Ketagih dengan The Sixth Sense Season 1 (2020), terus sambung layan Season 2 memandangkan I tengok agak lambat so boleh marathon the whole season lepastu sambung season seterusnya. Dalam Season 2 ada beberapa perubahan dari team production bila panel tetap bertambah menjadi 6 orang dengan adanya Lee Sang Yeob. 

Tak pasti kenapa Sang Yeob naik pangkat sedangkan dia agak blur masa join Season 1 tapi yang pastinya I bersyukur dia dibawa masuk dalam variety show ni. At least ada lah kawan Jae-suk sepanjang variety show ni bila dia sakit kepala layan perangai Na-ra, So-min, Jessi dan Mijoo. Baru berapa minit sampai dekat set, dia dah rasa nak balik tidur dekat rumah. 

Untuk Episod 1 ni Sang-yeob tak ada sebab busy dengan shooting so dia hantar kawan baik dia, pelakon On Ju-wan. Tema untuk permulaan Season 2 ialah Korean food snacks dan di antara 3 restoran yang menghidangkan snacks ni adalah palsu. Berita gembira untuk kesemua panel bila tak ada denda kalau salah teka. Dan kalau seorang panel dapat teka tanpa partner lain pun, dia tetap akan dapat emas. Panel yang menang emas terbanyak akan dapat ganjaran besar di penghujung season. 

Memandangkan rules dah berubah, pendirian panel pun berubah juga bila team yang menang dalam game untuk dapatkan hint setiap restoran tak akan berkongsi dengan team yang kalah. Tapi kebanyakan masanya panel tak bergantung sangat pun dengan hint sebab hint kadang kala mengelirukan juga. 

Restoran pertama menghidangkan sup ayam bersama ginseng liar dengan harga setinggi 1,000 dollars kepada pelanggan. Walaupun dekat restoran tu ada pelbagai jenis ginseng yang dijadikan display tapi semua panel macam tak percaya tempat tu betul-betul wujud. Siapa yang nak makan makanan dengan harga yang sebegitu mahal kan? Ju-wan syak restoran tu fake sebab rasa ginseng liar macam ginseng biasa. Tak mungkin lah ginseng yang berusia 30 tahun tak ada keunikan rasa tersendiri. 

Restoran kedua pula adalah Korean beef cake dan merupakan menu yang popular di SNS sehinggakan ramai yang datang untuk mencuba walaupun berharga 320 dollar seunit. Jae-suk rasa restoran tu fake sebab interior design dia terlampau fancy dan tak ada air ventilation macam restoran BBQ yang lain. Paling kelakar bila Jae-suk kantoi complaint pasal side dish agak kering depan restaurant manager. Muka manager tu macam sentap bila dengar so boleh jadi tempat tu sebenarnya betul-betul wujud. 

Restoran ketiga agak mewah sampaikan kesemua panel terkejut boleh makan dekat situ. Kalau ikut poket memasing memang tak mampu lah semata nak makan snack. Na-Ra syak team production set up restoran ketiga dalam conference room hotel sebab interior nampak pelik tapi bila Ju-wan cakap takkan lah team The Sixth Sense boleh setup dalam skala yang besar macam ni.  Mijoo rasa tempat tu palsu sebab pelayan pakai kasut macam tak kena dengan saiz masa serve diorang. 

Bukan setakat dapat makan dekat restoran mewah dengan snacks yang sedap belaka malah dapat buat undian dalam suite yang pernah digunakan oleh idol group BTS untuk buat live bersama peminat. Ruang bilik tidur pula ada city view dengan interior yang mewah dan eksklusif. Tapi tak kisah lah voting booth terletak di mana pun, kesemua panel tetap susah untuk buat keputusan yang mana satu adalah palsu. Tambah pula Jessi tak sedap perut masa tu, lagi susah untuk dia buat keputusan. 

Nak tahu panel yang mana dapat bawa pulang seketul emas dengan jawapan yang tepat, kena tengok lah The Sixth Sense Season 2 ni di Viu atau Dramacool. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.