Movie Review | Pulau Hantu (2008)

Sunday 26 September 2021

 

Pengarah : Esan Sivalingam

Penulis Skrip :  Chang Un Seah, Esan Sivalingam, Bratina Tay

Pelakon : Carl Ng, Pamelyn Chee, Shane Mardjuki, Vijay Madhavan, Sani Hussein, John Cheng, Adrian Pang, Nurulaini, Richard Ng, Nur Batrisyia

Syarikat Produksi :  Hoods Inc. Productions

Pengedar :  Netflix

Genre :  Seram / Thriller

Durasi Tayangan : 90 minit

Tarikh Tayangan : 31 Ogos 2008 (Singapura)

Trailer :


Leftenan Komander Heng Ing How (Carl Ng) dipaksa menjalani latihan ketenteraan selama 2 minggu dan menyertai misi Singapore Armed Forces mencari 3 orang AWOL yang hilang di Pulau Hantu. Sesuai dengan nama yang diberikan pada pulau tersebut, menurut Hadi (Sani Hussein) yang juga merupakan guru sejarah, pulau tersebut antara tempat yang keras di Singapura. 

Cerita yang diturunkan dari generasi ke generasi bila sepasang ibu (Nurulaini) dan anak (Nur Batrisyia) ditanam hidup-hidup oleh penduduk kampung kerana dituduh mengamalkan ilmu ajaran sesat. Si ibu yang bernama Salmah adalah gadis perawan yang dirogol oleh Bomoh yang kejam dan menggunakan ilmu hitam untuk mengawal cuaca, alam dan manusia. 

Kerana fitnah tersebut dan dendam sebelum mereka meninggal dunia, roh yang tidak tenteram mula membalas dendam kemudian membunuh kesemua penduduk di pulau tersebut. Entah kenapa ramai askar dihantar ke situ walaupun ramai yang tidak berjaya pulang. Alvin (Shane Mardjuki) pula anggap cerita Hadi sebagai merepek sebab dia pernah datang ke pulau tersebut untuk BBQ dengan rakan pejabat yang lain. 

Frankie (John Cheng) pula bagaikan langkah kanan bila dia terjumpa bongkah emas yang ditanam di kubur Salmah dan berkeras untuk bawa pulang bersama. Malangnya selepas mereka terjumpa dengan AWOL yang hilang, roh Salmah dan anaknya mula mengganggu hinggakan seorang demi seorang meninggal di pulau tersebut. 

Before I start my rant on this movie, I need to clarified the only reason I watched this movie because Carl Ng looks so handsome. Watched because of him and stayed till the end of this movie because of him. So I cannot really complaint if the script kinda lousy. 

Memandangkan pasukan askar seramai 7 orang ni diarahkan oleh orang atasan ke pulau berpuaka tu untuk mencari orang yang hilang, jadi tak lah rasa geram sangat kenapa diorang boleh ada dekat sana. Bak kata Alvin, sepatutnya dia cari alasan dengan patahkan kaki atau anggota badan yang lain untuk lari dari misi ni walaupun dia tahu tempat tu disumpah. But still pelik lah bila orang atasan hantar askar biasa untuk cari AWOL? Patutnya hantar askar yang pakar lah macam komando, kan?

Yang jadikan cerita ni a huge letdown bila Sarjan June (Pamelyn Chee) dengan Leftenan Heng bagi arahan untuk masuk ke rumah yang penuh dengan darah. Macam mana diorang boleh terfikir untuk rehat dekat dalam rumah tu sedangkan Heng sendiri nampak Frankie terbang melayang sampai tertusuk dahan pokok. 

Walaupun tajuk movie ni Pulau Hantu tapi hantu dia barely exist pun I mean tak banyak babak yang menyeramkan. Hantu dia pun tak seram kecuali babak mendapatkan benih tanpa rela sebab dia tunjuk muka yang sebenar. Itupun dia tempek bedak sejuk sampai berkerak je. Visual dalam movie Pulau Hantu ni agak malap sebab berlatarkan hutan banat dengan cuaca yang agak mendung. Tak boleh nak agak kejadian tu pada waktu siang atau malam. 

Lakonan watak sampingan agak lemah da nada kalanya try hard untuk deliver karakter mengikut keperluan watak masing-masing. Dah la visual tak cantik, transition pun ikut dan pengarah je. Nasib baik lah movie tahun 2008 so tak lah rasa nak marah sangat dengan aspek teknikal yang lemah. Boleh jadi pengarah jadikan movie sebagai platform untuk Carl Ng ada job sebab pengarah tahu watak mana yang perlu ada sampai habis cerita. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.5/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.