Movie Review | Ma (2019)

Friday 17 September 2021

Director : Tate Taylor

Writer : Scotty Landes

Cast : Octavia Spencer, Juliette Lewis, Diana Silvers, McKaley Miller, Corey Fogelmanis, Luke Evans, Missi Pyle, Tanyell Waivers, Allison Janney

Production Company : Blumhouse Productions, Wyolah Films

Distributor : Universal Pictures, Netflix 

Genre : Psychological / Horror

Running Time : 99 minutes

Release Date : 31 May 2019 (United States)

Trailer :


Diinspirasikan dari kisah sebenar, movie Ma mengisahkan tentang Maggie Thompson (Diana Silvers) yang pindah ke Ohio bersama ibunya, Erica Thompson (Juliette Lewis). Kawasan tersebut adalah hometown Erica dan disebabkan masalah kewangan selepas bercerai, dia pulang ke rumah lama dan berharap supaya anak perempuan tunggal dia dapat berkawan dan teruskan hidup secara normal. 

Tak susah pun untuk Maggie dapat kawan dekat sekolah tu bila dia mencuri tumpuan beberapa mata terutamanya Halley (McKaley Miller) dan juga Andy Hawkins (Corey Fogelmanis). Halley jemput Maggie untuk join party tapi disebabkan last minute cancel, Halley plan untuk lepak minum arak dan hisap weed di kawasan kuari terbiar. 

Disebabkan masih lagi bawah umur jadi Halley, Andy, Chaz (Gianni Paolo) dan Darrell (Dante Brown) buat keputusan untuk minta bantuan dengan stranger. Kebetulan Sue Ann (Octavia Spencer) besar hati nak bantu sebab teringat port diorang nak lepak tu adalah port dia lepak masa zaman remaja dulu. Makin lama Sue Ann makin cuba dekatkan diri dengan mereka berlima dan offer basement dia sebagai port untuk lepak dan berparti. 

Maggie dah mula rasa lain dan pelik dengan perangai Sue Ann atau lebih mesra dipanggil Ma. Mereka boleh guna ruang basement untuk apa sahaja yang mereka nak tapi jangan sesekali pergi ke tingkat atas. Tapi Haley dan Maggie tak sangka amaran tersebut bukan sekadar amaran biasa sampai mereka dapat tahu sesuatu yang menakutkan. Bila mereka cuba untuk menjauh Ma pula mengugut supaya datang ke rumah dia. 

Pace movie Ma agak perlahan walaupun layan dengan speed 1.5x dan bertambah lemau bila penceritaan pada first half lebih terarah untuk build up characters. Bila tengok scene Sue Ann stalk Facebook mereka berlima tanpa kenal siapa nama mereka pun dah agak yang watak antagonis ni nak selesaikan dendam lama. Hutang malu dibayar dengan kemaluan. Eh?

Walaupun director ada bagi hint supaya penonton nampak dan dapat hidu ada sesuatu yang tak kena, lemau juga bila kena tunggu dekat second half baru nampak keganasan Ma atau elemen horror wujud dalam naskhah yang bertemakan psikologi ni. Ada beberapa unnecessary scenes macam scene Andy dengan Maggie keluar dating padahal boleh je sembang isu tu masa diorang berlima lepak sekali sebab yang lain pun kawan dia jugak kan? Kenapa nak selamatkan Andy je kalau boleh selamatkan semua? Lagipun Halley yang perasan Ma tu dah buat sesuatu beserta dengan bukti. Sama juga dengan scene Sue Ann geram bila marah dengan boss dia (Allison Janney). Kalau watak boss dia antara punca trauma dia tak pernah hilang mungkin lagi menarik. 

Memandangkan plot dia pun boleh dijangka pergerakannya, bila pengarah Tate Taylor dedahkan apa yang menyebabkan Sue Ann bertindak sedemikian tu nampak macam hambar. Mungkin sebab remaja zaman sekarang lagi teruk dibuli? Atau zaman sekarang lagi senang tersebar perkara yang memalukan berbanding zaman 90-an dulu yang cuma bergantung pada gossip. 

Bukan lah merendahkan trauma watak Sue Ann tapi untuk memaparkan naskhah yang mampu tarik minat penonton tu, cerita dia pun kena kuat dan kemas juga. Movie ni memang bergantung semata dengan nama dan lakonan Octavia Spencer yang pernah memenangi anugerah Oscar sahaja. Faktor lain tak diambil pusing dan elemen genre yang diketengahkan pun tak terasa impaknya. Sayang lah sebab movie ni adalah solo lead pertama Octavia dengan watak dan genre yang berbeza dari movie-movie lakonan dia sebelum ni. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 5.4/10

2 comments

  1. Suka tengok Octavia Spencer berlakon. Bila baca pace dia agak slow, risau awal awal dah giveup nak tengok. huhu

    ReplyDelete
  2. Kalau movie slow pace camni ammi kene tgk sorang. Kalau tgk ngan husband mesti dia mcm caching kepanasan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.