Movie Review | Nana Tanjung 2 (2007)

Thursday 16 September 2021

Pengarah :  Prof Madya A. Razak Mohaideen

Penulis Skrip :  Prof Madya A. Razak Mohaideen

Pelakon : Piee, Saiful Apek, Fasha Sandha, Waheeda, Azad Jasmin, Sheila Mambo, Jehan Miskin, Ainul Aishah, Azean Irdawaty

Syarikat Produksi : NAJ Productions Sdn. Bhd. , Lineclear Motion Pictures Sdn. Bhd.

Pengedar : Grand Brilliance, Netflix

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan : 96 minit

Tarikh Tayangan : 9 November 2007

Trailer : N/A

Sekuel kepada movie Nana Tanjung (2006) terbitan Grand Brilliance kali ni menceritakan kesinambungan kisah cinta kesemua watak utama. Memandangkan Mami Jay (Azean Irdawaty) jenis bawa mulut canang yang bukan-bukan pasal Nana Tanjung (Piee) sekeluarga, terpaksa lah dia keluarkan amaran supaya Khairunnisa (Fasha Sandha) dan Balqis (Waheeda) tak boleh keluar berdating dengan Akbar Khan (Saiful Apek) dan Zul (Jehan Miskin) selagi mereka belum sah berkahwin. 

Amaran larangan tu juga digunapakai untuk Nana dan tunangnya, Mami Mumtaz (Sheila Mambo). Tak cukup dengan larangan tersebut, Akbar dengan Zul diminta untuk sediakan duit hantaran sebanyak RM50,000 kalau betul serius dengan anak-anak perempuan dia. Nana cuma nak test ja depa dua ni boleh ka tak boleh tahan sebelum betul-betul masuk ke dalam keluarga Nana. 

Anak bongsu, Siti Hajar (Ainul Aishah) pula masuk ke alam baru bila dia melanjutkan pelajaran di peringkat pengajian tinggi. Walaupun scene dia tak sebanyak watak yang lain tapi dia ada plot tersendiri bila berjumpa dengan penyanyi kelab malam, Izad (Azad Jasmin) yang bersuara merdu. Tertarik dengan Siti Hajar, Izad mula cari nombor telefon untuk berkenalan. 

Memandangkan Akbar Khan dilarang untuk berjumpa dengan Khairunnisa maka dia pun bukan lagi pembantu peribadi Nana. Kusut dengan wang hantaran, staff dia tambah lagi dengan berita buruk bila ramai pelanggan agensi cari jodoh dia dah ramai yang lari. Pelik jugak lah dengan watak Akbar ni sebab dia ada syarikat tapi tak buat kerja pun. Macam mana dia boleh tinggalkan terus sampaikan gaji staff dah 3 bulan tak bayar? 

Nasib baik lah movie komedi maka dialog tak ada gaji sampai 3 bulan tu dianggap ringan atau kelakar walhal hakikatnya sesuatu yang serius. Kalau jadi staff syarikat Akbar Khan tu dah resign dah bila sebulan tak dapat gaji. Boss pun malas buat kerja, kita pulak dok kusut kena fikir macam mana nak cari pelanggan lepastu pujuk yang mana dah lari tu. Sama la dengan Zul yang suka keluar ikut plan Akbar supaya dapat berjumpa dengan marka masing-masing. 

Rasanya perangai Nana suka dok katok kepala orang tu jadi isu lepas Nana Tanjung 1 ditayangkan sebab ada dialog Khairunnisa tegur pasal ayah dia suka dok main tolak kepala padahal perbuatan tu tak baik. Babak Akbariah Masaud dengan Zulkarniah Masaud agak draggy lah sebab muka diorang mudah sangat nak cam walaupun makeup tebal. Takkan lah Nana tak perasan langsung diorang menyamar especially babak makan beriani udang tu. Sengaja pengarah buat watak Akbar terlupa buang shade lah, terlupa bukak apron lah. 

Sekuel Nana Tanjung ni agak draggy jalan cerita dan lawak yang try hard. Jalan cerita pun tak realistik tapi disebabkan genre komedi drama so boleh lah kalau nak layan secara santai. Watak Mami Jay sebagai mami jarum menjadi dan menghiburkan setiap kali muncul dengan gossip liar yang sengaja direka untuk porak-perandakan keluarga Nana Tanjung. Geram agaknya cinta kena tolak, melepas can dia nak menikah dengan orang kaya Penang. 

Ending Nana Tanjung 2 ni pun macam tiba-tiba je habis. Tak tergantung pun tapi ditamatkan tanpa proper ending. Ingatkan ada installment ketiga dalam franchise arahan Prof Madya A. Razak Mohaideen ni tapi tak ada pun dalam senarai filem yang diterbitkan oleh Grand Brilliance. Apa punya turr!

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6/10

2 comments

  1. Suka tengok waheeda berlakonnn. Loghat dia lembut dia. syok tengok

    ReplyDelete
  2. Hai Waheeda Saya minta maaf Wahed

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.