Movie Review | Veteran (2015)

Saturday 4 September 2021

 

Director : Ryoo Seung-wan

Writer : Ryoo Seung-wan

Cast : Hwang Jung-min, Yoo Ah-in, Jung Woong-in, Yoo Hae-jin, Jang Yoon-ju, Song Young-chang, Shin Seung-hwan, Jang So-yeon

Production Company : CJ Entertainment

Distributor : CJ Entertainment, Netflix

Genre : Comedy / Action

Running Time : 123 minutes

Release Date : 5 August  2015

Trailer :


Filem yang mendapat kutipan box office ke-5 tertinggi dalam sejarah tayangan filem di Korea Selatan dan memenangi banyak anugerah baik di dalam mahupun luar negara ni bertemakan jenayah yang dilakukan oleh chaebol dari konglomerat Sinjin Trading. 

Inspektor Seo Do-cheol (Hwang Jung-min) yang kebetulan berjumpa kembali dengan kenalan dia si pemandu lori, Bae (Jung Woong-in) semasa misi menangkap geng Rusia yang seludup kereta mewah di Korea. Dalam pertemuan tu dia bersimpati dengan nasib Mr. Bae yang sudah lama tak dapat gaji walaupun bekerja keras. 

Bertambah malang lagi nasib dia bila kesemua pemandu lori diberhentikan kerja serta-merta tanpa tempoh notis yang panjang. Bila Mr. Bae  berjumpa dengan pengarah Jo Tae-oh (Yoo Ah-in), dia dibelasah dengan teruk kerana buat kecoh untuk sesuatu yang kecil. Tak lama kemudian anak lelaki Mr. Bae (Kim Jae Hyeon) hubungi Inspektor Seo Do-cheol untuk maklumkan ayah dia dimasukkan ke hospital akibat jatuh dari tingkat 8. 

Do-cheol dapat tahu Mr. Bae dibelasah dengan teruk dan tiada langsung footage CCTV pada waktu yang sama kejadian tersebut berlaku. Dia tahu ada sesuatu yang mencurigakan tambahan pula bila Choi Dae-woong (Yoo Hae-jin) pembantu Tae-oh datang berjumpa dengan isteri dia (Jin Kyung) untuk beri rasuah supaya mereka diamkan sahaja perkara ni. 

Banyak sub-plot yang ditambah untuk menguatkan lagi plot utama yang memaparkan jenayah melibatkan chaebol di Korea Selatan dengan pace yang laju. Walaupun tema dan mesej sosial yang dibawakan oleh pengarah dan penulis Ryoo Seung-wan ni agak berat namun penceritaan yang diolah dan diadun dalam template aksi komedi menjadikan naskhah terbitan CJ Entertainment ni menarik untuk ditonton. 

Scene Mr. Bae bagitahu tentang masalah kerja dalam babak berdurasi 2 minit nampak bersahaja walhal dua watak berbicara hal yang agak tegang dan berat. Scene pendek je tapi ikat perasaan audience sebab realiti jijik yang berlaku dalam kehidupan. Ekspresi kedua-dua watak mainkan peranan utama bila terpaksa pasrah dengan kezaliman di depan mata. 

Sama juga dengan scene polis yang ditugaskan untuk tutup kes Mr. Bae nyalakan rokok untuk Choi Dae-woong. Tak perlukan penjelasan panjang pun untuk kita nampak rasuah dan kebobrokan yang berlaku dalam institusi polis. Sama juga rasuah kepada pihak media untuk tutup cerita jenayah yang berlaku. Boleh nampak yang pengarah Ryoo Seung-wan gunakan pendekatan tunjuk melalui screenplay daripada beritahu melalui dialog atau naratif. 

Elemen kelakar wujud pada babak yang berlatarkan kehidupan team Metro Police yang diketuai oleh Leader Oh (Oh Dal-su) bila mereka memaparkan realiti sebenar bila ditugaskan untuk memberkas penjenayah. Kalau dalam movie crime yang lain boleh nampak sisi tegas, serious dan tegang tapi dalam movie Veteran ni penat gelak bila masing-masing mengaduh sakit dan penat setiap kali penjenayah lari daripada ditangkap. Scene Ma Deong-sok buat cameo tak sampai seminit tu macam tak perlu je? Dia memang ada fanbase sendiri ke sampai pengarah perlu masukkan watak dia walaupun sekejap? Mungkin dia macam Reza Rahadian, muncul sekejap pun dah buat penonton happy. 

Paparan visual dengan teknik yang menarik dari Choi Young-hwan menambahkan lagi impak pada beberapa babak yang ada dalam movie Veteran. Terutamanya teknik close up yang menjelaskan reaksi muka dengan perbuatan jahat dari watak-watak antagonis. Sama juga dengan music score Bang Jun-seok sehingga tercalon dalam kategori Best Music di pelbagai award events. 

Veteran ni akan jadi one of my fav movie lepas A Hard Day (2014)  dengan konsep, genre dan tema yang sama sebab penulisan dan execution yang mantap. Uniknya industri perfileman Korea Selatan ni bila diorang selalu hantar movie aksi komedi ke festival filem sedangkan industri filem negara lain hantar movie yang slow paced dengan mesej yang berat. Shouldn’t they learn by now that kind of template is a bore? 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

5 comments

  1. Actor dia semua pelakon yang selalu bawak watak violence! Hahaha tak sangka movie ni comedy genre.

    ReplyDelete
  2. Fuh, best ni. Jap la nak cari lu. Mana yek nak tengok? Telegram ada? Haha
    Ah In berlakon ni.

    ReplyDelete
  3. Waahh..semua hero hero filem ni kecuali Oh Dal Su yang selalu pegang watak tambahan. Rasa macam tak pernah tengok lagi.

    ReplyDelete
  4. Aduh.. baca review Farhana je dah tergoda nak menonton.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.