iKON | Kony's Island Season's Greetings 2016

Sunday 27 June 2021


Lepas dah layan dua survival show WIN (2013) dengan Mix & Match (2014), sambung pulak layan semua breaktime show diorang. Show ni eksklusif untuk fans yang beli CD je tapi tak banyak pun yang YG Entertainment terbitkan. Tahu-tahu dah sold out dah. Untuk international fans ni memang bergantung harap dengan beberapa website ataupun Youtube je kalau nak tengok dengan English subtitle.

First breaktime iKON dekat Pulau Jeju je sebab baru debut kan, so pergi rumah Jay je lepak dekat sana selama 2 hari haha. Disebabkan diorang bercuti dekat Pulau Jeju, so Jay lah yang jadi referee untuk semua game yang diorang main dekat sana. 

‘When in Rome, do as Roman do so in Jeju do as I said.’ - Jay

First game start dengan BINGO bila iKON terbahagi kepada dua kumpulan. Nak menentukan kumpulan tu diorang main Sky & Ground. Kalau dekat kita main Lat Tali Lat lah. Banyak kali lah jugak diorang main sebab semua fikir nak flip arah yang sama je. Perfect teamwork kata Bobby. Semua bongok kata B.I haha sudahnya diorang main Rock-Paper-Scissors je. Dari sebelum debut membawak ke sekarang osom je lah penyelamat keadaan. 

B.I, DK dengan Chanwoo satu group dengan nama Donyagu menawhile Bobby, June dengan Yunhyeong satu group guna nama Koojine. Group Donyagu siap ada cute dance untuk present nama group. Game BINGO ni special sikit sebab setiap kumpulan akan pilih number yang mana diorang nak. Dekat number tu ada mission yang diorang kena selesaikan mengikut tahap kesukaran yang berbeza. Jay sebagai juri akan tentukan sama ada mission tu berjaya dilaksanakan ataupun tak. 

Masa main game BINGO ni diorang shoot dekat tepi sungai tapi di laluan tourist so ada masanya makcik tumpang lalu lepastu terkejut sebab jumpa idol group. Ada yang berkumpul dekat belakang sebab nak tengok diorang shooting. Masa ni tak famous sangat so boleh lah shoot dengan aman. 

Lepas settle main BINGO dekat situ diorang sambung main dekat kawasan pantai pulak. Best tengok scenery dekat situ sebab laut dekat Pulau Jeju memang cantik. Then masuk dalam hutan pulak untuk lengkapkan mission. Masa ni Chanwoo tengah sopan lagi, comel je panggil Jinhwan hyung ~! tadaaa! Tapi mangsa tetap sama, Yunhyeong si kembar. 

Masa main one leg fight tu kelakar tengok Yunhyeong dengan JuNe kalah dengan Chanwoo tapi bila Bobby masuk je habis kalah team Donyagu. Hantar B.I lawan dengan Bobby terus kalah sebab B.I lagi kuat. Teringat B.I dengan Bobby lawan standing push up dalam iKON TV (2018). Bila Double B berentap je confirm Bobby kalah. Diorang main game sampai senja lepas puas hati campak Jay dalam laut. Geram sebab Jay memandai ubah denda kepada team yang kalah.

Malamnya ada sesi ‘Complete iKON’ bila diorang jawab beberapa soalan, main game, complete mission dan juga confession. First game – Ask iKON Whatever You Want! bila semua persoalan dan kegundahan team member akan dijawab secara bijaksana oleh B.I merangkap leader. Jay excited lah nak main game ni sebab diorang jarang spend time untuk menyembang since busy dengan practice dan performance untuk promote debut album. 

Masa session ni diorang agak sedih lah sebab muka masing-masing tak handsome tapi Bobby kata dia paling tak handsome dalam group tu so tak perlu sedih bab tu. Jay la yang paling menyerlah masa debut sebab dia paling tua dan paling comel. Tapi ikutkan Chanwoo pun comel, dah la pelakon. Yunhyeong pun handsome je. Problem diorang bukan tak handsome tapi stylist tak buat kerja. JuNe paling handsome pun jadi down sebab stylist buat rambut cendawan. Menyampah betul hairstyle tu. 

‘To be honest, the only thing I have is confidence. Even when things goes wrong, it’s important to control your mind.’ – B.I

Sedih bila B.I baca soalan ‘Can we be together after 10 years? What will we be doing?’ dari Bobby. Dulu sebelum debut, dia asyik terfikir tentang bila diorang akan debut tapi bila dah debut, dia terfikir apa akan jadi in future. Sebab dia tak nak iKON cuma kumpulan yang berkongsi citarasa dalam musik tapi bagi dia iKON adalah family yang boleh menyembang dan share macam-macam benda. 

Kelakar pun ada jugak bila tengok balik part ni sebab Bobby jugak yang awkward dengan JuNe padahal sebelum ni rapat je. Sekarang ni dia awkward dengan Yunhyeong pulak sebab energy tak sama, tak reti nak sembang apa benda. 

‘I’m not sure about iKON will last until when but for us, maybe until one of us die? In our 80s, we will gather like this saying Sinosijak!’ – B.I

Betul lah apa B.I kata tu, iKON sekarang dah kehilangan leader sebab sabotaj tapi hubungan diorang tetap kekal sampai sekarang. Kalau ikutkan, Bobby, B.I dengan Jay dah berkawan 10 tahun dah tahun ni. Masa celebrate 2,000 days iKON tu sedih lah sebab B.I tak ada padahal dia yang naikkan group tu. Bila dia hilang memang terasa sangat. 

Dekat hujung show ni, iKON isi resolution diorang untuk tahun 2016 and some of them memang menjadi seperti yang dirancang tapi ada yang tak macam Yunhyeong acting debut, Jay + DK compose lagu sendiri dan lain-lain lah. I have fun watching them, so many memories of OT7. By the way, DK ada cakap dia nak datang Jeju lagi spend time dengan iKON member tu jadi kenyataan lah sebab diorang shoot untuk Idol School Trip (2017) dekat situ jugak. Bahaya breaktime ni staff take note je apa diorang cakap. Tak percaya, tengok next Summertime pulak. 

p/s : Poster Kony Island ni YG letak dekat cafeteria dekat bangunan baru. 

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.