Movie Review | U-Turn (2020)

Saturday 16 January 2021

Director : Roderick Cabrido

Writer : Cenon Obispo Palomares

Cast : Kim Chiu, JM de Guzman, Tony Labrusca, Martin del Rosario

Production Company : ABS-CBN Film Productions, Clever Minds, Suraya Film Productions

Distributor : Netflix

Genre : Horror / Thriller

Running Time : 98 minutes

Release Date : 30 October 2020 (USA)

Trailer :

Tahun lepas ternampak Kak Sha buat review pasal movie U-Turn (2016) genre seram misteri  yang berkisarkan tentang illegal u-turn. Dan setiap kali ada yang buat illegal u-turn pasti ada yang mati gara-gara bunuh diri. 

Kejadian misteri ni berlaku bila terjadinya kemalangan antara si ibu dan anak yang menaiki motosikal dan kemalangan akibat terlanggar barrier di jalan. Si anak tercampak jauh dan meninggal manakala si ibu pula terseret dan patah beberapa tulang. Dia masih lagi hidup tapi malangnya meninggal beberapa jam kemudian disebabkan jalan tersebut sunyi. 

Keesokannya, Donna Suarez (Kim Chiu) ditugaskan ke kawasan kemalangan sebagai wakil dari Daily Journal. Disebabkan dia nak video hits sekaligus menaikkan nama dia setelah 7 tahun jadi wartawan hambar, Donna bertindak untuk rakam muka mangsa dan sensasikan cerita. Tak cukup dengan tu, dia curi rantai leher kepunyaan anak mangsa. Dia diganggu tapi tak seteruk sesiapa yang buat U-turn di kawasan tersebut. 

Satu demi satu kes kematian muncul dan diklasifikasikan sebagai mangsa bunuh diri dan pastinya Donna akan berada di tempat kejadian untuk shoot video yang ngeri dan menggerunkan untuk penonton. Kevin (JM de Guzman), pegawai polis trafik syak Donna pasti ada kaitan sebab dia akan sampai terlebih dahulu. Donna mula dapat kesedaran yang perbuatannya salah bila adik dia, Eric (Martin del Rosario) meninggal selepas buat u-turn di jalan tersebut. 

Dengan bantuan Kevin, Donna dapat salinan rakaman CCTV kemudiannya nampak Eric menjerit ketakutan walhal tak ada sesiapa pun pada masa tu. Dia tahu ada sesuatu yang mengganggu tapi kenapa? 

Movie U-Turn Filipina ni adalah remake kepada movie U-Turn tahun 2016 tapi tak pasti kalau jalan cerita masih sama. Movie ni mungkin seram for some people la kot sebab template dia sama je cuma misteri tu yang berbeza. 

Tak puas hati dengan hantu anak-beranak yang bunuh semua orang yang buat illegal u-turn dekat situ. Sedangkan anak-beranak tu accident sebab salah sendiri bila bawa laju dengan lampu motor tak berfungsi di jalan yang gelap. Menyampah juga dengan ending bila Donna yang kena cari pembunuh sebenar siap ada deadline lagi. Selalunya movie genre seram ni hantu dah memang tahu siapa pembunuh tinggal watak utama nak tahu dari hantu je. Tapi jalan cerita movie ni terbalik pulak siap salah suspek orang pulak tu. 

First half tu not bad lah nak layan tapi bila makin ramai yang tak bersalah kena bunuh just because buat u-turn haram, terus rasa macam overnya korang ni. Dah la perangai Donna pun tak semenggah, hantu pun sama naik je. Tunggu je lah ending sampai habis sebab dah halfway kan. Scene Robin (Tony Labrusca) kena marah dengan Donna sebab mention pasal townhouse tu macam merepek je. Daripada stay dengan manusia toxic, baik dia pergi ke Canada mulakan hidup baru. Tapi tu lah, kalau sembang pasal cinta ni. 

By the way, visual mesti lah gelap untuk impak seram tapi ada satu family yang terpaksa bergelap sebab suami dia tak bayar bil elektrik. Dah la tak ada duit nak bayar bil, balik rumah pulak bawak hantu. Overall one time watch je lah sebab jalan cerita tak logik dengan suntingan yang kurang kemas. Make-up hantu Elsa tu pun kelakar. Dekat awal movie nampak lah seram dia, bila dah hujung tu macam malas nak makeup pun ada sebab muka dia bengkak gila dah macam kena sengat tebuan. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.7/10

3 comments

  1. Wah, horror movie yang camnie akak cari.. Bila baca review awak nie, terasa semangat nak tengok movie nie..

    ReplyDelete
  2. hahaha ok lawakkk.... klu muka hantu mcm kena gigit tebuan mmg tak sedap dah namanya

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.