Book Review | Kala Runtuh Seluruhnya (2021)

Monday 6 February 2023


 Penulis : Fiy Suri

Penerbit : Iman Publication

Helaian : 422 mukasurat / 38 bab

Genre : Drama

Tarikh Cetakan : Mac 2021 (Cetakan Pertama)

Harga : RM 30.00 (Semenanjung Malaysia), RM33.00 (Sabah & Sarawak)

Sinopsis:

"...I'm sorry, but I'm afraid you can never do snowboarding again."

Hud terduduk.

Akibat kemalangan yang menimpa, minat dan kecintaannya pada meluncur salji - bahkan seluruh hidupnya, punah! Tak pernah dia sangka, atlet Olimpik sepertinya terpaksa bersara seawal usia 25 tahun.

Sikap Hud terus berubah menjadi dingin, sehinggalah pertemuannya dengan keluarga Our time memberikan cahaya yang baharu dalam hidupnya. Terutamanya kehadiran Inara, barista girang yang juga menghidap 'invisible illness' sepertinya. 

Namun ketika Hud mula sedia berdepan dengan kenyataan, dia sekali lagi diuji hebat dengan kehilangan. Kali ini jiwanya langsung mati. 

Review: 

Lepas 3 buah buku baca dari publication Iman ni terus rasa tertarik untuk baca karya yang lain pula. Kali ni tentang kisah kehidupan Hud, seorang snowboarder muda yang mengalami ujian berat dalam hidupnya. Hud menetap di Kanada sejak kecil lantas menjadikan minat dia sebagai kerjaya dan mewakili negara Malaysia. 

Hidup Hud cuma ada keluarga, kawan baiknya, Ben dan juga snowboarding. Selain itu, dia tak pernah ambil peduli. Namun bila kemalangan sehingga doktor sarankan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam snowboarding, Hud hilang arah tuju. Dia jauhkan diri dari Ben dan juga keluarganya. Entah berapa kali Puan Mardhiah menangis dalam pelukan Encik Azad kerana perubahan mendadak anak sulungnya. 

Akhirnya Hud bawa diri ke Malaysia dan habiskan masa di café Our Time sampai dia tergerak hati untuk bekerja di sana hanya kerana Inara yang berjay curi hati dia dalam diam. Dekat Our Time Hud banyak belajar tentang ujian tuhan dan juga kehidupan. Banyak lah kata semangat dan nasihat buat Hud dan juga yang membaca ni. 

"You're not alone, Hud. Because Allah is always with you even when no one else is. The only thing you must have in Him is faith. The question is, 'do you trust Him?' Place your hand on your heart and ask yourself, 'do you'?" - Inara

Karya penulisan Fiy Suri lebih kurang sama dengan Hlovate. Dulu masa zaman sekolah I selalu baca novel Hlovate jadi tak hairan lah sekarang dah mula muncul penulis yang mengikut rentak penulis terkenal tersebut. 

Boleh nampak Fiy Suri buat kajian mendalam tentang sukan snowboarder sampai kita rasa seronok baca tentang pertandingan atau ulasan dari pengulas sukan yang sedia maklum tentang teknik snowboarding. Sama juga dengan invisible illness yang jarang diceritakan oleh pesakit. Mungkin ada tapi I belum come across dengan golongan tersebut. 

'Ada hal yang akan buat kita jatuh dulu, supaya kita dapat belajar untuk bangkit semula dan jadi tabah. That's how we learn how to live in this dunya.'

Tapi bila masuk dekat Bahagian 2 novel ni mula meleret lah dengan ujian berat sekali lagi. It is predictable and typical drama genre lah. Mungkin sebab dah happy Hud dapat hidup dia balik tapi ujian datang lagi seolah-olah dunia ni tak nak Hud main snowboard dah. Memandangkan cerita ini fiksyen, rasa lemas baca drama seperti sinetron. 

Perkembangan watak untuk Hud diberikan tumpuan yang lebih sementara Inara pula masih ada yang tak terjawab. Kyle pun ada lagi rahsia dia yang belum diceritakan habis. Mungkin Fiy nak buat spin-off tentang Kyle pula sebab dia pun ada kisah hidup yang menarik dan menjadi inspirasi buat keluarga Our Time dan Hud. 

Perbualan Inara dengan Hud pun kadang terasa seperti copy paste ayat Google sebab lenggok dia tak macam cara kita menyembang seharian. Mungkin I dah selesa dengan Manglish but this is just my personal opinion. I still enjoy reading this book. 

Satu lagi novel di bawah Iman Publication yang masuk dalam koleksi bacaan. Kalau auni Zainal suka letak lagu BTOB dalam playlist, Fiy Suri pula banyak lagu Yuna yang soft dan bersifat healing. Thank you Fiy for this story. 

1. Author +1, 2. Plot +0.5, 3. Genre +0.6, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +0.4 = 3.5/5

3 comments

  1. Terus rasa nak baca.. dah ada dalam list Cereka.. Nak kena sambung ini.. TQ Review Farhana..

    ReplyDelete
  2. jalan cerita nampak best cuma writer kena lebih santaikan lagi bahasa percakapan tu ye

    ReplyDelete
  3. first time buku ni released, excited gila nak beli, dh beli dekat setahun pun tak baca-baca lagi😂😂

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.