TV Show Review | Kingdom : Legendary War Episode 1

Saturday 5 June 2021

Presenter : Changmin TVXQ

Cast :  BtoB, iKON, SF9, The Boyz, Stray Kids, Ateez

Distributor : Mnet, AbemaTV Japan, tvN Asia

Genre : Reality / Survival

Running Episodes :  10 episodes [90 - 120 minutes per episodes]

Release Date : 02 April 2021 – 03 June 2021

Sebelum ni dah pernah tengok Queendom dengan Road To Kingdom tapi tengok gitu-gitu je lah sebab adik yang layan. Ada la jugak tengok performance sebab layan masa makan so dah tahu la konsep dia macam mana. Performances dalam Road To Kingdom memang gempak lah. Lagu-lagu lama diberi nafas baru untuk tarik perhatian juri dengan penonton. 

Juara Road To Kingdom, The Boyz join pulak Kingdom : Legendary War. Masa tengok Episod 1 ni terkejut lah sebab ada Ateez dengan iKON. Both are my fav idol group. Nampak je iKON terus tarik kerusi layan sekali. Selain dari 3 group ni, ada Stray Kids, SF9 dengan BTOB. Lagu diorang pun selalu layan jugak tapi tak la kenal sangat. Kenal SF9 pun sebab Rowoon berlakon dalam Extraordinary You

Dalam Kingdom Legendary War ni dibahagikan kepada 4 pusingan dengan konsep yang berbeza dan pusingan akhir akan disiarkan secara langsung. Pemarkahan ditentukan melalui 25% expert evaluation, 25% global evaluation, 40% online evaluation dari Korea streaming apps dan 10% dari global video apps (Youtube). Untuk permulaan semua idol group perlu perform selama 100 saat dalam Introduction Stage dengan lagu yang pernah menjadi juara. Dalam episod 1, group iKON di tangga pertama so diorang dapat kelebihan untuk perform last sekali dan arrange performance group lain. 

Disebabkan The Boyz dah menang Road To Kingdom so diorang la yang pertama buka pintu Kingdom Legendary War ni. Seat pun masih lagi sama. Group The Boyz ni boleh menang dekat Road To Kingdom sebab performance diorang banyak yang gempak. Kalau tengok mesti mulut asyik cakap wow. Untuk Introduction Stage dalam episod 1 diorang perform lagu The Stealers. Macam biasa lah, The Boyz come up dengan stunt menarik sampai idol group lain impressed. 


Kumpulan kedua agak famous lah dekat Malaysia dan Asia sebab duta Shopee. Stray Kids di bawah label JYP yang famous dengan idol group 2PM, Miss A, Got7 dan lain-lain. Stray Kids menang 5 Rookie Awards di Korea. Kingdom adalah survival show pertama mereka berkumpulan. Dalam Introduction Stage, Stray Kids perform lagu Miroh dengan konsep wild in jungle dengan menggunakan serigala. Bukan setakat dance in sync tapi cara diorang main kerambit tu nampak smooth and sharp. 


Kumpulan Ateez join Kingdom sebab ramai yang belum kenal lagi dengan diorang since diorang masih baru so dekat dalam survival show ni lah nak tunjuk skills dan talent masing-masing. Untuk Introduction Stage, Ateez pilih untuk perform lagu Wave dengan arrangement yang lebih dark dan garang. Dari episod 1 lagi dah nampak Ateez akan bawa tema pirate sebab kompilasi album diorang pun guna tema yang sama. Cantik gila fairy ending dengan obor api dekat tangan San. 


Terkejut sebenarnya masa BTOB join Kingdom sebab diorang more to genre ballad sekarang tapi excited nak tengok apa BTOB nak offer sepanjang Kingdom. For sure diorang ada strategi tersendiri untuk menang kan? Masa Introduction Stage BTOB perform lagu Beautiful Pain. Happy lah tengok persembahan tu sebab memang suka sangat dengan lagu ni. Lirik dan music arrangement best tapi untuk performance, BTOB tak offer banyak pun selain vocal hebat Eunkwang dan perfect harmony.

 

Group kelima ialah SF9 yang debut 6 tahun lepas tapi sampai sekarang pun tak berapa naik sangat padahal banyak je lagu diorang jadi OST drama Korea. Ahli group SF9 lebih dikenali dalam dunia lakonan instead of bidang nyanyian sebab tu diorang nak join untuk tunjuk bakat nyanyian dan tarian masing-masing. 

Untuk Introduction Stage, SF9 perform lagu famous diorang, Good Guy tapi Rowoon tak join sekali sebab dia ada back injury. Kelebihan SF9 ni bila semua ahli ada body physique dengan muka ala model. Bila tengok performance diorang macam tengok model buat persembahan. Bukan tengok sangat koreografi tarian tapi more to jaw dan cara diorang persembahkan identiti dengan features yang ada. 


Idol group paling last masuk ke stage Kingdom ialah iKON di bawah label YG yang famous dengan Big Bang, 2NE1 dan Blackpink. Nasib Mnet dah berbaik dengan YG so boleh la dapat naikkan view dengan penyertaan iKON. Dah lama iKON tak join survival show dan ni kali pertama iKON join lepas ketiadaan leader diorang, Hanbin a.k.a B.I lepas scandal tahun 2019. 

Selain BTOB yang bawa genre ballad, iKON pula muncul dengan genre hip-hop. Banyak groups yang nak tengok diorang buat live performance sebab Bobby pernah jadi juara dalam survival show 'Show Me The Money 3' tahun 2017. Masa Introduction Stage iKON perform lagu debut diorang, Rhythm Ta dengan arrangement dan choreography yang baru. Outfit diorang blend cantik dengan lighting LED on stage. Masa performance ni Bobby lupa lirik dan koreografi tapi dia pandai cover buat freestyle bagai haha


Kelakar tengok masa group BTOB first time masuk ke stage Kingdom sebab jarak beza umur dalam 10 ke 11 tahun macam tu dengan group baru. Even fashion style pun nampak berbeza. Kumpulan baru pulak segan bila tengok ada legend group satu stage dengan diorang. Bila terbuat eye contact, terus tunduk hormat. Tapi sebab perangai sengal Eunkwang dan member BTOB yang lain, rookies group rasa selesa dekat situ. Lagipun BTOB join Kingdom sebab nak tambah kenalan dan pengalaman je, bukannya nak bertanding sangat pun. Memasing pun dah tak energetic macam rookies. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.5, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.5 = 8.7/10

5 comments

  1. reading about BTOB, i remembered kawan i was crazy about them then fly to korea tgk concert depa

    ReplyDelete
  2. hihihi...satu pun tak kenal... hakak masih dengan BSB, Nsync, Westlife...hahaha

    ReplyDelete
  3. kalau sebut kat anak mmg depa kenal sungguh...almaklumlah umi diaorg ni dah kategori hampir warga emas kiki

    ReplyDelete
  4. Tak follow rapat lagi show Kingdom, Road to Kingdom, Queendom ni semua. Tapi haritu Youtube recommend video BTOB bawak lagu Back Door, fuh memang gempak gila! Rindu nak tengok BTOB bawak genre non-ballad macam mula-mula dorg active dulu...

    ReplyDelete
  5. Persembahan pembukaan yang ohsem dari semua kumpulan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.