Movie Review | Detective Chinatown 3

Sunday 13 June 2021

Director : Chen Sicheng

Writer : Chen Sicheng, Wusi Liu, Nomy Xu, Yining Yan, Chun Zhang, Lian Zhou

Cast : Wang Baoqiang, Liu Haoran, Xiao Yang, Satoshi Tsumabuki, Tony Jaa, Masami Nagasawa, Tomokazu Miura, Shang Yuxian, Zifeng Zhang, Andy Lau

Production Company : Wanda Pictures, Beijing Yitong Legend Films, China Film Co., Ltd.

Distributor : Wanda Pictures

Genre : Action / Comedy / Mystery

Running Time : 136 minutes

Release Date : 12 February 2021 (China)

Trailer :


Installment ketiga dalam franchise Detective Chinatown mengembangkan lagi apps Crimaster dan persahabatan Qin Feng (Liu Haoran) dengan Hiroshi Noda (Satoshi Tsumabuki)juga hacker KIKO (Shang Yuxian). Kali ni Hiroshi yang panggil Tang Ren (Wang Baoqiang) dengan frenemy dia ke Tokyo sebab dia tak mampu nak selesaikan kes pembunuhan  Su Chaiwit dan suspek utama ialah ketua mafia, Watanabe Masaru (Tomokazu Miura) yang juga merupakan klien dia.

Kobayashi Anna (Masami Nagasawa) cuba bantu mereka dengan bagitahu details pada hari kejadian sebab dia adalah setiausaha kepada mangsa bunuh. Penyiasatan mereka terhalang dengan kehadiran Jack Jaa (Tony Jaa) yang merupakan detektif di ranking ke-10 dalam apps Crimaster.  Senior chief pihak polis, Tanaka Naoki pun selalu mengganggu penyiasatan mereka. Lagi bertambah parah bila Qin Feng dituduh membunuh Akira (Shôta Sometani) kemudiannya ditahan di Jepun. 

Memandangkan satu dunia dilanda pandemic Covid-19, so latest installment Detective Chinatown ni tak dapat release dekat negara lain especially US sebab diorang dah target nak tambah lagi screening besar-besaran dekat sana. Sebab tu distributor Wanda Pictures je sedangkan Warner Bros dah keluarkan official trailer dekat Youtube account diorang.

Kalau dalam Detective Chinatown 2 (2018), pengarah dan penulis Chen Sicheng timbulkan persoalan siapakah Q yang sentiasa berada di ranking pertama Crimaster, dalam installment ni akan terjawab tapi tak sepenuhnya lah. Kalau bagitau habis, tak syok lah installment keempat nanti kan? Diorang cuma bagi teaser kepada fans dan kukuhkan lagi lineup protagonist Detective Chinatown. Mungkin dalam next installment pengarah akan bagitahu siapa geng PUBG Lin Tong. Dah la semua handsome dan swag belaka. 

Nampak gaya watak Hiroshi akan jadi watak utama selain Qin Feng dengan Tan Reng sebab dikembangkan dan dapat screentime sama banyak dengan Tan Reng. Suka tengok wardrobe dia sebab nampak cool walaupun pakai trench coat floral pattern gabung dengan kemeja pattern yang sama. Ada scene yang dia pakai whole suit berbunga tapi dia still nampak maskulin. Power betul dia carry style tu. 

Sinematografi dari  Jie Du memaparkan keindahan panorama di bandaraya Tokyo especially masa scene Detective Chinatown, Hiroshi dengan Jack Jaa kena selesaikan misteri dari Akira. Special effects dengan transition sharp macam sebelumnya. Walaupun watak Jack Jaa nampak macam bodoh alang tapi director bagi peluang dia menyerlah dengan stunt yang meyakinkan dan kemas dalam solo screentime dia.

Plot Detective Chinatown 3 nampak a bit messy dan mengelirukan sebab banyak sangat yang dicampak masuk macam scene dekat airport dengan scene Qin Feng nak pergi ke mahkamah tu. Tak pasti kalau culture atau selera audience Jepun macam tu ataupun Chin Sheng terlebih letak rencah untuk tambah elemen komedi tu. Dalam movie ni watak Snow (Zifeng Zhang) muncul balik walaupun sekejap tapi bagi hint utama dekat Tan Reng untuk selesaikan misteri. 

Plot twist yang bawa masuk elemen dramatis pun tak cukup umpph mungkin sebab tak logik sangat. Baik dari tindakan si ibu ataupun tindakan si ayah, dua-duanya buat si anak murung. Bukan dekat dalam flashback je, even tindakan dia pada present time pun agak membingungkan juga. Tak perlu pun dia upah Detective Chinatown kalau dia dah tahu siapa Kobayashi Anna dan apa yang susah sangat untuk Hiroshi selesaikan entah. 

Hopefully dalam movie Detective Chinatown 4 nanti kes pembunuhan misteri sama level susah atau unik macam Qin Feng baca dalam novel misteri dia. Biar tak dapat nak teka macam dalam Detective Chinatown 1 (2015) tu. Fuhh banyak betul harapan untuk installment keempat nanti. Takut kecewa je sebab I dah jadi fans kepada franchise ni. Makin bertambah excited sebab ada cameo Andy Lau dekat hujung movie. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.