Pengat Pisang, Resipi Mudah Sebagai Dessert Bersama Keluarga

Friday 31 July 2020

Selalunya penghujung musim buah akan digantikan dengan musim tengkujuh. Tahun ni ramai yang tak termakan buah tambah pula sales pun menurun sebab PKP. Tahun ni nampak banyak je buah ada lagi dekat pokok. Kalau tahun sebelum ni dah hilang dah masa awal musim buah. 

Sebab tahun ni Raya Aidiladha meriah kan sebab dah boleh rentas negeri, boleh la habiskan buah yang ada dekat pokok. One of the easiest desserts recipe - Pengat Pisang. Dah la senang nak buat, bahan pun mudah je nak cari. Murah pulak tu. Makan panas-panas time hujan ni memang ummpphh! 


Resipi ni untuk 2-3 orang makan okay...

Bahan-bahan :

A:
- Pisang emas sesikat
- Gula Melaka 2 ketul
- Daun Pandan 2 helai
- Susu segar / santan (Ikut sukatan sendiri, nak pekat letak banyak)
- Air 2 cawan


B :
- Sagu
- Air 3 cawan

Cara Penyediaan : 

1. Panaskan pan untuk masak Bahan B. Didihkan air kemudian masukkan sagu sampai warna jernih. Kemudian basuh dan biarkan dia kembang.

2. Sementara tunggu Bahan B siap, didihkan air untuk sediakan Bahan A. Masukkan gula melaka dan daun pandan.

3. By the time gula melaka larut, pretty sure sagu pun dah kembang elok. So masukkan pisang dengan sagu. Tunggu dalam 5 minit supaya pisang serap air gula melaka.



4. Masukkan susu segar ataupun santan. Kalau masukkan santan, it is totally fine kalau masuk time suhu tengah panas atau menggelegak. Tapi kalau masuk susu segar kena kecilkan api dan biar suhu turun dulu. Sebab nanti susu pecah dan tak cantik.



5. Kacau sekejap then dah boleh hidang!


My close-up wasn't that nice sebab I gelojoh letak susu so don't repeat my mistake okay? Senang je kan nak buat? Kalau ahli keluarga ramai, tambah je lagi bahan. Tapi pencuci mulut ni bukannya orang nak makan banyak sangat.

Happy holiday everyone :)

4 comments

  1. antara hidangan feveret.. suka kalau pisang tu jenis masam2 sikit..
    dia gu dengan kuah yang manis =D

    ReplyDelete
  2. Perghhh, tapi utk yg sejenis pemalas mcm sy... sy mkn buah pisang ja 😂😂😂

    ReplyDelete
  3. nyummm..thanks for the resepi yaaaa

    ReplyDelete
  4. Sedapnya kalau dapat makan petang-petang ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.