Gear Knob Saga FLX Rosak!

Wednesday 8 July 2020

Minggu lepas masa nak balik rumah, tangan terrrrrtepis button gear. Sudahnya spring tercampak keluar lepastu tak tahu la kenapa bijak sangat pergi masukkan button dulu sebelum spring. Sudahnya tak boleh nak keluarkan. 


Problem bila button dah stuck dekat dalam tu, tak boleh dah nak tukar gear sebab tak ada spring untuk push pergi ke gear Reverse ataupun Parking. Cuma boleh gerak Neutral dengan Drive je. Ah sudah, masak la macam ni. 

Ni kali kedua button tu tercampak keluar tapi sebelum ni bijak sikit la masukkan spring dulu. So boleh drive macam biasa. Masa tu dah rasa nak hempuk kepala dekat stereng kereta dah. Macam mana nak balik ni? 

Setengah jam jugak lah dekat bawah cuba keluarkan button tu guna klip kertas dengan jarum peniti. Hampir nak keluar tapi tetap tak nak keluar. So I whatsapp dekat group mintak tolong datang dekat basement. Well since my boss bekas budak teknik, lol why not guna skill tu kan hshshshs

Few minutes later Ms Fisah turun dengan boss lepas menyelesaikan keraguan di atas dan gelakkan I sebab stuck dekat basement. Dah la basement Oasis dah boleh buat shooting movie hantu dah. Lepas beberapa kali cuba keluarkan guna klip kertas saiz besar dan kecil dengan jarum peniti dngan bantuan flashlight dari iPhone Ms Fisah, sudahnya boss I guna screw driver buka gear shift tu. 


'Baik En Fendy bukak yang tu je dari awal tadi'

'Saja je cuba dulu option lain'

T.T

Actually En Fendy kata dia takut nak bukak sebab nanti tak boleh masukkan balik. Bila bukak ada some parts yang dah patah. Bila dia tekan button putih dekat gear tu okay je boleh ubah gear cuma tak selesa lah sebab kecik sangat. Then try pasang balik, bila try masuk gear lain, semua okay then cun ngam boleh guna macam biasa. 


So yeayyy it's done! Esoknya pagi terus hantar ke Proton Service Center lah tukar gear knob ni. Tak mahal pun RM5 je dia kata tapi I mintak tukar full set je sebab dekat dalam En Fendy kata dah ada yang patah. Better tukar semua je. Total semua RM16 je. Nasib baik jugak ada stok gear knob shift ni sebab vendor banyak yang tutup kedai sebab PKP. Settle! 

p/s : Jangan tanya kenapa gambar banyak yang blur. Mungkin masa tu tangan dah lenguh nak keluarkan button punya pasal hihu

1 comment

  1. Nasib baik kos tak mahal sangat nak tukar benda alah ni.. kalau tak, makan duit lagi kat kereta kan.. Nasib baik ada lagi opismate kat opis yang boleh tolong kan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.