Movie Review | Raabta

Wednesday 8 July 2020


Director : Dinesh Vijan
Writer : Siddharth-Garima
Cast : Sushant Singh Rajput, Kriti Sanon, Jim Sarbh, Varun Sharma, Rajkumar Rao
Production Company : Maddock Films
Distributor : T-Series
Genre : Romance / Comedy / Action 
Running Time : 148 minutes
Release Date : 9 June 2017
Trailer :


‘When only the bodies connect, they wither and die ... when the souls connect, they remain connected for eternity’- Saiba
Bertemakan pertalian zaman purba dan zaman sekarang di mana Shiv Kakkar (Sushant Singh Rajput) dan Saira Singh (Kriti Sanon) jatuh cinta pada pertemuan kali pertama di Budapest. Sejak kecil lagi Saira susah untuk tidur malam bila selalu termimpikan diri dia kelemasan di laut tapi dalam persalinan dan karakter yang berbeza. Tidur dia bergantung dengan ubat. Bila hilang kesannya, hilang juga ketenangan dia. Sampai besar dia masih lagi belum tahu apa makna mimpi dia. 


Tapi bila Shiv datang dalam hidup dia, mimpi tu hilang sama sekali. Walaupun baru dua hari berjumpa secara tak sengaja, Saira rasa macam dah kenal lama dengan Shiv. Walaupun personality berbeza tapi masing-masing boleh get along tanpa masalah pun.  


Sama juga dengan Shiv yang sebelum ni memang kasanova dengan bantuan rupa paras menarik persis model dan ayat manis, mudah sangat untuk dia dapat pikat mana-mana wanita yang dia nak. Tapi dengan Saira, dia memang jatuh cinta sampai sanggup buat apa saja asalkan Saira bahagia. Cliché kan? Macam dalam novel cinta kan? Sesuai la dengan genre romantik movie Raabta ni. 


Lakonan Sushant dalam movie Raabta ni ada persona dan gaya SRK since dia peminat tegar SRK so kebanyakan scene, gaya dia saling tak tumpah dengan SRK. Even smirk, lenggok badan dia dan scene dia menangis nampak ketara persamaan tu. I okay je as long Sushant selesa dengan watak Shiv lagipun movie rom-com tak lah dititikberatkan sangat hal tu. Yang penting chemistry Sushant dengan Kriti Sanon menjadi sangat. 


First half movie Raabta menarik dan kelakar dengan gelagat Shiv dan kawan baik dia, Radha (Varun Sharma). Bila masuk second half dengan kemunculan multi-millionaire Zakir "Zack" Merchant (Jim Sarbh) dan pengarah tunjuk apa pertalian Shiv, Saira dan Zack dari masa lampau dah mula nampak longgar dan draggy. Jim Sarbh did his best as Zack, no doubt cuma garapan watak tu yang tak menarik. 


Sayangnya watak Muwwaqqil (Rajkummar Rao) tak dapat ruang untuk menyerlah. Raj habiskan 6 jam untuk makeup ubah wajah kepada lelaki berumur 324 tahun. Patutnya writer Siddharth-Garima bagi dialog padu dekat dia. Team production habiskan belanja yang banyak untuk dia muncul dan pandang Jilaan dengan Qaabir je ke? Wasted! 


Kekuatan utama movie Raabta terletak pada soundtrack album hasil kerja gabungan 3 komposer - Pritam, JAM8 dan Meet Bros sehingga music album tercalon dalam Album of The Year 2017. Movie romantic kekuatannya pada lagu and Raabta delivered their best! Nak pulak dalam album ni ada 3 lagu dendangan Arijit Singh - Ik Vaari Aa, Lambiyaan Si Judaiyaan dengan Main Tera Boyfriend. Darasal nyanyian Atif Aslam pun best!


Suka shot dari Martin Preiss dan team dia bila angle cantik belaka dengan sinematografi memukau. Untuk zaman purba pun dia tonjolkan dengan cantik especially scene Jilaan terjun dari air terjun dan bila comet datang pada malam perkahwinan Jilaan dan Saiba. Shot paling cantik dalam MV Ik Vaari Aa, Sushant nampak handsome sangat dengan lighting dan shot bokeh. Even the VFX looks surreal. 








Sayang bila movie ni boleh kata remake dari movie Tamil tapi tak improve terutamanya dialog dan some of dialogues yang buat rasa syahdu sebab Sushant dah tak ada. Dialog tu patutnya kelakar ikut situasi dalam movie tapi jadi sedih bila relate dengan Sushant. 

'We're middle class people and will die in middle class way' – Shiv
 
'You sure? About that Shiv? Sure?'
'Sure!'
'May he die in sleep'

Raabta mungkin hambar bagi sesetengah orang but for me I can watch this again and again sebab chemistry Sushant-Kriti dan lagu dia. Romantic genre pun dah tak banyak yang best ditambah pula sekarang dah jadi launch pad platform untuk newcomers which some of them kayu habis walhal genre ringan je kot.


Great thing is Sushant nak sangat berlakon dalam movie action tapi tak dapat so dalam movie ni he did his best even fizikal dia berubah untuk watak Jilaan dekat second half Raabta and dia serlahkan bakat tarian dia dalam Main Tera Boyfriend. Boleh kata movie ni movie dia sebab banyak yang dia tapau sorang. Kudos!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8/10

4 comments

  1. mcm best cita ni..nak cari la. tq for review!

    ReplyDelete
  2. Sinopsis macam best. Btw ni pelakon Sushant Singh yang mati baru-baru ni kan.

    ReplyDelete
  3. cuma di sini agen jud! online dengan proses yang sangat cepat :)
    ayo segera daftarkan diri anda di agen365 :)
    WA : +85587781483

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.