Movie Review | Tu Jhoothi Main Makkaar (2023)

Thursday 4 May 2023


Director: Luv Ranjan
Writer: Rahul Mody, Luv Ranjan 
Cast:  Ranbir Kapoor, Shraddha Kapoor, Dimple Kapadia, Anubhav Singh Bassi, Boney Kapoor, Hasleen Kaur, Amber Rana, Monica Chaudhary, Inayat Verma, Jatinder Kaur, Rajesh Jais, Ayesha Raza Mishra
Production Companies: Luv Films, T-Series Films  
Distributors: Yash Raj Films, Netflix 
Genre: Romantic / Comedy  
Running Time: 164 minutes
Release Date: 8 March 2023
Trailer :


Rohan "Mickey" Arora (Ranbir Kapoor) dibesarkan dalam keluarga berada dan menggunakan resources dia untuk membantu pasangan yang ingin keluar dari hubungan cinta tapi stuck. Semua maklumat akan dikumpul dan team Mickey akan bantu individu tersebut putus cinta. Tapi tak semua orang akan jadi kliennya kerana dia tak akan berurusan dengan individu yang menganggap khidmat dia sebagai safe net untuk mainkan perasan orang lain. 

Semasa bercuti di Sepanyol untuk bachelor trip kawan baiknya, Daabas (Anubhav Singh Bassi) dan Kinchi (Monica Chaudhary), Mickey jatuh cinta dengan Nisha "Tinni" Malhotra (Shraddha Kapoor). Mereka berdua setuju untuk commit dalam relationship kemudiannya bertunang dan bakal berkahwin. Sementara Mickey bahagia dengan personal matters dia, Tinni pula hubungi konsultan putus cinta untuk keluar dari relationship mereka berdua tanpa sedar yang konsultan tersebut adalah kekasihnya sendiri. 


Siapa sangka, hobi Mickey yang dianggap seni kehidupan tu makan diri sendiri? Mickey kecewa bila Tinni tak pernah langsung tunjuk riak tak suka dengan sesuatu perkara, tak pernah bergaduh, tak pernah langsung mengeluh. Daabas nasihatkan supaya Mickey confront Tinni tapi Mickey berdegil untuk play along sampai dia tahu alasan Tinni untuk berpisah. 

Dah lama sejak pengarah dan penulis Luv Ranjan hasilkan naskhah romantic comedy selepas filem Sonu Ke Titu Ki Sweety) yang melonjakkan nama dan status Kartik Aryaan di Bollywood. Kali ni Luv Ranjan kembali dengan watak con man Mickey jatuh cinta dengan penipu seperti Tinni dalam filem Tu Jhoothi Main Makkar. Comeback yang tepat masanya kerana Bollywood dah lama tak ada filem rom-com yang menarik. Ranbir Kapoor juga dah lama tak berlakon dalam avatar hot bachelor. 


Bukan saja sinematografi yang menggunakan lokasi cantik seperti Sepanyol, Mauritius dan beberapa tempat di Mumbai, music score hasil gubahan dari Pritam menampilkan beberapa lagu yang catchy dan solid. Kalau lagu Tere Pyaar Mein nyanyian Arijit Singh paparkan kisah cinta Mickey dan Tinni, lagu Pyaar Hota Kayi Baar pula kukuhkan pesona con man Mickey. Lagu O Bedardeya mantap sebagai lagu patah hati juga dinyanyikan oleh Arijit Singh. 



Sepatutnya filem Tu Jhoothi Main Makkar dilakonkan oleh Deepika Padukone sebab dia ada best chemistry dengan Ranbir Kapoor tapi disebabkan kontroversi #MeToo, terpaksa lah dia tarik diri. Bukan sebab Deepika ada kes gangguan seksual tapi sebab Luv Ranjan yang ada kes tersebut dan Deepika pernah bagitahu dia tak akan bekerja dengan sesiapa yang terlibat dengan kes #MeToo. But nevertheless, Shraddha Kapoor perfect sebagai Tinni. Chemistry level bagus, dapat pula tengok fresh pairing di Bollywood. Boleh nampak lakonan Shraddha dah improved banyak dalam filem ni. Tak pasti lah kalau improved sebab guidance dari Luv Ranjan ataupun dia memang dah semakin bagus. Whatever it is, I’m happy watching her as Tinni.


Lakonan Ranbir pula buatkan I teringat pada Kartik Aaryan yang debut sebagai Rajjo dalam Pyaar Ka Punchnama (2011), berlakon watak Gogo dalam Pyaar Ka Punchnama 2 (2011) dan Sonu dalam filem Sonu Ke Titu Ki Sweety. Gaya sama, comic timing pun sama, cara deliver dialogue pun sama. Mungkin selama ni ketiga-tiga watak tu bukan cara lakonan Kartik tapi sebenarnya muse atau altar ego Luv Ranjan. 

Tak lah kata tak suka cuma dah terbiasa tengok Kartik, jadi teringat-ingat dekat dia. Tak sangka pulak Luv Ranjan bawa masuk Kartik Aaryan dengan Nushrat Bharuccha sebagai cameo dalam filem ni. Happy teruk tengok pelakon-pelakon kesayangan Luv Ranjan datang dengan few tributes dari filem-filem sebelumnya. Babak Mickey, Tinni dengan Rahul menyembang pasal star couple tu kelakar. Memang lah TiHul tak kenal siapa Ralia sebab nama gabungan Ranbir dengan Alia = RanLia. But still it's cute that Ranbir and Alia acknowledge that name. 


Baik pelakon utama mahupun pelakon sampingan kesemuanya lakonkan watak masing-masing dengan baik kecuali ayah Mickey. Tak faham kenapa Luv Ranjan bawa masuk Boney Kapoor yang tak pandai berlakon. Nak deliver dialogue pun tak mampu, apatah lagi bagi reaksi sedih. Memang terhad sangat screentime dia dalam filem ni padahal filem Tu Jhoothi Main Makkar bertemakan keluarga juga. Patutnya ambil pelakon lain yang lebih berbakat sebab watak si ayah penting juga dalam filem ni tapi jadi tak seronok gara-gara terbatasnya kebolehan Boney. 


Apart from that, I puas hati sangat layan Tu Jhoothi Main Makkar lepas sekian lama tak dapat layan filem rom-com yang menarik dari Bollywood. Seronok dapat tengok leading stars bercinta, menyanyi, menari, ada konflik lepastu get back balik. Though it sounds cliché but some parts are exceptional. Keunikan naskhah Luv Ranjan terletak pada kebolehan dia sebagai pengarah yang buat filem dari point of view lelaki dalam perhubungan. Dalam filem Tu Jhoothi Main Makkar, dari pov Mickey, si spoiled brat yang dikelilingi oleh wanita berdikari. Berdekah tengok keluarga Arora bertekak siapa punca Tinni minta putus. No wonder lah masuk Rs200cr club kalau komedi segar dan connect dengan penonton. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.