Movie Review | Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Saturday 13 May 2023


Director : Chris Columbus
Writers: J.K. Rowling, Steve Kloves
Cast : Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, John Cleese, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Richard Griffiths, Richard Harris, Ian Hart, John Hurt, Alan Rickman, Fiona Shaw, Maggie Smith, Julie Walters
Production Companies: Warner Bros. Pictures, Heyday Films, 1492 Pictures
Distributor: Warner Bros. Pictures
Genre: Fantasy
Running Time: 152 minutes
Release Dates: 4 November 2001 (Odeon Leicester Square), 10 November 2001 (United Kingdom), 16 November 2001 (United States)
Trailer :



Masa Raya haritu saja tengok balik franchise Harry Potter sebab announcement Harry Potter series akan keluar so kita tengok balik lah the first adaptation version dari novel asal karya penulisan J.K. Rowling. 

First installment of Harry Potter adalah yang terpaling seronok for me sebab masa tu tiga sekawan – Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron Weasley (Rupert Grint) dengan Hermione Granger (Emma Watson) comel sangat. Comel sampai kawan sekolah hantar surat dekat Daniel dan sebagai balasan dapat surat dan gambar saiz A4 Daniel dengan tandatangan. Lucky fan. 


Kisah bermula dengan kemunculan Albus Dumbledore (Richard Harris) dan Minerva McGonagall (Maggie Smith) muncul di kawasan kejiranan dengan membawa seorang bayi dengan tanda petir di dahi. Walaupun berat hati untuk mereka tinggalkan bayi tersebut dengan muggle yang buruk perangainya tapi nak atau tidak mereka terpaksa patuh dengan undang-undang manusia. 

Harry Potter perlu berada di bawah jagaan keluarga pakciknya, Vernon Dursley (Richard Griffiths) sehingga berumur 18 tahun selepas kematian kedua orang tuanya kerana dibunuh oleh Voldemort (Richard Bremmer). 


‘We do not speak his name! The wand chooses the wizard, Mr. Potter. It's not always clear why. But I think it is clear that we can expect great things from you. After all, He-Who-Must-Not-Be-Named did great things. Terrible! Yes. But great.’

Dari kecil sehingga berumur 11 tahun, Harry cuma dilayan sebagai orang gaji di rumah tersebut sebab Mak Cik Petunia (Fiona Shaw) menyampah dengan Lily Potter (Geraldine Somerville) semasa hidup dan sekarang terpaksa pula menjaga anaknya. Walaupun mempunyai sepupu yang sebaya tapi perbezaan yang ketara dari segi layanan. Kerana itu juga Harry selalu sakit hati dan terhasil perkara aneh di luar kawalan dia. Harry juga boleh berbicara dengan ular sejak kecil.


Menginjak ke usia 11 tahun, Harry dapat jemputan untuk belajar di Hogwart, sekolah untuk semua ahli sihir di dunia. Dalam perjalanan Harry terjumpa Ron Weasley, si rambut perang dengan kehidupan yang kelakar. Tak ambil masa yang lama pun untuk mereka berkawan. Tak lama kemudian, Hermione pula muncul tapi kehadirannya tak disukai Ron sebab poyo. 

Filem pertama Harry Potter banyak tonjolkan kelebihan kehidupan sebagai ahli sihir, kelas dan subjek yang perlu diambil oleh pelajar baru dan juga permainan Quidditch. Dah tentulah filem terarah pada Harry Potter sebab dia adalah watak utama dan dari kelebihan yang dia dapat juga, banyak benda yang kita nampak macam kelebihan Jubah Halimunan, Nimbus 2000, kisah Hagrid (Robbie Coltrane), Firenze manusia berkaki kuda, Unicorn, Devil's Snare dan banyak lagi. 


Pretty sure, Warner Bros. Pictures dah setup set tersendiri untuk franchise Harry Potter walaupun kebanyakan babak menggunakan green screen dan VFX terutamanya dalam permainan Quidditch, babak troll dan Firenze. Ada part yang nampak penggunaan VFX tu tapi tak lah ketara sampai tak meyakinkan sebab zaman tu penggunaan VFX masih lagi baru. Brave attempt untuk team production come up dengan filem genre fantasi dan mencapai tahap imaginasi penulis dan penonton. Seronok tengok Great Hall Hogwart sebab lilin terapung, bumbung lutsinar untuk stargazing dan makanan yang sedap. 

Lakonan Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson menghidupkan watak masing-masing dengan karakter tersendiri. Pengenalan untuk setiap watak dilakukan dengan baik sama ada watak utama dan juga sampingan seperti Draco Malfoy (Tom Felton), Severus Snape (Alan Rickman) ataupun keluarga Weasley yang riuh. Setiap guru juga diperkenalkan sedikit demi sedikit sampai kita familiar dengan tugas mereka. It’s like slowly attached with you. Sampai sekarang pun kalau ada yang nak cast spell akan tiru muka kerek Hermione, Wingardium Leviosa. 


‘You’re saying it wrong. Leviosa not Leviosar!’ – Hermione Granger

Kalau tengok pada kisah Harry Potter dah tentulah ramai yang tertarik dengan sihir sebab itu kekuatan untuk franchise ni. Selain itu, filem Harry Potter dari awal lagi dah paparkan kekuatan kasih sayang dan persahabatan untuk menentang sesuatu yang jahat seperti Voldemort. Dari awal lagi dalam setiap perbuatan Harry Potter, Albus Dumbledore sentiasa titipkan tentang kekuatan kasih sayang baik dari pengorbanan orang tua dia ataupun persahabatan yang Harry Potter ada. 

‘It takes a great deal of bravery to stand up to your enemies, but a great deal more to stand up to your friends.’ – Albus Dumbledore


Dah mencecah 21 tahun pun filem Harry Potter yang pertama tetap ada tempatnya yang tersendiri walaupun semakin banyak filem bertemakan magis dan ahli sihir ditayangkan. Pengarah Chris Columbus berjaya bawa satu dunia masuk ke dalam dunia Harry Potter dari generasi ke generasi. Tremendous achievement I must say. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

  1. Filem pertama ini comel sangat pelakon-pelakonnya..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.