Movie Review | Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)

Saturday 13 May 2023


Director : Chris Columbus
Writers: J.K. Rowling, Steve Kloves
Cast : Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, John Cleese, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Richard Griffiths, Richard Harris, Kenneth Branagh, Alan Rickman, Fiona Shaw, Maggie Smith, Julie Walters
Production Companies: Warner Bros. Pictures, Heyday Films, 1492 Pictures
Distributor: Warner Bros. Pictures
Genre: Fantasy
Running Time: 161 minutes
Release Dates: 3 November 2002 (Odeon Leicester Square), 15 November 2002 (United Kingdom and United States)
Trailer :


Setahun selepas first intallment, Harry Potter and the Philosopher’s Stone (2001) ditayangkan, Warner Bros Pictures terbitkan second installment yang membuka misteri Kamar Rahsia di Hogwart. Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron Weasley (Rupert Grint) dan Hermione Granger (Emma Watson) mencari tahu siapa cicit keturunan Slytherine kerana beberapa pelajar disumpah menjadi selepas terjumpa dengan Basilisk.

‘Salazar Slytherin wished to be more selective about the students admitted to Hogwarts. He believed magical learning should be kept within all magic families. In other words, pure bloods. Unable to sway the others, he decided to leave the school. Now according to legend, Slytherin had built a hidden chamber in this castle, known as the Chamber of Secrets. Though shortly before departing, he sealed it until that time when his own true heir returned to the school. The heir alone would be able to open the chamber and unleash the horror within, and by so doing, purge the school of all those who, in Slytherin's view, were unworthy to study magic.’ - Professor Minerva McGonagall


Ramai yang menganggap Harry Potter adalah cicit tersebut kerana dia dianugerahkan Parseltongue, kelebihan bercakap dengan ular semasa pertarungan self-defense bersama Draco Malfoy (Tom Felton) dalam kelas Gilderoy Lockhart (Kenneth Branagh). Dalam filem sebelumnya, Harry Potter boleh becakap dengan ular sawa yang dikurung dalam gelas kaca di zoo jadi bukan sesuatu yang luar biasa pun untuk Harry. 

‘Look, I didn't know I could speak Parseltongue! What else don't I know about myself? Look. Maybe you can do something, even something horrible and not know you did it.’ – Harry Potter


Tapi Hermione dan Ron tegaskan yang ular adalah simbol utama Slytherine dan tak semua ahli sihir dikurniakan Parseltongue. Kerana kejadian itu juga ramai kawan sekelas Harry mula menjauhkan diri. Disebabkan suara yang didengari oleh Harry dan kerisauan guru Hogwart kerana pelajar diancam bahaya, tiga sekawan mencari apa-apa maklumat berkenaan Kamar Rahsia. Dari Moaning Mrtyle (Shirley Henderson) juga Harry terjumpa diari ajaib kepunyaan Tom Riddle (Christian Coulson). 

Dari awal filem lagi pengarah dah sajikan kelebihan dunia ahli magis seperti kereta terbang yang jadi impian semua orang. Sampai sekarang pun belum ada lagi teknologi mampu hasilkan kereta terbang. Prototaip dah wujud tapi belum ada peluncuran rasmi. Kalau ada pun geng T20 saja yang mampu beli.

 
Kehadiran Dobby, Whomping Willow, Mandragora, The Howler dan burung phoenix juga mencuri perhatian sebab kedua-duanya wujud dengan penggunaan VFX. Sihir yang digunakan semakin bertambah bila pelajar batch Harry Potter dah masuk ke gred kedua. Kemunculan Severus Snape (Alan Rickman) dikurangkan sedikit untuk bagi laluan kepada watak Lucius Malfoy (Jason Isaacs), ayah Draco yang bekerja di Kementerian Sihir. 

Perangai ayah dengan anak lebih kurang je jadi tak hairan lah kalau Draco tu berlagak jalan dabik dada. Tang penakut tu saja tak sama. Untuk hidupkan watak ahli sihir yang bangga berada dalam rumah Slytherin, Jason Isaacs banyak belajar dari lakonan Tom Felton dalam the Philosopher’s Stone. Tak hairan lah kalau rentak dan temponya sama. Muka pun ada iras sebab tu Jason minta supaya dia berambut panjang supaya penonton boleh bezakan Lucius dengan Malfoy. 


Kalau the Philosopher’s Stone adalah naskhah terbaik dalam franchise Harry Potter, Chamber of Secret arahan Chris Columbus lebih kelakar walaupun ada tragedi yang lebih berbahaya berlaku di Hogwart. Watak Gilderoy Lockhart yang narsisis dengan sihir merepek dia buatkan beberapa babak jadi kelakar macam sihir Alarte Ascendare, babak Harry Potter kena tolong dia bagi autograf kepada peminat ataupun sembuhkan tulang patah Harry. Sama juga dengan Moaning Mrtyle yang gedik. 

Lakonan tiga sekawan - Harry Potter, Ron Weasley dan Hermione Granger makin selesa di hadapan berbanding previous installment bila kebanyakan masa mereka bertiga nampak gugup nak habiskan satu line. Seronok bila tengok mereka pandai kelola ruang yang diberikan oleh team production. Dalam filem ni pun dah nampak ketiga-tiga mereka dah berubah dari segi fizikal. Masih lagi comel tapi tak secomel dalam first installment. 


Bijak lah keputusan casting director untuk masukkan Christian Coulson sebagai watak antagonis because looks can kill hshs just kidding. He is fit for the role sebab berketurunan Slytherin, dengan muka kacak tu tak ada masalah langsung untuk paparkan sikap egois dengan cemerlang. Pertemuan Harry dengan Tom antara highlight dalam filem the Chamber of Secret sebab perbalahan mulut antara pengikut setia Slytherin dan pelajar selebriti Gryffindor tak membosankan pun atau kedengaran preachy. 

Sama seperti the Philosopher’s Stone, ada banyak kesilapan teknikal yang wujud dalam filem the Chambers of Secret tapi tak ramai yang perasan pun thus make it an enjoyable to watch. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.