Blog Performance April 2023

Monday 1 May 2023


Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Pekerja untuk semua! 

Bulan ni awal update report card sebab 1hb cuti, jatuh pulak hari Isnin, dapat lah long weekend. Seronok kalau dapat cuti 3 hari ni, baru lah betul-betul dapat rest. Bila entah Malaysia nak implement kerja 4 hari. cuti 3 hari. Semedang kerja, kayanya tidak pun. 

1. PV


Memandangkan bulan puasa, dah boleh agak macam mana pageview blog ni sebab masa update report card bulan Mac 2023, dah boleh nampak merosot dari sebelumnya. Mencecah 100k pun tidak untuk bulan April sebab tak ada banyak sangat entry berkaitan makanan untuk dijadikan rujukan. Tapi okay lah tak lah berbeza sangat setiap hari. Paling teruk pun PV harian dalam 1,300 macam tu. 

Disebabkan tak rancak, maka tak dapat lah nak merasa lagi all time PV masuk angka 4 juta. Bulan ni lah kalau ikutkan sebab lagi 60k macam tu je. Kalau ikut pada performance bulanan, Insya-Allah bulan ni lah kalau tak ada hal pelik jadi. I tengah usha Analytics ni sebab dia dah bertukar ke property baru. 

2. Posts


Kebanyakan entry yang masuk Popular Post tak mencecah 1k pun padahal sebelum ni paling rendah 1k views. Masa minggu raya haritu nampak lah banyak entry movie Hindustan rancak dekat Popular Post. Entry yang lama pun naik balik. Mungkin sebab I buat list untuk mudahkan orang cari movie apa nak tengok masa raya. Entry movie review untuk movie yang tayang dekat Netflix pun naik jugak. Boleh nampak lah ramai Malaysians guna Netflix sebagai streaming platform utama. 

3. Keywords


Filem Syahmi Sazli ni memang ada fanbase tersendiri, ramai betul yang cari sebelum raya sampai masuk Popular Post. Yang keyword blok 404 tu naik sebab Boy Iman buat hal gamaknya. Sebelum ni tak pernah muncul pun padahal dah lama dah update entry review tu.  Filem Pulau pun belum surut lagi cariannya padahal dah berhenti tayangan. Bab makanan pula entry Dookki One Utama ramai yang cari mungkin sebab port baru dekat situ. 

So far berpuas hati tengok performance untuk keywords sebab ada banyak perkataan yang bawa ke blog ni. Tak sia-sia lah menaip panjang untuk setiap entry. Lepas ni kalau ada masa nak touch up entry ikut keyword yang banyak dicari pula supaya ranking dekat carian makin naik. Yang dah no 1 tu biar kekal no 1 sampai bila-bila gittewww :P

4. Bilangan Entri


Untuk bulan April, I berjaya mencecah 60 entry sebab tengah gigih kurangkan gallery dekat handphone. Semua event yang I pergi I try update slowly sebab album dah mencecah 8k sampai lag handphone dibuatnya. Pengalaman sebelum ni ada gambar yang corrupt sebab storage penuh. Sebelum perkara tu berulang lagi, baik rajinkan diri update blog. 

Terima kasih kepada yang berkunjung ke sini, mana yang dah datang dan tinggalkan jejak, I akan membalas kunjungan tu. Take care everyone sebab kes covid dah naik balik even cuaca pun tak menentu sekarang. Stay safe and happy holiday :)

5 comments

  1. Semoga dapat capai target bulan ni, Kak Farhana.

    ReplyDelete
  2. wow..banyaknya PV... tahniahh

    ReplyDelete
  3. Betul... byk pulak kes positif covid masa raya ni... alhamdulillah di kuching ni xde lg kebanyakkannya yg balik dr semenanjung yg positif... walaupun report card agak slow tp ok lagi tu berbanding sy punya report card... hehehe... selamat hari raya ya!! maaf zahir batin

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.