Movie Review | Birthday (2019)

Monday 22 May 2023


Director : Lee Jong-un
Writer : Lee Jong-un
Cast : Sol Kyung-gu, Jeon Do-yeon, Kim Bo-min, Yoon Chan-young, Lee Bong-ryun
Production Companies: Nowfilm, Pinehouse Film, Redpeter Films
Distributor: Next Entertainment World
Genre: Drama
Running Time: 120 minutes
Release Date : 3 April 2019
Trailer :


Lepas 5 tahun bekerja di Vietnam, Jung-Il (Sol Kyung-Gu) pulang ke Korea untuk hidup bersama isterinya, Soon-Nam (Jeon Do-Yeon) dan anak perempuannya, Ye-Sol (Kim Bo-min). Namun tak semudah itu untuk isterinya terima kembali selepas bertahun Jung-Il berjauhan tanpa khabar berita. 

Bukan tak mahu berhubung tapi dia juga tak mampu bila dia dipenjarakan selama 3 tahun kerana protes dengan ketidakadilan syarikat tempat dia bekerja. Walau macam mana cara pun, Jung-Il perlu berbaik semula dengan isterinya demi membesarkan Ye-sol. Perlahan demi perlahan Ye-sol dapat terima kehadiran ayahnya tambahan pula bila dia sering diabaikan kerana Soon-Nam lebih tumpukan perhatian kepada anak sulungnya, Su-ho (Yoon Chan-young). 


Filem yang bertemakan tragedi Sewol Ferry Accident dengan tagline ‘A Birthday Without You’ memaparkan keperitan setiap keluarga yang terkesan dengan kemalangan tersebut. Apatah lagi buat keluarga yang mempunyai anak seperti Su-ho, baik, aktif dalam bersukan, ringan tulang, bijak dan bertanggungjawab. Tak ada siapa pun mampu terima hakikat dalam sekelip mata plan untuk spend time dengan rakan sekelas bertukar tragedi. 

Sama seperti Soon-Nam yang tak mampu terima kenyataan Su-ho telah pun pergi meninggalkan mereka semua. Kerana insiden tersebut, Soon-Nam kemurungan dan sentiasa menunggu Su-ho pulang. Lampu sensor di hadapan pintu menjadi rakan baiknya, sekiranya menyala tanpa sesiapa masuk ke dalam rumah, tandanya roh Su-ho datang melawat. 


Secara tak langsung, kemurungan Soon-Nam memberi kesan kepada Ye-Sol yang baru ingin membesar. Kebanyakan masanya dia diabaikan oleh Soon-Nam ataupun dijaga oleh adik ipar atau jiran sebelah rumah. 

Dalam filem Birthday arahan dan penulisan Lee Jong-un tak menceritakan langsung babak insiden Sewol Ferry tapi lebih fokus kepada keluarga kecil ini. Ada juga beberapa babak di mana mereka dijemput untuk gathering bersama keluarga mangsa yang lain tapi cara orang lain berbeza dan perbezaan tu yang membuatkan Soon-Nam menjauhkan diri. Dia tak mampu nak bergurau macam keluarga lain untuk tutup rasa sedih tu. 


Kalau first half menyampah tengok watak Soon-Nam sebab dia rasa dia saja yang terpaling sedih sampai tak nak ambil tahu langsung sakit orang lain. Sebelum ni tengok Jeon Do-yeon dalam drama Crash Course in Romance (2023) dan rasa menyampah lepastu tengok pulak filem ni, makin senang rasa menyampah tu datang. Nasib baik dekat second half pengarah fokus dekat watak Jung-Il. Menangis tengok dia merayu dekat pegawai imigresen untuk cop passport Su-ho. Rasa geram sangat sebab pegawai tu tak nak cop sedangkan Su-ho dah tak ada dah pun. Apa salahnya tunaikan hajat si mati? Passport tu pun tunggu masa nak expired. 

Masa majlis hari jadi Su-ho tu paling rabak dibuatnya. Setiap video, setiap ucapan dan poem yang dibaca oleh kawan baik Su-ho, semuanya bikin sebak. Tak mampu nak bayangkan macam mana keluarga mangsa jalani hidup setiap hari. Bukan saja keluarga mangsa malah pelajar yang terselamat pun tak mampu nak hidup tenang sebab trauma, rasa bersalah tak dapat nak bantu kawan yang lain dan perasaan sedih kehilangan kawan. 


Filem Birthday ni terlampau perlahan pace dia sampai I cepatkan 2.0x tambah pula pada first half bila pengarah baru nak ceritakan kisah keluarga kecil dan beberapa watak sampingan yang berkaitan dengan mereka. Rasanya ada banyak lagi babak yang boleh ditambah macam flashback kehidupan Su-ho sebagai anak sulung yang terpaksa berjauhan dengan ayah sebab dalam diari Su-ho, dia macam nak lari keluar dari rumah untuk berjumpa dengan ayah dia. Tengok cara Soon-Nam rasa bersalah dengan Su-ho, mesti ada something yang Soon-Nam buat sampai dia murung tak sempat minta maaf dengan mendiang. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.6/10

1 comment

  1. Pergh!! Sedih sangat.. tak sesuai untuk ditonton.. huhuhu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.