Movie Review | Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Saturday 13 May 2023


Director : Alfonso Cuarón
Writers: J.K. Rowling, Steve Kloves
Cast : Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, John Cleese, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Richard Griffiths, Michael Gambon, Gary Oldman, Alan Rickman, Fiona Shaw, Maggie Smith, Julie Walters
Production Companies: Warner Bros. Pictures, Heyday Films, 1492 Pictures
Distributor: Warner Bros. Pictures
Genre: Fantasy
Running Time: 142 minutes
Release Dates: 23 May 2004 (Radio City Music Hall), 31 May 2004 (United Kingdom), 4 June 2004 (United States)
Trailer :


Beberapa bulan sebelum tayangan Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002), pelakon Richard Harris meninggal kerana sakit Hodgkin. Disebabkan pelakon Albus Dumbledore perlu dicari pengganti, pengarah dua filem pertama, Chris Columbus undur diri sebagai pengarah supaya dapat luangkan masa dengan keluarga maka produser ambil masa untuk terbitkan installment ketiga. 

Bermula dengan Harry Potter (Daniel Radcliffe) yang sakit hati dengan keluarga Dursleys dan larikan diri ke kota London. Di sana dia berjumpa dengan Cornelius Fudge (Robert Hardy) dari Kementerian dan pastikan Harry tak akan dihukum kerana menggunakan magis di dunia Muggle. 


Ron Weasley (Rupert Grint) dan Hermione Granger (Emma Watson) maklumkan kepada Harry tentang Sirius Black (Gary Oldman) yang melarikan diri dari penjara Azkaban. Sirius Black adalah kawan baik kepada Lily (Geraldine Somerville) dan James Potter (Adrian Rawlins) namun mengkhianati mereka berdua dengan memberi maklumat kepada Voldemort. 

Ketika dalam perjalanan ke Hogwart, Harry diserang oleh Dementors yang memakan roh manusia dan mengambil cebisan kebahagiaan mereka. Nasib baik Harry Potter diselamatkan oleh cikgu baru, Remus Lupin (David Thewlis) yang menguasai subjek ilmu sihir Patronus Charm. 


‘A word of caution: dementors are vicious creatures. They will not distinguish between the one they hunt and the one who gets in their way. Therefore I must warn each and every one of you to give them no reason to harm you. It's not in the nature of a dementor to be forgiving. But you know happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light.’- Profesor Albus Dumbledore

Seperti sebelumnya Hogwarts sentiasa mempunyai perubahan sama ada pada peraturan ataupun warga guru. Selain Remus Lupin, Sybill Trelawney (Emma Thompson) sebagai guru subjek Tilikan, Profesor Albus Dumbledore (Michael Gambon) juga melantik Hagrid (Robbie Coltrane) sebagai Care of Magical Creatures dan memperkenalkan sejenis burung gergasi bernama Buckbeak. 


Selain berhati-hati dengan Sirius Black, Harry Potter dapat tahu tentang Peter Pettigrew (Timothy Spall) juga misteri Hermione yang selalu saja muncul secara tiba-tiba. 

Vibe installment ketiga tak sama dengan dua installment sebelumnya kerana lebih dark dengan kehadiran Dementor dan juga membuka kembali kisah tragedi kematian Lily dan James Potter. Fizikal ketiga-tiga watak utama juga makin ketara perubahan dengan suara makin dalam and strong facial features. Not I’m saying this in a bad way, it just a swift shift for me but sooner or later we need to face this too. 


Sama juga dengan Harry Potter yang terpaksa kuat untuk terima kehadiran Sirius Black dan Dementor jadi sebab itu lah dia belajar ilmu sihir Expecto Patronum. Sinematografi yang suram namun cantik dan music score dari John Williams menambahkan impak pada penceritaan the Prisoners of Azkaban. 

‘Listen, dementors are among the foulest creatures to walk this earth. They feed on every good feeling, every happy memory until a person is left with nothing but his worst experiences. The dementors affect you more than others because there are true horrors in your past, horrors your classmates can scarcely imagine. You are not weak, Harry. You have nothing to be ashamed of.’ - Professor Lupin


Dalam installment ketiga dari Warner Bros Pictures, pelajar tahun ketiga dapat berjumpa dengan Boggart yang boleh membaca minda manusia dan belajar sihir Riddikulus. Sihir ni bukan berguna untuk dunia sihir tapi dekat dunia Muggles juga hshs just kidding. Menarik tengok The Marauder's Map yang tunjuk entiti di kawasan sekitar. A bit disappointed on how they portrayed werewolf sebab serigala jadian dalam Teen Wolf ataupun Twillight lebih menarik. Werewolf dalam Harry Potter franchise jelas benar penggunaan VFX. 

Kalau Harry Potter bertemu kembali dengan Sirius Black yang menganggap Harry sebagai keluarga, Hermione pula semakin rapat dengan Ron. Banyak nampak fan theories tentang Hermione dengan Harry tapi dalam the Prisoners of Azkaban dah nampak pengarah dah bagi hint mereka berdua macam belangkas. 


‘It's cruel that I got to spend so much time with James and Lily, and you so little. But know this; the ones that love us never really leave us. And you can always find them in here. [puts his hand to Harry's heart]’ - Sirius Black

Perubahan pada pengarah sedikit sebanyak akan mempengaruhi franchise dan Harry Potter and the Prisoner of Azkaban tak terlepas dari perubahan tu. Plot cerita a bit rushed sebab ada banyak perkara baru tapi tak dikembangkan dengan baik. Watak Sirius Black adalah watak penting dalam hidup Harry tapi tak banyak sangat pun momen mereka berdua. Tak diceritakan juga kenapa Severus Snape (Alan Rickman) menyampah dengan Black. Kenapa Kementerian lepaskan Harry Potter dengan mudah bila dia guna sihir di dunia Muggle ataupun dari mana Hermione jumpa jalan untuk belajar lebih banyak.


Anyway, Tom Felton looks great in this movie after he ditched his hair wax. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.4/10

1 comment

  1. Filem ini tak mampu paparkan apa yang ada dalam buku.. Tapi okaylah nak layan santai-santai..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.