Movie Review | Pee Nak 3 (2022)

Saturday 4 February 2023


Director : Mike Phontharis Chotkijsadarsopon 
Writer : Saniphong Suddhiphan 
Cast :  Rinat Abushaev, Phiravich Attachitsataporn, Kuytae Oppa, Pond Khunnapat Pichetworawut, Witthawat Rattanaboonbaramee, Tar Atiwat Saengtien, Bhuripat Vejvongsatechawat, Tempo Kanthaphat Kitichaivaranggoon, Champ Chanatip Phothongka
Production Company :  Five Star Production
Distributors :  GVP, GSC Movies
Genre : Horror / Comedy 
Running Time : 111 minutes
Release Date : 17 March 2022
Trailer :


Installment ketiga franchise Pee Nak yang bermula pada tahun 2019, muncul kembali dengan watak utama iaitu First (Bhuripat Vejvongsatechawat) dan Balloon (Witthawat Rattanaboonbaramee). Setelah ditahbiskan dalam Pee Nak 2 (2020), First dan Balloon bekerja bersama youtuber Korea yang terkenal bernama Do Min-jun (Phiravich Attachitsataporn). 

Sebaik saja habis tour, mereka pulang ke Thailand untuk menghadiri upacara pentasbihan Aod (Pond Khunnapat Pichetworawut) untuk menjadi sami. Malangnya Aod semakin hari semakin sakit kerana disumpah oleh gelang emas di kakinya. Dada Aod dipenuhi dengan sisik naga dan terasa panas seperti dibakar. Waktu malam pula Aod bermimpi tentang Nak (Champ Chanatip Phothongka) yang memburunya. 


Bambam (Sim Kyutae) perasan ada tulisan pada gelang emas tersebut yang menggunakan tulisan Thai purba. Kalau ikutkan setiap gelang kepunyaan Nak mempunyai pasangnya jadi Min-jun cadangkan supaya mereka mencari pasangannya untuk tafsirkan tulisan tersebut. Masa mereka suntuk kerana nyawa Aod juga dalam bahaya. Bukan saja sumpahan tersebut bakal membunuh Aod malah Nak juga memburu gelangnya di kuil tersebut. 

Nak dibandingkan dengan Pee Nak 2, skala Pee Nak 3 lebih besar kerana melibatkan lebih ramai watak dan juga mereka keluar dari kuil tersebut. Kalau sebelum ini penulis cuma fokus pada roh Nak yang tak tenteram kerana karma, kali ini roh Nak harus meminta ampun pada Naga yang berbakti kepada sami. Mesej dalam franchise Pee Nak ni jelas kerana menceritakan tentang karma walaupun telah dilahirkan semula sebagai orang yang berbeza. 


‘Today is yesterday’s future. And the consequence of our actions today will affects tomorrow. We have to accept the consequence because you cannot go back in time to fix yesterday.’ – Luang Por

Kepercayaan agama Budha dan Hindu ada kelahiran semula dan hidup selama 7 kelahiran jadi sama lah konsep dengan yang digunapakai oleh kisah Pee Nak ni. Dosa dari kelahiran lepas dibawa bersama dalam kelahiran ini dan dosa pahala di kelahiran lepas juga yang menentukan status kehidupan di kelahiran baru. Ini apa yang I baca dari somewhere lah, correct me if I’m wrong. 


Sembang tentang plot cerita, kisah kali ni ada isinya tapi tak kelakar macam dua franchise sebelumnya. Pee Nak (2019) memang kelakar sangat sebab kita baru nak kenal watak First dengan Balloon tu macam mana. Seram pun sama naik juga sampai menjerit dekat panggung. Sementara yang kedua pula dengan kisah Nak yang baru dan seram juga. Boleh jadi akan muncul yang keempat tapi harapnya penulis tak isi dengan cerita yang sarat tentang karma sangat macam yang ketiga ni. 

Bukan setakat sarat, ada perkara yang mengelirukan dan tak terjawab pun. Macam babak Bambam nampak tulisan purba tu padahal tak perlu guna kamera pun untuk perasan. Kenapa Aod dengan Namnuea (Tempo Kanthaphat Kitichaivaranggoon) tak terfikir untuk cari sebelum keadaan Aod melarat? 


Sinematografi Pee Nak semakin cantik mungkin kerana team production dah dapat bajet lebih lepas dua installment dah berjaya mencari peminatnya. Masa Naga munculkan diri pun nampak meyakinkan lah walaupun penggunaan VFX yang heavy. Makeup effects mainkan peranan besar sebab kulit bersisik pada Nak dengan Aod tu bukan mudah nak buat. Makeup pada mayat pun nampak real dan mengerikan. Editing pula boleh nampak pada beberapa babak tak kemas tapi boleh pejam mata je. 

Naskhah ni mungkin tak menarik sangat seperti dua installment sebelumnya tapi watak First dan watak Balloon berjaya menghiburkan dengan kerenah masuk air mereka. Kalau layan secara santai tak ada masalah pun untuk enjoy. Tak syok juga kalau tak tengok 2 filem sebelumnya sebab berkait dan banyak penjelasan tentang adat dan upacara untuk menjadi sami atau penebusan dosa. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

2 comments

  1. kita layan Pee Mak je tak pernah tengok cite Pee Nak, ingatkan sebelum ni hantu sama rupanya bukan ye..haha

    ReplyDelete
  2. Dah layan.. sebab tengok yg ketiga dulu, terus cari yang pertama dengan kedua.. not bad..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.