Movie Review | An Action Hero (2022)

Sunday 5 February 2023


Director : Anirudh Iyer 
Writer : Neeraj Yadav 
Cast : Ayushmann Khurrana, Jaideep Ahlawat
Production Companies :  
Distributors : AA Films, Netflix
Genre : Action 
Running Time : 130 minutes
Release Date : 2 December 2022 
Trailer :


An Action Hero mengisahkan tentang Maanav (Ayushmann Khurrana), pelakon superstar di Bollywood yang sering berlakon dalam filem aksi. Ketika di set penggambaran di Haryana, Maanav diganggu oleh Vicky Solanki, adik kepada ahli politik di daerah tersebut. Tanpa sengaja Vicky terjatuh kemudiannya terhentak batu menyebabkan dia meninggal serta-merta. 

Manaav lari dari tempat kejadian sebelum polis datang untuk heret dia ke balai. Dia minta bantuan pengurusnya, Roshan untuk uruskan penerbangan ke London dan bersembunyi di sana sementara peguamnya datang. 

Malangnya Bhoora Singh Solanki (Jaideep Ahlawat) pergi ke London untuk balas dendam atas kematian Vicky. Makin bertambah teruk bila Manaav pula yang diburu oleh pihak polis walhal Bhoora yang tembak mati pegawai polis yang datang meronda. Media di India pula setiap hari musnahkan imej Maanav tanpa henti. Hilang hasil usaha dia selama berpuluh tahun hanya kerana dia tertolak Vicky tanpa sengaja. 

Kisah Maanav yang lari dari tempat jenayah boleh kata adaptasi longgar dari kes jenayah langar lari Salman Khan suatu ketika dulu tambah pula bila ada babak Maanav minta Guddu, driver dia mengaku bersalah padahal ramai saksi mata yang nampak Maanav yang menadu kereta tersebut. 

Alur cerita An Action Hero seolah-olah nak perli kisah hidup Salman Khan pun ada juga bila penulis masukkan tentang superstar berkawan dengan underworld tapi yang pastinya penulis memang buat satira terhadap dunia Bollywood yang berkawan dengan don dan underworld sebab kemunculan watak Masood Abraham Katkar (Gautam Joglekar) pada second half. 

Masood Abraham ialah penjenayah Interpol Dawood Ibrahim yang sentiasa mempunyai pertalian dengan Bollywood sebagai funder atau protector. Kebanyakan masanya funder lah sebab filem Bollywood sentiasa menggunakan bajet yang besar. Win-win situation sebab produser dapat dana untuk bikin filem, penjenayah pula dapat cuci duit dengan mudah. Babak Maanav ambil gambar dengan Masood tu nampak sangat perli beberapa pelakon terkenal yang bergambar dengan don. 

Selepas filem Anek (2022), Ayushmann pilih An Action Hero sebagai filem aksi tapi sayangnya filem ni bukan saja lemah pada jalan cerita, babak aksi juga tak diketengahkan sangat. Pujian harus diberikan lah pada Ayushmann sebab action stunt yang dipaparkan nampak kemas dan cantik walaupun tak banyak. 

Nak kata skrip tak dibikin dengan baik tak juga sebab filem aksi tak demand banyak pun dari pelakon sebab tu John Abraham dengan Tiger Shroff selesa dengan genre ni. Tapi bila Ayushmann yang berlakon watak Maanav, ada sesuatu yang canggung. Mungkin sebab dia terpaksa follow rentak Salman yang sentiasa spaced out. 

Watak Bhoora pun merepek juga sebab saiz badan Jaideep lagi besar dari Ayushmann jadi tak hairan kalau dendam dia boleh terlunas dalam sekelip mata tapi tidak. Lama betul dia ambil masa untuk bunuh Maanav. Semua yang dia kacau Bhoora mesti mati tapi bila berdepan dengan Maanav lain pula ceritanya. Maanav siap suruh bunuh je dia tapi Bhoora menung lama entah fikir apa. 

So I pun tak tahu filem ni nak sembang apa sebenarnya. Plot twist dia menarik tapi sebab dah biasa dengan permainan PR jadi benda tu bukan sesuatu yang mengagumkan pun. Music album An Action Hero antara yang mengecewakan sebab ada cameo Nora Fatehi tapi lagu tak best pun. Background music dia pun ikut suka je nak masuk sampai rasa annoying. Nasib baik ada Malaika Arora Khan yang comel dalam lagu Aap Jaisa Koi. 



Bila dah tengok filem An Action Hero arahan Anirudh Iyer nib oleh faham lah kenapa filem aksi ni flop di box office. Bukan sebab kena boikot tapi sebab kisah ni pun tak ada sesuatu yang baru untuk dihidangkan. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.4 = 5.8/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.