Drama Review | Mr. Midnight: Beware the Monsters (2022)

Saturday 4 February 2023


Director: Tony Tilse, Sean Masterson, Yee-Wei Chai
Writer: James Lee
Cast : Idan Aedan, Chen Yixin, Caleb Monk, Nikki Dekker
Production Company: Beach House Pictures
Distributor : Netflix
Genre : Horror / Comedy / Mystery
Running Episodes : 13 episodes (28 minutes per episode)
Release Date : 24 October 2022
Trailer :


Series yang diadaptasikan dari novel remaja berjudul Mr. Midnight karya nukilan James Lee yang pernah terkenal pada zaman 90-an dulu ditayangkan di Netflix hasil Garapan 3 orang pengarah Singapura. Menampilkan 4 sekawan di mana Tyar (Idan Aedan), Ling (Chen Yixin), Nat (Caleb Monk) dan Zoe (Nikki Dekker) cuba menyelesaikan misteri yang berlaku di Tanah Merah. 

Disebabkan mereka adalah sekumpulan anak remaja yang mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi jadi Tyar cadangkan untuk wujudkan vlog atau podcast supaya orang luar juga berkongsi cerita seram atau aneh mereka. Tyar minta Nat menyamar menjadi Mr. Midnight kerana suara dan lakonan dia menjadi. 


Bermula dari situ mereka mendapat permintaan untuk selesaikan kes misteri di Palm Beach Hotel kerana nenek Amanda Wong meninggal secara misteri. Uncle Tan (Lim Yu-Beng) minta supaya mereka berhati-hati dengan alam angker kerana tak semua hantu adalah roh yang terperangkap. Boleh jadi roh yang menunggu masa untuk menganggu manusia seperti yang pernah terjadi dulu. Dari pengembaraan mereka ini juga Tyar dapat tahu yang dia adalah pewaris dukun dan mempunyai kelebihan seperti arwah datuknya. 

‘A dukun must be constantly vigilant. You are connected to the spirit world now. They will come to you. The undead, good and evil, are drawn to you. It means your life will never be the same again. Everything is going to change.’ – Uncle Tan


Anehnya ibu (Shafiqah Efandi) bapa (Firdaus Rahman) Tyar tak pernah ceritakan tentang kelebihan keturunan itu malah berdalih setiap kali Tyar buka cerita tentang pengalaman anehnya. Di Tanah Merah juga mempunyai simbol seperti pusaran yang digantung di mana-mana seperti tangkal untuk mengelakkan dari sesuatu yang jahat dan mengerikan. 

Masa ternampak trailer Mr. Midnight: Beware the Monsters di Netflix rasa tertarik untuk tengok sebab series ni tak seram walaupun berkisar tentang hantu. Barisan hantu yang diperkenalkan juga lebih kurang sama dengan hantu Malaysia seperti toyol, pocong atau Pontianak cuma bezanya hantu Singapura lebih cantik dan daring. Seolah kombinasi hantu Nusantara dengan orang Barat. Bibir toyol pun letops macam Kylie Jenner. Caleb Monk pula punca kedua kenapa kitorang tekan play. He’s cute hshshs


Walaupun Tanah Merah merupakan salah satu daerah yang popular di Singapura tapi series Mr. Midnight menggunakan studio untuk mewujudkan bandar tersebut. Nampak ketara sangat dalam Episod 1 di tapak pembinaan ataupun kedai Uncle Tang juga asrama tempat Nat tinggal. Tak jadi masalah pun sebab tetap nampak cantik dan kaya dengan senibina warisan. Suka tengok rumah Tyar yang sarat dengan unsur Jawa. Bukan saja sinematografi yang cantik malah lighting juga tak menjadi masalah setiap kali hantu muncul ataupun berlatarkan waktu malam. 

Penceritaan Mr. Midnight ni tak lah berat sangat sebab konsep dia ala-ala series Disney yang lebih tersasar kepada golongan kanak-kanak dan remaja jadi series nib oleh ditonton bersama keluarga. Tak ada jumpscare atau seram yang berlebihan. Macam Sccoby Doo pun ada juga. Maybe some parts of the plot ada yang cringe ataupun tampak canggung namun jalan cerita tetap menarik. Marathon satu hari pun boleh habis sebab durasi untuk setiap episod tak lah terlalu lama. 


Tak perlu risau pun kalau tak pernah baca novel Mr. Midnight sebab tak ada pun momen yang buat kita pelik atau perlu refer pada novel. I pun tak ingat pernah baca ke tak novel bersiri ni. Kalau pernah pun entah dah lupa gamaknya. Yang pastinya drama Mr. Midnight akan muncul musim kedua sebab ada urusan yang belum selesai cuma tak pasti bila akan keluar. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 9.4/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.