Bila Tarikh Temujanji SSM Penuh Hingga 2022.....

Wednesday 22 September 2021


Bila dah masuk hujung tahun, suku keempat ni memang akan busy dengan lodgement Audited Financial Report untuk semua klien Company Secretary. Selalunya start hujung bulan Ogos sampai lah bulan Januari tahun depannya. 

Memandangkan keadaan sekarang tak menentu gara-gara pandemik, urusan berkenaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) banyak terganggu jugak lah. Kalau nak lodge apa-apa dokumen kena guna smartbox. Dokumen yang memerlukan pembayaran kena letak cek berjumlah sekian sekian dalam envelope lepastu masukkan dekat smartbox SSM. Nanti pegawai akan pickup naik ke tingkat atas. 

Ingatkan tahun ni sama jugak tapi masa Selangor kena PKPD, tak sangka pulak smartbox tak dibuka. Menggelupur la check borang temujanji dekat portal SSM tapi malangnya tarikh penuh sampai ke tahun depan. Awalnya ingatkan system error tapi bila tanya memang betul tarikh temujanji penuh sampai tahun 2022. Mampos la kitorang macam mana nak lodge document dengan financial statement kalau penuh? 

Nak buat express filing memang tak mampu lah sebab 1 dokumen kena charge sampai RM100. Kalau ada 10 dokumen nak lodge takkan nak spend sampai seribu lebih kan? Kalau call memang susah nak berangkat. Kusut fikir pasal ni sebab dateline dah dekat. Godek punya godek baru dapat tahu boleh hantar dokumen kepada SSM guna Registered Post

Baru je nak lodge document guna registered post, dapat notifikasi yang smartbox SSM dah boleh guna. Haihh buat cuak je, tak memasal anxiety level menaik. Lepas ni kalau jadi lagi dah tahu lah nak guna medium apa untuk lodge document dekat SSM. 

3 comments

  1. bertabahlah sis, semoga urusan dipercepatkan!

    ReplyDelete
  2. Sekarang semua by appointment. Nak set appt tak dpt date pon blh naikkan anxiety level gak.

    ReplyDelete
  3. Aduh!! Semoga semua urusan kerja Farhana dipermudahkan.. Aamiin..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.