Movie Review | The Conjuring (2013)

Thursday 10 June 2021

Director : James Wan

Writer : Chad Hayes, Carey W. Hayes

Cast : Vera Farmiga, Patrick Wilson, Ron Livingston, Lili Taylor, Joey King, Hayley McFarland

Production Company : New Line Cinema, The Safran Company, Evergreen Media Group

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Horror

Running Time : 112 minutes

Release Date : 15 July 2013 (Cinerama Dome), 19 July 2013 (United States)

Trailer :


Tahun 1971 di Harrisville, Rhode Island, pasangan Roger (Ron Livingston) dan Carolyn Perron (Lili Taylor) bersama 5 orang anak perempuan mereka pindah ke sebuah rumah yang sudah lama ditinggalkan setelah kematian tuan rumah. Tasik di kawasan belakang rumah tersebut juga menjadi tempat pilihan untuk orang bunuh diri. 

Roger dapat rumah ni pun dari lelongan bank sebab tu dia boleh beli dengan harga murah dan ejen hartanah tak dibenarkan untuk disclose langsung pasal sejarah rumah tu. That’s why lah Roger dengan Crolyn tak tahu-menahu pasal kematian yang berlaku dekat situ. 

Hari kedua dekat rumah tu pun anjing diorang, Sadie meninggal lepas banyak kali menyalak sebab nampak hantu. Christine (Joey King) diganggu setiap malam semasa tidur, Nancy (Hayley McFarland) sleepwalking tiap malam dan hantuk kepala dekat almari baju dalam bilik. April pula bermain dengan Rory, hantu budak lelaki yang merupakan anak kepada tuan rumah tersebut. Jam dalam rumah tu pula akan berhenti pada 3.07 pagi. 

Bila gangguan makin teruk, Carolyn approach demonologists Ed (Patrick Wilson) dan Lorraine Warren (Vera Farmiga) untuk bantu keluarga dia. Hari pertama dekat situ pun Lorraine dah boleh nampak dark spirit yang ganggu keluarga tu. Sebab tu dia decide untuk bantu lepas pastikan anak perempuan dia selamat dekat rumah. 

‘Everything you see in here is either haunted, cursed, or has been used in some kind of ritualistic practice.’ – Ed Warren

First installment dalam The Conjuring Universe ni yang mencuri perhatian dunia dan jadi inspirasi kepada kisah hantu dari Hollywood industry untuk angkat kisah benar menjadi filem. Bila diadaptasikan dari kisah benar, elemen seram tu makin kuat dalam penceritaan. Kalau ikutkan dekat rumah tu dah banyak kematian disebabkan ahli sihir Bathsheba tapi tak diceritakan. 

Masa James Wan dan team production shooting, keluarga Perron ni ada datang melawat set yang dibina berdekatan dengan rumah yang sebenar untuk consult berdasarkan pengalaman mereka sekeluarga yang hidup di rumah tu selama 10 tahun. Sebab tu la kot movie ni nampak real dan teliti pembikinannya. 

‘The devil exists. God exists. And for us, as people, our very destiny hinges upon which one we elect to follow.’ – Ed Warren

Vera Farmiga dan Patrick Wilson pula prep dengan Lorrain Warren sendiri sebelum start shooting The Conjuring. Even dalam scene The Warren bagi lecture dekat university tu, Lorraine Warren yang sebenar duduk di seat yang paling hadapan. Selain lakonan yang mantap, chemistry dan dinamik mereka berdua pun antara kekuatan filem seram yang menggunakan bajet sebanyak US 20 juta dan meraih untung sebanyak US319.5juta pada tahun 2013. 

Sinematografi dan transition movie The Conjuring nampak menarik dan sharp. Tak ada shot dari angle yang pelik ataupun penggunaan darah yang berlebihan untuk menambahkan elemen seram. Konsep dan visual tone juga menggunakan warna ala vintage supaya dapat menghidupkan mood yang berlatarkan tahun 70-an. 

Walaupun kisah sebenar agak bercanggah dengan kisah yang diceritakan di dalam movie The Conjuring ni terutamanya dari segi latar masa dan penerimaan keluarga Perron terhadap The Warren, tapi James Wan berjaya olah kisah ni sesuai dengan selera penonton. Fast pace, luar dari kebiasaan cerita seram, hantu yang tak keterlaluan, dialog yang bagus antara faktor tambahan kenapa movie ni boleh berjaya dan mencipta fanbase yang kuat dan ramai sehingga ke hari ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. Bila pengarah pandai mengolah cerita, walaupun tak sama dengan kisah sebenar tetap jadi hit kan Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.