Movie Review | Secretly, Greatly (2013)

Thursday 28 May 2020


Director : Jang Cheol-soo
Writer : Yun Hong-Gi, Kim Bang-Hyeon
Cast : Kim Soo-Hyun, Park Ki-woong, Lee Hyun-woo
Production Company : 
Distributor : Showbox/Mediaplex
Genre : Action / Comedy / Thriller
Running Time : 123 minutes
Release Date : 5 June 2013
Trailer :


Masa tengok drama Crash Landing On You nampak Kim Soo-Hyun buat cameo dengan watak bodoh alang sebagai spy Korea Utara yang menyamar sebagai delivery boy di Korea Selatan. Sebab cameo dia kelakar terus godek balik movie Secretly, Greatly ni sebab nak tengok watak dia. For sure lah movie ni kelakar kan sebab watak dia pun kelakar. 


Movie yang bertemakan ejen rahsia Korea Utara ni diadaptasikan dari webtoon karya Hun yang bertajuk Covertness dan diterbitkan pada tahun 2010. Won Ryu-Hwan (Kim Soo-Hyun) antara askar terbaik Korea Utara yang menguasai 5 bahasa dengan nama samaran 5446 Corps. Dia dihantar ke Korea Selatan dan menyamar sebagai Dong-gu, lelaki yang hilang ingatan dan terencat akal sementara menunggu misi yang akan dihantar dari pihak atasan. 


Tapi setelah bertahun dia masih lagi tak dapat apa-apa berita dari Korea Utara. Askar senior, Seo Sang-Goo (Ko Chang-Seok)  yang dihantar lebih awal dari Ryu-Hwan pun dah putus asa tunggu misi rahsia bila dia dapat khabar berita ibunya dah pun meninggal dunia. Sebab patuh dengan arahan pihak atasan, Sang-goo tak dapat jumpa ibu dia buat kali terakhir. 


Kecewa hingga ambil keputusan untuk bunuh diri tapi dihalang oleh Ryu-Hwan. Rumours dari Korea Utara semua ahli keluarga askar yang dihantar ke Korea Selatan akan dikurung dalam satu kem dan akan dibunuh. Ryu-Hwan tetap dengan kesetiaan dia pada negara dan yakin pihak atasan akan jaga ibu dia dengan baik sebab itu sahaja permintaan dia sebelum dihantar ke Korea Selatan. 

Satu hari Ryu-Hwan jumpa askar junior, Lee Hae-jin (Lee Hyun-woo) yang menyamar sebagai budak sekolah. Walaupun baru dihantar beberapa hari ke Korea Selatan, Hae-jin dapat misi untuk bunuh semua askar Korea Utara yang menyamar di Korea Selatan. Mampu atau tak dia bunuh Ryu-Hwan yang dianggap sebagai idola terbaik dalam hidup dia? 


First half movie ni dipikul sepenuhnya oleh Kim Soo-Hyun dengan watak kelakar dia bila dia kena berpura bodoh depan semua dengan misi-misi bulanan supaya semua penduduk di kawasan tu kenal dengan watak samaran dia. Dari killing machine soldier kepada lelaki bodoh alang, siapa je mampu imagine perubahan drastic macam tu. Of course body gesture dan facial expression dia mainkan peranan yang besar untuk menghidupkan watak dan suasana. Memang layak lah dia menang Best Male Actor di beberapa award events untuk watak Dong-gu/Ryu-hwan. 


Bila Lee Hae-rang (Park Ki-Woong) datang sebagai ejen rahsia kedua di kawasan tu, kita tahu ada ketegangan akan berlaku dalam plot cerita tambah pula bila dua watak ni tak sebulu dari zaman training lagi. But here comes the plot twist bila masing-masing buat luahan perasaan stress dengan watak penyamaran masing-masing. Second half pun not bad cuma mood dah berubah dari kelakar kepada emosi. Scene dekat rooftop tu kalau dipendekkan mungkin lagi okay. Visual dan music score bagus. 


Bukan setakat menghiburkan tapi plot twist dia pun unpredictable buat kita enjoy layan cerita ni. Of course kecewa dengan ending tapi melihatkan gaya pemerintahan Korea Utara, boleh nampak lah kenapa director stick to reality. Cuma dekat credit scene ada surprise yang mungkin drop hints keadaan sebenar watak Dong-gu/Ryu-hwan. Mana tahu sebab cameo dalam Crash Landing On You, akan ada sequel pula lepasni. Who knows kan? 

Yang nak kan stress-reliever, do watch Secretly, Greatly dekat Netflix. Recommended! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.