Movie Review : The Accidental Detective 2: In Action

Thursday 28 May 2020


Director : Lee Eon-hee
Writer : Jung Han-jin, Lee Eon-hee
Cast : Kwon Sang-woo, Sung Dong-il, Seo Young-Hee, Lee Kwang-soo, Lee Il-hwa, Nam Myung-Ryul, Oh Hee-Joon
Production Company : Cree Pictures
Distributor : CJ Entertainment
Genre : Action / Comedy
Running Time : 116 minutes
Release Date : June 13, 2018
Trailer :


Sequel movie The Accidental Detective kali ni mengisahkan Kang Dae-Man (Kwon Sang-Woo) yang obsess dengan kes jenayah terutamanya pembunuhan team up dengan Detektif Noh (Sung Dong-Il) dengan membuka private investigation office bersama lepas Dae-Man dapat anugerah penghargaan sebagai citizen yang berani dan membantu pihak polis dalam kes pembunuhan yang lepas. 


Kali ni Dae-Man membebankan lagi isteri dia dengan menjual kedai bukunya tanpa pengetahuan isteri dia, Mi-Ok (Seo Young-Hee). Duit hasil jualan kedai buku tersebut dilaburkan kepada pejabat baru dia dan marketing strategy untuk orang awam tahu kewujudan karier baru dia. Hubungan Dae-Man dengan Detektif Noh makin rapat dan boleh dibawa bergurau tentang kehidupan masing-masing yang takut ditinggalkan isteri. 

Satu hari mereka berdua dapat offer dengan ganjaran sebanyak 50,000 dollar untuk siasat kematian Kim Jae-min (Oh Hee-Joon) yang mati digilis oleh keretapi semasa keluar membeli buah untuk tunang dia yang sarat mengandung. Walaupun mayat dia hancur tapi Director Woo Won-Il (Nam Myung-Ryul), pengetua rumah anak yatim dapat cam bila nampak parut kesan jahitan di bahagian kaki mayat. 


Dae-Man syak kes ni bukan kes kemalangan yang biasa bila mangsa tiada motif untuk ke stesen keretapi dan mungkin dibunuh oleh seseorang yang dikenali. Bertambah misteri kes tu bila darah yang melekat di wallet mangsa tak sepadan pun dengan darah empunya badan bila Dae-Man request DNA test. 


Dae-Man dan Detektif Noh minta bantuan Yeochi the "Grasshopper" (Lee Kwang-soo) yang pakar dalam bidang software dan boleh hack system untuk dapatkan klu dari smartphone si mangsa. Kes yang disangka biasa buka pekung lagi besar group rahsia The Venom. 

Movie sequel kali ni kekal dengan genre yang sama – action comedy tapi di bawah arahan team production berbeza. Kalau yang sebelum ni di bawah kelolaan dan perspektif Kim Joung-hoon, yang kedua di bawah tanggungjawab Lee Eon-hee sebagai director dan skrip ditulis oleh Jung Han-jin. Personally for me, I lagi suka dengan hasil kerja mereka berdua sebab dua watak ni nampak lebih menarik dengan kes pembunuhan misteri yang menimbulkan tanda tanya dengan lebih mendalam. 


Dalam previous installment memang menyampah dengan watak Dae-Man tapi terubat rasa menyampah tu bila ada kemunculan Kwang-soo sebagai penghibur sama ada scene bersendirian ataupun berkongsi dengan dua lagi watak utama. Bijak cari port untuk dia menyerlah walaupun ada beberapa moment dia try hard untuk nampak kelakar.  Nevertheless, director buat keputusan yang tepat dengan bawa Kwang-soo masuk ke dalam franchise detektif ni.


Tak susah pun untuk kita teka siapa dalang di sebalik pembunuhan bersiri bila team production dah drop hints walaupun watak-watak utama masih struggle mencari. But still kita curious nak tahu apa motif pembunuhan dan macam mana mereka bertiga nak buktikan kepada pihak polis yang teori mereka tepat. Ada risiko besar yang perlu diambil tapi mereka bertiga tahu pengorbanan ni berbaloi. 


Since movie yang pertama dapat sambutan dan gabungan watak Dae-Man dengan Detektif Noh ada fanbase tersendiri, ditambah pula dengan kehadiran Grasshopper sebagai penambah rencah, mungkin team production akan keluarkan movie ketiga dengan kes pembunuhan misteri yang lebih menarik. 


Mungkin ada bagusnya kalau buang terus scene keluarga Dae-Man dan wujudkan plot yang kelakar masa siasat kes untuk hidupkan elemen komedi since tema utama movie ni ialah penyiasat. I know they can do better. Franchise ni boleh layan dekat Netflix. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.3 = 7/10

1 comment

  1. fuhh..baca review pun dah best...pandai Pana mengarang. akak suka baca

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.