Movie Review : The Accidental Detective

Wednesday 27 May 2020


Director : Kim Joung-hoon
Writer : Kim Joung-hoon, Lee Jung-Ho
Cast : Kwon Sang-woo, Sung Dong-il, Seo Young-Hee, Park Hae-Joon, Lee Il-hwa, Lee Seung-Joon, Jo Bok-Rae, Kwon-hyeok
Production Company : Cree Pictures
Distributor : CJ Entertainment
Genre : Action / Comedy
Running Time : 104 minutes
Release Date : September 24, 2015 (South Korea)
Trailer :


Diinspirasikan dari movie tahun 1951, Strangers on a Train arahan Alfred Hitchcock, movie bergenre komedi ni mengisahkan tentang Dae-Man (Kwon Sang-Woo) yang obsess dengan kes jenayah terutamanya pembunuhan and yes he loves Detective Conan. Dae-Man selalu habiskan masa dalam private club online tentang pembunuhan dan dia agak popular disebabkan teori dia tepat mengena. Dae-Man selalu tinggalkan kedai buku dia dan selinap masuk ke pejabat balai polis bila ada kes supaya dapat tahu details kes. 


Detektif Noh (Sung Dong-Il) yang dahulunya ketua department tapi ditukar ke bahagian jenayah menyampah dengan kehadiran Dae-Man tambah pula kalau Dae-Man come up dengan teori aneh yang dicedok dari movie atau drama pembunuhan. Bagi Detektif Noh, sesuatu teori tu perlu berpijak di dunia nyata dan relevan mengikut situasi. 


Nak dijadikan cerita, kawan baik Dae-Man yang juga merupakan pegawai polis, Joon-Soo (Park Hae-Joon) didakwa dan ditangkap atas tuduhan membunuh isteri Yong-gyu (Lee Seung-Joon). Dae-Man insist untuk cari tahu siapa dalang sebenar pembunuhan ni sebab dia kawan baik Joon-Soo. Tak mungkin kawan dia sanggup untuk membunuh. Tambah pula bila ada sesuatu yang tak match dengan analisa forensik dalam pembunuhan tu. 


Detektif Noh pula stress dengan campurtangan dari pihak atasan sampai jawatan dia bakal hilang kalau dia gagal selesaikan kes pembunuhan misteri ni. Dia ambil keputusan untuk bekerjasama dengan Dae-Man bila dia perlukan kebolehan Dae-Man meneliti sesuatu perkara. Gandingan Sung Dae-Man dan Detektif Noh ibarat api dan air tapi ada beberapa scene jadi draggy sebab watak Dae-Man terlebih mendominasi sampai rasa buang masa beri perhatian pada dia.  


Walaupun movie The Accidental Detective diklasifikasikan sebagai komedi tapi hiburan agak terhad dan try hard bila ketidakmatangan watak Dae-Man dijadikan ukuran penghibur. Mungkin ada yang suka but for me is a big no sebab watak dia sebagai suami yang menyusahkan isteri dan tak mampu jaga anak dengan baik. I feel sorry towards his wife, Mi-Ok (Seo Young-Hee) bila sepanjang masa risaukan kewangan keluarga sedangkan si suami buang masa. Tak kelakar pun lap tahi anak dekat jaket orang atau tinggalkan anak bersendirian di kedai buku. 


Tapi movie ni terselamat dengan keunikan kes pembunuhan yang bermotifkan kecurangan para isteri dan uniknya semua mangsa pembunuhan ni merupakan isteri kepada detektif polis. Tak banyak klu yang diberikan kepada dua watak detektif untuk selesaikan misteri pembunuhan yang berlaku di bandar mereka. I do love the plot twist walaupun director create moment klise watak yang tiba-tiba dapat jawapan pada sesuatu misteri. 


First half mungkin plot nampak cantik especially bila kita curious nak tahu modus operandi pembunuhan walaupun dah boleh agak siapa tapi bila masuk second half jadi caca marba juga sebenarnya bila plot twist tak berapa masuk akal. Lagi dramatik bila director buat pembunuhan bermotifkan curang yang hanya bersandarkan pada wild guess semata. Dari gaya semua watak lelaki dalam movie ni boleh digambarkan betapa loser si suami yang tak mampu nak provide kehidupan bagus pada keluarga. 


Untuk tontonan secara santai bagi peminat comedy thriller, movie ni mungkin jadi pilihan tapi ada pilihan yang lebih bagus dari movie yang kurang memuaskan dari jalan cerita yang menggunakan template klise, level komedi yang ada pasang surutnya dan kelemahan suntingan ni. Lakonan semua pelakon solid cuma tersia dek garapan yang lemah.

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5.9/10

5 comments

  1. movie ni best tapi memang ada scene macam draggy sangat. gandingan dua pelakon ni yg best sebenarnya..hehe

    ReplyDelete
  2. kat mana nak tengok citer ni...?

    ReplyDelete
  3. kat mana nak tengok citer ni...?

    ReplyDelete
  4. kat mana nak tengok citer ni...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa sampai 3 kali tanya memang wajib jawab soalan ni. Dekat Netflix kakyan takpun dekat dramacool

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.