Movie Review : Time Renegades

Saturday 30 May 2020


Director : Kwak Jae-yong
Writer : Go Jung-woon
Cast : Im Soo-jung, Jo Jung-suk, Lee Jin-wook, Jung Jin-young
Production Company : CJ Entertainment, Sangsang Film
Distributor : CJ Entertainment
Genre : Romance / Mystery / Thriller 
Running Time : 107 minutes
Release Date : 13 April, 2016 (South Korea)
Trailer :


1 Januari 1983 di Bosingak Belfry, Seoul, guru muzik sekolah menengah Ji-hwan (Jo Jeong-seok) melamar kekasih hati dia, Yoon-jung (Im Soo-jung) dan juga guru kimia di sekolah yang sama tapi dia ditikam dengan perompak lalu pengsan. Di plot masa yang lain, di tempat yang sama, pada tarikh yang sama tapi tahun yang berbeza, 1 Januari 2015, detektif Gun-woo (Lee Jin-wook) akan ditembak oleh penjenayah yang diburu dengan team members yang lain. 


Ji-hwan dan Gun-woo dibawa ke hospital pada waktu yang sama dan kedua-duanya terselamat dari bahaya tapi misterinya dua-dua watak ni boleh nampak perjalanan takdir masing-masing dalam mimpi. Gun-woo boleh nampak apa insiden malang yang akan berlaku kepada Ji-hwan terutamanya kepada tunang dia yang akan dibunuh oleh pembunuh bersiri dengan gas mask. 


Kalau Gun-woo tak halang, jalan cerita hidup dia pula yang akan terancam kerana dia pula jatuh cinta pada Jung So-eun (Im Soo-jung) yang saling tak tumpah seperti muka Yoon-jung. Bukan setakat muka dan fizikal sama malah pekerjaan pun sama guru kimia di sekolah yang sama! 

Dalam Gun-woo cuba untuk faham misteri di sebalik kejadian ni, dia dapat satu kes lama yang masih belum ditutup dari Ketua Polis Kang Seung-beom (Jung Jin-young). Terkejut bukan kepalang bila dia tengok details dalam fail tu tentang pembunuh yang sama dalam mimpi dia dan dia nampak modus operandi pembunuhan Yoon-jung. Secara tak langsung dia dah bagitahu kepada Ji-hwan apa akan berlaku pada sekian tarikh. 


Ji-hwan pula pergi berjumpa dengan suspek pembunuh tunang dia di penjara. Tepat apa yang diberitahu Gun-woo bila suspek tu bagitahu yang dia nampak lelaki pakai gas mask dalam tandas. Dia cuma mengaku bersalah curi duit Yoon-jung sahaja tapi bukan membunuh. Ji-hwan dan Gun-woo perlu cari siapa pembunuh sebenar sebab So-eun dalam bahaya bila pembunuh tu tak ditangkap pada zaman 80-an. 


Jalan cerita Time Renegades menarik sangat untuk mystery thriller genre lovers dengan tema time travel! Memang team production simpan siapa pembunuh sebenar dengan plot twist yang tak disangka-sangka. Saspen dibuatnya! Tapi sebenarnya pengarah dah drop hint masa di awal movie antara perasan ataupun tak je sebab movie ni fast pace.


Ini pertama kali Director Kwak cuba movie genre ni lepas 3 kali buat movie genre rom com. Sebab forte dia movie romantic, scene romantic antara dua watak utama memang menambahkan emosi pada penceritaan sampai rasa kecewa sangat bila Ji-hwan tak mampu nak halang pembunuhan Yoon-jung. Tersentuh dengan ending scene bila director tunjuk rahsia sebenar kenapa dua watak ni saling terkait. 


Visual effects hasil kerja Lee Sung-je nampak cantik especially scene transition gym baru bertukar kepada lama dan perubahan tona warna untuk bezakan tahun 80-an dan tahun 2015. The way camera bergerak dan beberapa shots diambil dari sudut yang cantik. Wardrobe team pun buat yang terbaik dengan menghidupkan suasana pada zaman 80-an dengan pakaian dan gaya rambut. Even furniture dan medical equipment pun dipilih mengikut deco 80-an. 



No wonder lah movie ni dapat pulangan kutipan yang tinggi lepas 18 hari ditayangkan. Jalan cerita solid walaupun konsep time travel dan sci-fi ni memang susah nak nampak real tapi disebabkan garapan pengarah dan tulisan penulis juga kehebatan laknan semua watak buat movie ni jadi menarik. Recommended! Boleh tengok di Netflix. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

19 comments

  1. Waa menariknya jalan cite dia

    ReplyDelete
  2. tak pernah dengar pasal cerita ni... tapi baca review akk, nampak menarik sngt !

    ReplyDelete
  3. Have never heard of this before. I notice that time travelling has become quite common these days. :)

    ReplyDelete
  4. menarik juga movie ni. suka jalan cerita yang misteri dan mendebarkan. Barulah seronok nak tonton sampai penghujung cerita.

    ReplyDelete
  5. suka pelakon perempuan berlakon. banyak imbas cerita. walaupun watak tunang dimatikan, sebabkan falshback tu menyebabkan watak tu sentiasa hidup

    ReplyDelete
  6. Korea memang terkenal dengan citer citer misteri macam ni. Dah lama tak layan citer Korea...

    ReplyDelete
  7. Bestla jalan cerita mcm ni.. tak cliche.. lagi2 bila ada elemen miateei

    ReplyDelete
  8. Rajinnya review cerita. Za masa pkp je rajin. La ni malas nk review sbb byk benda nak buat. Hahhaha tgk movie ke drama pun xde masa.

    ReplyDelete
  9. Ada kat Netflix ya? Boleh la tengok nanti. Macam best je eeview dari Fa ni..

    ReplyDelete
  10. Nak tengok cite ni kena ajak anak Sis laaa, dia paling suka lee layan cite korea ni, sebab kalau tengok sorang, ada TV tengok Sis kang hahahaha

    ReplyDelete
  11. omg... ni cerita macam ada dua timeline kan? tahun 80-an dan tahun 2015...akak suka jalan cerita yang macam ni...

    ReplyDelete
  12. Baru tahu ada movie ni. Jalan cerita macam menarik. Bolehla layan nanti

    ReplyDelete
  13. Best Jalan cerita nya. nak tengok La nanti. kena tengok malam sikit. Anak dah tido semua baru syok tengok

    ReplyDelete
  14. Menarik ni sebab plot cerita untuk cari pembunuh misteri. Mesti tak dijangka ending kan? Ada actor favourite plak tu

    ReplyDelete
  15. Cerita Korea bergenre macamni memang boleh puji la sbb before this pernah layan juga cerita jenis cmni. thanks share farhanna :)

    ReplyDelete
  16. Menarik jalan cerita dia. iena tak pernah tengok lagi tapi baca jalan cerita ni rasa misteri rasa nak tau

    ReplyDelete
  17. Heheheh movie Korea ni kita memang tak minat nak tengok wakakak melainkan Train to Busan jer kita tengok wakakak tapi tak apa bagus juga untuk peminat lain nak tahu tentang review movie sebelum pergi tengok kan tapi kebanyakan orang suka tengok sebab pelakonannya jer kan wakakakaka...

    ReplyDelete
  18. Nampak best. Nanti nak tengok. Suka cerita Korea. Mereka very detail dan cinematography pun cun. Tq rekemen kak.

    ReplyDelete
  19. Ok. Boleh tengaok la lepas nie. Menarik gak jalan cerita dia, Rawlins suka meneka penghujung movie hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.