Movie Review : Start-up

Tuesday 19 May 2020


Director : Choi Jeong-Yeol
Writer : Choi Jeong-Yeol
Cast : Park Jung-Min, Jung Hae-In, Ma Dong-Seok, Choi Sung-Eun, Yum Jung-Ah, Kim Jong-Soo
Production Company : Filmmaker R&K
Distributor : Next Entertainment World
Genre : Comedy / Drama
Running Time : 102 minutes
Release Date : 18 December, 2019
Trailer :


Diadaptasikan dari webcomic series berjudul  "Shidong" karya Jo Geum-San mengisahkan tentang dua sekawan, Taek-Il (Park Jung-Min) dan Sang-Pil (Jung Hae-In) yang tak minat dalam pelajaran dan berpeleseran tanpa arah tuju dan ambil keputusan untuk berhenti sekolah. Disebabkan rimas dengan baran si emak (Yum Jung-Ah) yang dahulunya pemain bola tampar, Taek-il lari dari rumah dan pergi ke bandar Gunsan. 
 

Di sana dia minta bekerja sebagai delivery boy di Jangpun Chinese Restaurant milik Mr. Kong (Kim Jong-Soo) dan bertemu dengan tukang masak misteri Geo-Seok (Ma Dong-Seok) yang diragui masa silamnya. Dari hidup berpeleseran, Taek-il mula sedar yang tak mudah untuk dapat duit dengan komitmen hidup yang berat. Dia cuba berbaik dengan mak dia tapi dia jadi makin geram bila dapat tahu mak dia habiskan duit simpanan untuk buka café yang akan dirobohkan.


Dalam masa yang sama dia cuba juga tolong Kyung-Joo (Choi Sung-Eun), bekas pemain boxer  yang senasib dengan dia walaupun banyak kali dipukul tanpa sebab. Sang-pil pula terjerat dengan kerja dia sebagai ahlong kawasan bandar tu supaya dapat sara kehidupan dia dan nenek dia yang menghidap Alzheimer. Makin serabut bila dia dapat tahu yang boss dia owner kepada bangunan tersebut dan dia diminta untuk ugut mak Taek-il supaya bayar hutang.


Walaupun genre movie ni lebih kepada comedy dengan kehadiran Ma Deong-seok dengan watak muka bengis tapi dalam hati ada taman, mesej dan realiti kehidupan yang menggerakkan momentum movie ni. Jalan cerita boleh dikategorikan sebagai cliché dengan lawak yang ada kalanya try hard dan repetitive walaupun dibikin di bawah production house yang sama dengan movie Exit.

Kewujudan watak-watak yang mempunyai masalah kehidupan sendiri yang buat kita rasa terikat dan nak tahu hingga hujung cerita baik pelakon utama mahupun watak sampingan. Macam mana masing-masing lari dari masalah kemudiannya hadap masalah tu dan buang dari hidup. Sesuai dengan tagline movie ni – ‘It’s time to grow up!’

‘You’re supposed to wipe your ass right? So you act like a grown-up when you want, and you cry like a baby when things go sour?’

Pertama kali tengok lakonan Park Jung-Min dan tak sangka yang dia sebenarnya dah berumur 30-an sebab dia lakonkan watak energetic rebel teenager dengan bagus. Facial expression terutamanya mata dia yang main peranan paling utama ekspresikan ketidakpuasan dan vulnerability. Scene dia berkeras bila Mr Kong tegur supaya balik tengok mak tapi dalam diam check message dari mak dia. Dinamik lakonan Park dan Ma Dong-seok pun nampak menarik.


Dalam masa 102 minit, movie Start-up ada masanya menjadi tapi ada masanya nampak sarat dan draggy bila director-writter Choi Jeong-Yeol tak mampu nak seimbangkan komedi dan drama. Kombinasi drama yang banyak saja bila dimasukkan permasalahan sosial tapi dicedok pada luarannya seperti sexual trafficking, loan shark dan underworld untuk wujudkan emotional scene tapi komedinya pula tak pula kuat untuk ceriakan kembali suasana. Dialog pun cuma conversation biasa yang tak meninggalkan impak pada jalan cerita.


On a great note, visual movie start-up nampak cantik dan hidup under production Awesome Label. Mungkin Start-up boleh digarap dan dikembangkan dengan lebih mendalam dengan komedi yang tak hanya bergantung dengan pergaduhan jengkel yang berulang. But still it’s a good movie to watch supaya menjadi peniup semangat di kala masalah datang menimpa tak kira peringkat usia. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.6/10

2 comments


  1. admin numpang promo ya.. :)
    cuma di sini tempat judi online yang aman dan terpecaya di indoneisa WA : +85587781483

    ReplyDelete
  2. Yeah!! Ada Ma Dong-Seok.. Boleh layan nie.. Tq share review bie Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.