Movie Review : Oversize Cops

Friday 29 May 2020


Director : Phuwanit Pholdee, Chanon Yingyong
Writer : Phuwanit Pholdee, Phuvarith Phuapairoch
Cast : Dan Chupong, Sarun Cinsuvapala, Nutjaree Horvejkul, Somyos Matures, Supavitch Nepremwattana
Production Company : TMoment
Distributor : TMoment
Genre : Action / Comedy
Running Time : 100 minutes
Release Date : 13 October 2017
Trailer :


Filem genre komedi Thailand arahan dua pengarah Phuwanit Pholdee dan  Chanon Yingyong ni mengisahkan tentang 4 orang polis yang gagal menangkap penjenayah gara-gara saiz badan yang gemuk sampai jip yang dinaiki mereka tak mampu nak bergerak. Perkara ni jadi besar bila ada yang merakam insiden ni dan upload ke Youtube . Akibatnya merosakkan nama baik jabatan polis di Thailand yang benarkan polis gemuk dalam operasi.


Sudahnya satu jabatan kena buat saringan kesihatan untuk check berat badan masing-masing. Kepada yang overweight dan obese perlu turunkan berat dalam masa 3 bulan atau akan dipindahkan ke kawasan pedalaman. Awalnya masing-masing bersemangat nak exercise lepas disuntik semangat oleh kapten kacak dan baik, Kapten Jhet (Supavitch Nepremwattana). Tambah pula bila dapat coach cantik seperti Meen (Nutjaree Horvejkul), makin bertambah semangat nak turunkan berat.


Tapi semangat tahi ayam je jadinya sebab ada yang tak mampu nak buat isteri dia sedih bila tak makan masakan isteri dia sedap belaka. Yoy (Pramote Pathan) pula asyik dibayangi dewa makan yang pujuk dia untuk makan makanan yang sedap-sedap. Kan (Sarun Cinsuvapala) tak mampu tolak rayuan domba peti ais yang penuh dengan makanan dan manisan kegemaran dia. Dah buang pagi tu sebelum pergi kerja pun, malam akan penuh juga. Pluem (Somyos Matures) cukup dengan alasan lapar untuk dia give up.


Kan kuatkan semangat untuk konsisten dengan azam untuk kurus sebab dia nak mengorat coach Meen. Dia taknak dihantar ke kawasan pedalaman. Memang kecewa sangat lah bila kawan-kawan yang lain dah putus asa untuk kuruskan badan malah sanggup je dihantar ke pedalaman ataupun dibuang kerja. Siapa je mampu hilangkan 20kg dalam saki baki masa 2 bulan?

First half movie masa plot fokus kepada misi kuruskan badan boleh tahan kelakar jugak la movie Oversize Cops tapi ada juga beberapa scenes yang try hard dengan scene kelakar especially scene masa mereka berempat soal siasat suspek. Tapi movie Thai memang culture dia begitu so boleh dimaafkan lah. Lagipun genre dia memang ringan dan santai.


Masuk second half bila team production dah fokus dengan kes rompakan ATM di hadapan restoran barbecue tu dah mula bosan sikit sebab dah masuk genre drama. Tak suka scene team polis ni pergi kawasan judi untuk tangkap Pong Double Pie alias Premsak Rakjingjai, suspek utama kes ni. Punya lah ramai kena angkut untuk tangkap seorang suspek sudah tu tak ada yang jaga pintu belakang. Semua masuk ikut depan sudahnya suspek lari dan scene kejar-mengejar jadi panjang dan draggy. Kalau ikutkan agak tak logik lah sebab yang oversize cops ni yang pergi kejar. Yang fit buat apa?


Dalam movie ni ada kemunculan Dan Chupong, Muay Thai fighter standing Tony Jaa sebagai Khem, salah seorang suspek dalam kes rompakan ni tapi sayang lah tak lama pun lepastu action scene dia nampak scripted. Tak sharp macam dalam movie-movie dia sebelum ni.


Walaupun movie ni budget rendah tapi visual dia cantik lah even music score pun membantu cuma sayangnya jalan cerita kurang menarik dengan mesej yang mengelirukan sama ada nak promote cara hidup yang sihat atau sayangi diri sendiri dan terima apa adanya kelemahan kita. Okay je kalau nak tonton secara santai sebab ada scene yang betul-betul kelakar dan plot twist yang menghiburkan.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.3 = 7.2/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.