Movie Review | Seoul Vibe (2022)

Tuesday 6 September 2022


Director : Moon Hyun-sung
Writer : Sua Shin
Cast : Yoo Ah-in, Go Kyung-pyo, Lee Kyu-hyung, Park Ju-hyun, Ong Seong-wu, Kim Sung-kyun, Jung Woong-in, Moon So-ri, Oh Jung-se
Production Companies : Andmarq Studio, MCMC, United Artist Agency
Distributor : Netflix
Genre : Action / Comedy
Running Time : 138 minutes
Release Date : 26 August 2022
Trailer:


Berlatarkan Sukan Olimpik Seoul 1998, pendakwaraya Ahn Pyung-wook (Oh Jung-se) jalankaan operasi rahsia untuk memberkas Kang In-sook (Moon So-ri) kerana penggubalan duit haram. Memandangkan Chairwoman Kang mencari pemandu upahan untuk hantar barang dengan selamat, pendakwaraya Ahn minta Sanggye Supreme Team yang diketuai oleh Park Dong-wook (Yoo Ah-in) untuk menyamar. 

Misi mereka mudah, hanya perlu dapatkan buku lejar akaun rahsia Chairwoman Kang. Walaupun kelihatan mudah namun ada risikonya kerana Pengarah Lee Hyun-kyun (Kim Sung-kyun) adalah bekas tentera dan sentiasa memerhati pergerakan semua pekerja. 


Sementara Dong-wook dan ahli lain laksanakan tugas sebagai penghantar barang berharga, Oh Woo-sam (Go Kyung-pyo) pula menyamar sebagai DJ di kelab di bangunan yang sama. Misi dia adalah pikat Kim Yoon-jae (Kim Chae-eun), setiausaha Chairwoman Kang untuk dapatkan kunci bilik kebal di mana buku lejar tersebut disorok. 

Pengarah Moon Hyun-sung menggunakan aura 80-an sebagai keunikan pada penceritaan baik dari music score mahupun visual semuanya dipaparkan dengan baik. Scene Joon Gi (Ong Seong-wu) teruja bila nampak bungkusan McDonald comel, scene Dong-wook happy tengok koleksi barangan trendy zaman tu pun tepat ekspresinya. Sayangnya pada second half kebanyakan sinematografi dan visual yang bergantung dengan CGI tampak lemah. 


Paling menarik perhatian adalah babak-babak yang melibatkan kereta pada era tersebut macam babak Bok Nam (Lee Kyu-hyung) mengidam Mercedes-Benz GLS dalam gudang kerajaan. Kena lah dengan tagline team Sanggye Supreme Team, ‘Keep it Real’. Selain babak yang menggunakan kereta dan teknik pemanduan yang menarik, strategi team Sanggye mencipta kereta versi mereka pun perlu diberi perhatian juga. 

“First, the outer part will be the Pony pick-up, so that it’ll look cool.” – Dong-wook


Boleh kata movie Seoul Vibe ni sesuai untuk penggemar kereta sebab koleksi kereta yang ditayangkan lebih menarik dari penceritaan yang boleh dikatakan santai. Mungkin ada yang tak suka dengan plot Seoul Vibe tapi tengok gaya team production macam boleh nampak main attraction bukan pelakon atau skrip tapi pada kereta dan vibe 80-an di Korea Selatan. Nama movie pun Seoul Vibe kan? 

Tak mustahil kalau ada sekuel atau prekuel untuk movie ni sebab Korea belum pernah ada movie franchise yang mengetengahkan car racing ataupun skilled driver macam Fast & Furious. Penerimaan pun kebanyakannya positif sampai Hyundai terbitkan koleksi kereta 80-an di game ZEPETO. Salah satu objektif producer terbitkan movie ni pun untuk kenalkan kereta klasik yang cool pada Generasi Z. Sebab tu I tak kisah jalan cerita dia santai dan mudah dijangka flow dia. 


Excited pulak tu tengok scene Dong-wook guna parachute untuk kereta dia sebab scene tu Bollywood start dulu dalam Race 2 (2014) lepastu Fast & Furious 8 copy. Masa Bollywood ramai yang kutuk tapi sekarang dah jadi trend dalam movie. 

Chemistry antara semua pelakon utama pun menyerlah sebab kesemuanya pernah bekerja dalam movie atau drama lain. I tengok movie ni pun sebab nak tengok Mino WINNER. Walaupun screentime dia sikit tapi setiap kali keluar dia akan pastikan semua mata tertumpu pada dia. Hopefully ada producer atau pengarah nak cast Mino dalam naskhah komedi sebab sesuai sangat dengan karakter dia. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

6 comments

  1. Ohhh ada ternampak kat tiktok aritu psl filem ni, ingatkan filem lama rupanya baru

    ReplyDelete
  2. dah add to my list, tapi biasa la..x tau bila nak layan nya

    ReplyDelete
  3. Nampak jugak gezek Seoul Vibe ni lalu lalang, tapi nanti tengah habiskan satu cerita dulu.

    ReplyDelete
  4. tinggi rating awak bagi tu. siapa yang minat filem car racing conform enjoy

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tinggi sebab movie ni more to entertainment so tak banyak masalah sangat

      Delete
  5. Nampak menarik.. nak kena tengok juga ni.. tq share farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.