FILEM KOMEDI SERAM PERTAMA ARAHAN LIYANA JASMAY ‘CIKGU VS HANTU’ PAPAR MISTERI SIRI KEMATIAN DI SEKOLAH

Monday 5 September 2022


FILEM KOMEDI SERAM PERTAMA ARAHAN LIYANA JASMAY ‘CIKGU VS HANTU’ PAPAR MISTERI SIRI KEMATIAN DI SEKOLAH
  | “Gandingan Komedi Oleh Pelakon Hebat Tanah Air Dato Afdlin Shauki & Khir Rahman”

Filem komedi seram terbaru ‘CIKGU VS HANTU’ menjadi taruhan pertama oleh pengarah, pelakon, penyanyi berbakat besar serta pemenang Pelakon Wanita Terbaik melalui Festival Filem Malaysia ke-22, Liyana Jasmay dalam genre komedi seram. Ini sekali gus memperlihatkan keupayaan Liyana dalam tampil sisi berbeza dalam pengarahan kerana terdahulu beliau lebih fokus dalam mengangkat genre romantik komedi atau kisah remaja. Menariknya, filem ini bukan sekadar mengetengahkan elemen komedi dan seram, tetapi jalan ceritanya turut mengajak penonton mengimbau kenangan-kenangan di sekolah, lebih lagi kisah-kisah misteri. 


Antara daya tarikan utama filem terbitan Mermaid Studios ini adalah barisan pelakon yang membintanginya. Ia menyaksikan buat julung kali pelakon hebat Malaysia Dato Afdlin Shauki digandingkan bersama Khir Rahman dalam sebuah filem. Kehandalan mereka dalam mempersembahkan adegan komedi tidak dapat dinafikan dan kemunculan mereka di dalam filem Cikgu VS Hantu pasti mampu membuat penonton ketawa tidak kering gusi. 

Pelakon lain yang turut menjayakan filem ini adalah Che Puan Juliana Evans, Zahiril Adzim, Shuk Sahar, Fathil Dani, Mohd Fadhli Masoot, Muhamad Muntazar Ghani dan penampilan istimewa Syafiq Kyle. 


Menurut Penerbit Eksekutif Cikgu VS Hantu dan Wakil Mermaid Studios, Adriana Jasmay berkata, “Pihak kami rasa teruja untuk mempersembahkan filem Cikgu VS Hantu kepada masyarakat di luar sana. Tambahan pula ini adalah kali pertama kami tampilkan genre komedi seram dan tidak dinafikan ada cabaran dalam menyempurnakan naskhah ini. Antaranya, sesi penggambaran dijalankan ketika fasa pandemik, jadi banyak limitasi dan garis panduan yang perlu dipatuhi; kemudian cabarannya adalah penggambaran ketika waktu malam jadi suasana seram memang terasa, di samping tekanan untuk menghasilkan filem seram komedi memandangkan ini adalah pengalaman kami yang pertama. Namun pihak penerbit, pengarah, barisan pelakon serta kru telah pun berikan yang terbaik dan kami harap penonton terhibur dan ‘enjoy’ menonton Cikgu VS Hantu seperti mana kami teruja menghasilkan filem ini. Sementara itu, kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak FINAS dan Astro kerana memberi kepercayaan kepada produksi kami menerusi dana Program TV/OTT untuk menghasilkan filem ini.” 


Manakala, Pengarah Cikgu VS Hantu, Liyana Jasmay turut berkongsi rasa gembira filem arahan pertamanya untuk OTT akan menemui penonton kelak. “Kali ini saya ingin pertaruhkan kelainan dalam bakat pengarahan dengan memberi sentuhan berbeza dalam genre komedi seram. Bekerjasama sekali lagi dengan Dato Afdlin Shauki, Khir Rahman, Che Puan Juliana Evans, Zahiril Adzim serta pelakon lain pastinya memberi pengalaman menarik. Setelah menghasilkan filem ini, ia menyuntik semangat saya untuk menyahut lebih banyak cabaran dalam menghasilkan variasi filem. Dalam pada itu, istimewanya filem ini adalah jalan ceritanya dekat dengan penonton iaitu ‘sekolah’. Malah, naskhah ini turut mengangkat golongan guru yang sentiasa berusaha memberikan yang terbaik dan menonjolkan sikap bersaing secara sihat.”

Cikgu VS Hantu mengisahkan tentang permusuhan di antara Cikgu Daud dan Cikgu Samad dalam merebut untuk menjadi cikgu terbaik. Namun, persaingan tersebut telah merapatkan hubungan mereka tanpa sedar apabila muncul hantu Cikgu Syima dan Ismail. Kematian Cikgu Syima dan Ismail di sekolah mereka meninggalkan tanda tanya siapakah dalang yang membunuh mereka. 


Saksikan filem komedi seram Cikgu VS Hantu yang akan berada di Pawagam Rumah Anda, Astro First bermula 8 September 2022. Untuk melanggan sila ke saluran 480 atau anda juga boleh strim di Astro Go atau On Demand. Dengan hanya RM15, anda boleh menonton selama 48 jam (2 hari) secara berulang-ulang. Ikuti info dan klip-klip menarik tentang filem ini menerusi akaun Instagram, TikTok, Facebook, Twitter Astro First, Astro Shaw dan Astro Gempak.

Tajuk : CIKGU VS HANTU
Genre : HORROR COMEDY
Pengarah : LIYANA JASMAY
Produksi : MERMAID STUDIOS SDN BHD
Bahasa : MELAYU
Durasi Filem: 104 MINIT
Jumlah Hari Penggambaran: 15 HARI
Tarikh Penggambaran: SEPTEMBER 2021
Lokasi Penggambaran: KUALA LUMPUR
Tarikh Tayangan di Astro First: 8 SEPTEMBER 2022


BARISAN PELAKON
DATO’ AFDLIN SHAUKI SEBAGAI CIKGU DAUD
KHIR RAHMAN SEBAGAI CIKGU SAMAD
CHE PUAN JULIANA EVANSSEBAGAI CIKGU SYIMA
SHUK SAHAR SEBAGAI ISMAIL
ZAHIRIL ADZIM SEBAGAI UCOP

TUNGGAK UTAMA
Dipersembahkan oleh: MERMAID STUDIOS SDN BHD
Penerbit Eksekutif : ADRIANA JASMAY
Penerbit : ADRIANA JASMAY
Penerbit Set: FARAH AL AMIN
Pengarah: LIYANA JASMAY
Skrip: FATEN SYAMIMIE
Cerita Asal: LIYANA JASMAY
Lakon Layar: LIYANA JASMAY
Pengurus Produksi: DICKY SOPHIAN SAED 
Pengarah Fotografi : KHALID ZAKARIA
Penyunting: MINK STUDIOS
Kesan visual: MOTIOFIXO SDN BHD
Muzik Skor: ZAIDI ABD RAHMAN
Penata Bunyi: ZAIDI ABD RAHMAN
Pereka Busana: ASHWAWA
Penata Tatarias: NUR ATIQAH ABDUL HADEI

SINOPSIS


Cikgu VS Hantu mengisahkan tentang permusuhan di antara Cikgu Daud dan Cikgu Samad dalam merebut untuk menjadi cikgu terbaik. Namun, persaingan tersebut telah merapatkan hubungan mereka tanpa sedar apabila muncul hantu Cikgu Syima dan Ismail. Kematian Cikgu Syima dan Ismail di sekolah mereka meninggalkan tanda tanya siapakah dalang yang membunuh mereka. 

2 comments

  1. saya ingatkan filem pertama Mermaid Studios filem Bella & Jamie

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.