Movie Review | HIT: The First Case (2022)

Tuesday 6 September 2022


Director : Sailesh Kolanu
Writer : Sailesh Kolanu, Girish Kohli (dialogue)
Cast : Rajkummar Rao, Sanya Malhotra, Akhil Iyer, Jatin Goswami, Shilpa Shukla, Dalip Tahil, Milind Gunaji
Production Company : Dil Raju Productions, T-Series Films
Distributor : Netflix
Genre : Crime / Drama / Mystery
Running Time : 132 minutes
Release Date : 15 July 2022
Trailer :


Vikram Jaisingh (Rajkummar Rao) merupakan pegawai polis yang berkhidmat di Jabatan Homicide Intervention Team (HIT) di Rajashtan. Lepas tragedi hitam yang berlaku, psikiatri yang merawat dia nasihatkan supaya berhenti bekerja di jabatan tersebut kerana beberapa kes jadi punca kepada PTSD attack. 

Vikram geram bila kekasih dia, Neha (Sanya Malhotra) juga minta untuk dia berhenti kerja. Bukan dia tak nak berhenti tapi hanya dengan sibukkan diri dengan kerja saja dia boleh lupa sekejap dengan trauma tersebut. Malas panjangkan pergaduhan dengan Neha, Vikram mohon cuti selama seminggu dan bawa diri. 


Malangnya Vikram dapat panggilan telefon berkenaan kehilangan Neha dan dia dituduh sebagai suspek utama kerana mempunyai motif untuk menculik dan mencederakan Neha. Vikram minta kebenaran ICP Ajit Singh (Dalip Tahil) untuk siasat kes Neha tapi ditolak namun dia dibenarkan untuk siasat kes Preeti yang berlaku tak lama sebelum Neha hilang. Kerana kes Preeti, Vikram dapat beberapa klu dan jawapan ke mana hilangnya Neha. 

Movie HIT : The First Case merupakan remake kepada movie Telugu dengan tajuk yang sama kerana dihasilkan oleh penulis dan juga pengarah yang sama, Sailesh Kolanu. So macam mana movie asal, macam tu lah juga movie dalam versi Bollywood ni. Misteri yang diketengahkan dalam HIT memang susah juga nak crack sampai Vikram jumpa sendiri di hujung cerita. Dah boleh agak siapa yang buat cuma ada beberapa watak juga yang disyaki. Pandai lah penulis olah supaya tak kantoi awal. 


Yang tak cantiknya bila pengarah tak guna kekuatan pada dua pelakon utama tapi bagi screentime lebih pada watak sampingan macam Akshay yang cemburu dengan Vikram. Watak dia tak perlu ada pun tak apa sebab ramai yang excited nak tengok movie ni bila ada Sanya dengan Rajkummar Rao. Pertama kali dua pelakon ni bekerja dalam satu movie tapi tak banyak pun screentime bersama. Poster letak muka berdua tapi kena scam. 

Walaupun Sanya tak dapat screentime yang banyak tapi chemistry dia dengan Raj nampak comel sangat. Hopefully ada pengarah yang nak cast Sanya dengan Raj lagi dalam romantic comedy ataupun romantic drama. Raj buat yang terbaik dalam movie HIT iaitu sebagai pegawai polis dan juga sebagai pesakit PTSD. Masa tengok dia menjerit, merayu depan pembunuh tu rasa meremang sebab nampak real. Siapa tak trauma kalau nampak orang kita sayang kena bakar depan mata tanpa sebab. Lagi rasa terbeban bila kerja sebagai polis tapi bila ada masalah tak mampu nak bantu. 


Tengok production companies ada T-Series Film tapi kualiti movie ni agak teruk, dah macam layan movie B-grade sebab screenplay tak menarik dan pelakon sampingan tak ada langsung yang boleh berlakon dengan bagus kecuali Milind Gunaji. Merepek betul bila Vikram beria soal siasat Sheela sampai guna third-degre method padahal dia boleh fokus dekat klu lain. 

Sebelum ni kalau movie yang ada muka Rajkummar Rao memang dijamin puas tonton sampai habis tapi sekarang macam questionable pula. I don’t blame Sanya much sebab nama dia tak besar nak dibandingkan dengan Raj. Pengarah pilih Raj sebab dia tahu audience akan tertarik tapi dah masuk 3 kali kecewa dengan Raj. Of course he’s good in delivering his role but the whole story is crap. 


Nasib baik lah movie HIT: The First Case ni masuk Netflix dan bukannya keluar dekat panggung. Mungkin ni first and last case untuk jabatan HIT. Tskkkk

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 4.5/10

2 comments

  1. Patutnya ada sambungan kan.. Lama tunggu ingatkan yang ini sambungan sekali remake je.. Hadoi.. Dah layan, layanlah juga sampai habis.. kikiki..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.