Movie Review | Bell Bottom

Saturday 18 September 2021

Director : Ranjit M Tewari

Writer : Aseem Arrora, Parveez Shaikh

Cast : Akshay Kumar, Lara Dutta, Vaani Kapoor, Adil Hussain, Huma Qureshi, Denzil Smith, Dolly Ahluwalia, Kavi Raj, Zain Khan Durrani

Production Company : Pooja Entertainment, Emmay Entertainment

Distributor : Pen Marudhar Entertainment, Amazon Prime Video

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 123 minutes

Release Date : 19 August 2021

Trailer :


Diinspirasikan dari kes hijack yang berlaku pada 24 Ogos 1984 bila pesawat IC 691, Indian Airlines dengan 210 orang penumpang termasuk juruterbang dan pramugari dijadikan tebusan untuk 4 orang pengganas dari kumpulan Azaadi supaya Perdana Menteri Indira Gandhi (Lara Dutta) bebaskan 7 orang yang telah ditahan di penjara negara India. 

Founder RAW, R.N Kao (Denzil Smith) dan Ketua RAW, Santook (Adil Hussain) propose supaya Perdana Menteri berhenti ikut kehendak Presiden Ke-6 Pakistan, Muhammad Zia-ul-Haq (Kavi Raj) setelah 4 kali hijack berlaku semasa pemerintahannya. Ini cuma taktik kotor negara Pakistan menerusi Operasi Topaz untuk tawan beberapa kawasan di negara India. 

Ejen RAW under-cover, Anshul Malhotra (Akshay Kumar) dengan nama kod Bell Bottom ditugaskan untuk mengetuai Operasi Mirage bila kapal terbang tersebut mendarat di lapangan terbang Dubai. Perdana Menteri Indira Gandhi beri masa kepada team Bell Bottom selama 7 jam sebelum matahari terbenam sebelum misi tersebut ditamatkan dan akur dengan kehendak kumpulan Azaadi. 

Jalan cerita Bell Bottom memang dah boleh dijangka alur penceritaannya dengan kehadiran pelakon utama Akshay Kumar dan tagline ‘One man can change the destiny’. Trailer nampak menarik tapi full movie sepanjang 123 minit terasa longgarnya penceritaan dan draggy dengan beberapa filmy dialog mengenai RAW. 

Boleh nampak Akshay Kumar dah tak bertenaga seperti movie-movie sebelumnya walaupun di dalam avatar seorang ejen RAW yang berusia 32 tahun. Nasib baik team production bijak dengan tak meletakkan naskhah yang bertemakan terrorism ni sebagai genre aksi memandangkan tak banyak action stunt dan watak Anshu lebih kepada kekuatan mental sebagai pemain catur yang handal beserta ingatan yang tajam. 

Lebih menarik kalau watak antagonis Doddy (Zain Khan Durrani) licik atau mengerikan supaya wujudnya beberapa scene intense antara dia dan Anshu. Malangnya pengarah Ranjit M Tewari berikan tumpuan lebih kepada babak melodrama bila Anshu terikat dengan hal peribadi. 

Screentime Vaani Kapoor sebagai isteri Anshu agak terhad dan cuma menjadi penyeri pada first half. Tak faham kenapa perlunya ada romantic angle dalam movie ni sedangkan watak Radhika tak diberikan ruang untuk menyerlah pun. Watak dia cuma buka pintu dan prepare makanan untuk Anshu. I mean, come onnnnn, Vaani ada potential kot! By the way Vaani nampak sesuai dengan Akshay Kumar sebab sama tinggi dan muka yang agak matang. 

Second half movie Bell Bottom banyak bergantung pada VFX dan kelihatan lemah seperti biasa terutamanya pada babak ribut pasir. Dah lah babak tu panjang lepastu tak nampak real, memang hilang mood nak layan so tunggu je lah bila nak habis. Wardrobe Bell Bottom memang diberi perhatian supaya menghidupkan suasana 80-an dan signature pada zaman tu bell bottom pants. Makeup team did a great job bila berjaya transform Lara Dutta seiras seperti Indira Ghandi yang sebenar. 

Personally music album dari barisan komposer termasuklah Amaal Malik tak mampu menarik perhatian dek kerana lagu yang biasa sahaja. Lagu Sakhiyan 2.0 adalah remake kepada lagu Punjabi, Sakhiyan (2018) tapi tak dimasukkan dalam movie dan cuma digunakan sebagai material promo sahaja. Music score menaikkan mood sesuai dengan situasi dalam babak yang dipaparkan baik pada first half yang sarat dengan melodrama mahupun pada second half. 


Walaupun kes hijack yang berlaku pada tahun 1984 ni telah mengeratkan lagi hubungan diplomatik India dan Dubai namun malangnya movie Bell Bottom kena ban ekoran kerana negara UAE dakwa Menteri Pertahanan, Mohammed bin Rashid Al Maktoum pada ketika itu yang menangkap kesemua pengganas dan menyelamatkan kesemua penumpang. 

Movie Bell Bottom terbitan Pooja Entertainment dan Emmay Entertainment adalah movie yang ditayangkan di pawagam setelah beberapa bulan perintah berkurung dilaksanakan di India. Movie ni cuma dapat raih Rs49 crore setelah sebulan ditayangkan. Hilang rekod Akshay Kumar yang selalu dapat masuk Rs100 crore club. No wonder lah cepat sangat ditayangkan dekat OTT platform, Amazon Prime Video. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 5.4/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.