TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 3

Saturday 14 August 2021

Producer : Jung Chul-min

Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Kim Min-seok

Production Company : tvN

Distributor : tvN, Viu

Genre : Mystery / Comedy

Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)

Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020


Makin beranjak ke episod 3 ni makin sengal semua panel sebab diorang makin selesa dan rapat. Walaupun dari Episod 1 Jae-suk dah cakap dia sakit kepala setiap kali shoot The Sixth Sense ni menghadap perangai diorang tapi dia pun sama level masuk air jugak. Dalam episod ni Jessi bagitahu kenapa dia care sangat dengan Jae-suk everytime dia join variety show. Sweet sangat bonding diorang walaupun kelakar dia dok hey hey hey dengan Jae-suk. 

Na-Ra : We always in the same team until our hairstyle today match. I’m afraid we’ll share the same bad luck. 

Jae-suk : The two of you do go together personality-wise as well.

So-min : Next time, the four of us should do our hair the same. Let’s decide in advance and come on with couple-looks. 

Panel jemputan kali ni Kim Min-seok yang bagus menyiasat something and fun fact, sebelum dia debut dia pernah selamatkan seller dekat kedai daripada dirompak. Tak sangka hero dalam drama rupanya hero in real life jugak. Lepas habis je military training terus dia datang ke The Sixth Sense tapi Jae-suk dah pesan siap-siap get ready mental haha. 

Tema untuk episod ketiga ialah Collaboration with Chicken. Ni bukan sebarang ayam lah sebab masing-masing ada keunikan masakannya tersendiri. Macam restoran ayam yang pertama, We Give You All The Chicken terletak di kawasan perindustrian jadi kedai dia pun berupa warehouse tapi bila masuk dalam memang interior cantik dan Instagram-worthy. Menariknya dekat restoran ni bila diorang serve sesikat ayam yang digoreng dalam sos soya dan dibakar. 

Tak pernah terfikir langsung bahagian seseikat ayam tu boleh dimakan dan sedap. Semua panel cakap bahagian sesikat ayam tu juicy dan rasa macam bahagian lembut dekat tapak kaki ayam. Mi-joo dari awal lagi dah cakap tempat tu fake sebab resit cuma ada yang recent je dan poster nampak macam baru sangat print out. Min-seok pulak pernah jadi kitchen helper selama 5 tahun jadi dia rasa kesan terbakar dekat stove tu ketara sangat dibuat-buat. Jae-suk bantah teori tu sebab kebanyakan restoran sekarang beli perkakas second hand untuk jimat. 

Restoran kedua agak kelakar sebab owner dia kelakar. Nak survive dalam business bukan senang tambah pula musim pandemik macam sekarang ni. Restoran ni baru sahaja perkenalkan Choco Chicken tapi owner akan buang menu ayam goreng yang bersalut dark chocolate ni kalau tengah laku keras sebab melecehkan dia. Bayangkan dah penat buat menu tu tapi customer makan sikit je lepastu banyak buang walaupun jualan tinggi. Patutnya owner tu buat la portion sikit je sebab coklat ni senang muak. Lagipun dia sendiri dah nampak pelanggan akan makan dalam 4 hingga 5 ketul ayam je lepastu stop sebab kenyang. 

‘The more I listen to him, the more I get confused.’ – Na-Ra

Restoran ayam yang ketiga cuma restoran yang jual ayam goreng biasa tapi cara pembuatannya luar biasa bila dia menggunakan robot yang dicipta sendiri oleh owner. Restoran ni cuma ambil take away orders sebab tak ada space pun untuk dine-in dekat situ. Best tengok cara robot tu buat kerja. Semua panel pun rasa tempat tu real sebab tak mungkin lah team production nak melabur untuk robot semahal tu. Tapi gaya owner explain pasal business dia yang buatkan diorang rasa ragu-ragu dengan tempat tu. 

Dalam episod ni memang susah nak teka yang mana satu fake sebab semua pun nampak fake haha. Min-seok yang macam detektif tu pun confuse nak pilih yang mana satu sampai ambil masa yang lama dekat voting booth.

‘Min-seok ah~!! Are you confessing your sins in there?!!’ – Jae-suk

Nak tahu restoran mana yang fake dan serlahkan kreativiti team production bina restoran dari scratch sampai nampak cantik kena tengok lah dekat Viu ataupun Dramacool. Memang bagus betul art dengan props team sampai ada panel yang tertipu. Hebatnya pelakon tu sampai mampu masak pertama kali untuk panel tanpa gagal. Diorang dah boleh jual ayam dah lepas ni kalau ada niat nak buka restoran ayam. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. Heee kena tengok la ni. Sebab pasal makanan. Haha

    ReplyDelete
  2. episod ni semua nampak fake lagi2 bila diorang melawat restoran ayam goreng coklat. owner dia nampak fake betul..hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.