TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 5

Saturday 14 August 2021

Producer : Jung Chul-min
Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Lee Sang-woo
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Viu
Genre : Mystery / Comedy
Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)
Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020

Episod 5 bermula dengan suasana yang ceria sebab dah masuk musim luruh. Kemain Jessi puji So-min cantik siap bagitau Jae-suk padahal dia dengan Min-joo kritik Jae-suk pakai shoulder pad sebab kurus sangat. Belum 5 minit lagi dah sakit kepala Jae-suk dekat set tu. Memang patut lah dia balik rumah terus masuk bilik berehat. 

‘This is the problem with you guys. They look the same as always but they hype each other up.’ – Jae-suk


Tema dalam episod 5 ni guna tema restoran sama macam Episod 1 sebab carian tinggi dekat internet jadi team production bawa balik tema ni dengan skala lebih besar. Kebetulan panel jemputan Jang Dong-yoon memang suka makan, jenis tak memilih langsung kecuali makanan guna organ dalaman yang mentah. Dia follow semua episod dalam variety show The Sixth Sense dan episod 3 paling dia suka sekali sebab ada Choco Chicken. 

Disebabkan panel jemputan episod ni handsome dan pandai menyembang, the girls kemain happy sampai sengih ke telinga especially Mi-joo. Diorang siap discuss kasi can ikut turn macam minggu ni biar Mi-joo mesra dengan panel jemputan, next turn Jessi pulak lepastu So-min then Na-Ra. Geleng kepala je Jae-suk tengok perangai diorang. 

‘Among all 9pm shows that airing I feel like our show that have too much bleeps.’ – Jae-suk


Restoran yang pertama ialah restoran jjamppong yang berharga 100 dolar semangkuk. Disebabkan menu ni baru lagi diperkenalkan, pihak restoran baru berjaya jual 5 mangkuk sahaja walaupun ada Youtuber pernah buat review. Kalau restoran dia asli, owner join show The Sixth Sense ni sebab nak promote menu dia lah. Happy betul tengok jjamppong dia sebab besar lepastu bahan dalam tu semuanya sedap especially sotong. 


Jae-suk rasa restoran tu fake sebab gabungan bahan dalam jjamppong tu tak kena bila ada udang tempura dalam tu. Tapi So-min bagitau tonkatsu nabe pun ada ayam goreng dekat dalam menu berkuah tu so it’s nothing weird.  Another thing I impressed dengan restoran ni bila dia ada robot untuk serve side dish kepada customer. Robot ni ada dekat kedai mamak Kayu, Citta Mall. My boss impressed betul dengan robot ni masa dia makan dekat sana. 


Restoran kedua ialah restoran Double Bone yang hidangkan daging babi premium. Daging yang dihidangkan di situ semuanya digunakan dalam masa 24 jam dan tempat tu terletak dekat dengan ladang ternakan babi supaya owner dapat stock yang segar. Masa tengok dia deboning babi tu fuhh kagum betul dengan kemahiran berpisau dia. Susah nak cakap dia fake sebab cara dia potong babi dan knowledge untuk setiap bahagian memang mengagumkan lah pendek cerita. 


Restoran ketiga mempunyai keunikan tower beef setinggi 40cm dan owner yang kelakar. Restoran ketiga ni baru sahaja dibuka pada tahun 2018 dan peroleh keuntungan sebanyak 800 ribu dollar sehingga 900 ribu dollar setahun. Walaupun terletak di kawasan pinggiran bandar tapi ramai yang datang berkunjung untuk merasa tower beef tu dan upload dekat social media. Owner restoran ni sama perangai macam owner Choco Chicken tu sebab dia suka hati je letak atau buang menu laku keras.


Susah untuk semua panel pilih restoran yang mana adalah palsu sebab kesemuanya ada sisi yang meragukan. So-min pun berfikir lama dekat dalam voting booth tu sebab susah untuk dia decide yang mana satu adalah rekaan team production. Jang Dong-yoon pula dari awal lagi dah turn detective mode sebab dia datang untuk makan dan menang emas. Kelakar tengok dia tak putus-putus tanya soalan dengan editing team lagi kreatif kemain sampai kelakar jadinya. Nak tahu power ke tak instinct Dong-yoon, tengok variety show ni dekat Viu atau Dramacool okay. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.