iKON iDecide Album & Buah Tangan Sulung DK

Thursday 19 August 2021

Bulan ni dapat payment dari client terus pergi Shopee order album iDecide dari iKON ni. Album iDecide ni ada dua version, satu dengan cover hijau macam yang I beli. Lagi satu dengan version merah. Tak tahu kenapa iKON decide untuk guna warna hijau neon pada album cover padahal warna tema diorang merah dan putih. 


The reason I pilih album cover warna hijau sebab ada perbezaan pada photocard berkumpulan bila version yang ni ada photocard berlipat tu. Dekat vlive JuNe dia ada tunjuk photocard tu ada gambar B.I sekali lepastu dia cakap iKON akan sentiasa bertujuh. Forever and always. 


Tapi bila album ni sampai memang kecewa lah jadinya sebab diorang dah koyak gambar B.I :( Boleh nampak konsep dan style iKON berbeza sangat dengan konsep dalam album photobook. Sedih benar rasanya kena game dengan YG. Kejam betul buang padahal main producer untuk album ni still lagi B.I untuk 5 buah lagu. Dah la remuk hati ni tengok album cover tu kemek dekat bahagian atas. Redho je lah kan kalau dapat courier service macam J&T. 


Dalam mini album iDecide yang berharga RM70 tanpa poster besar ni ada CD iDecide, album photobook iDecide, photocard berkumpulan, sticker iDecide, buku lirik, photocard Jay dengan signature dan photocard June. Berharap jugak lah dapat photocard DK tapi okay lah sebab JuNe is my first bias kemudian Jay sebelum takhta tu dicantas oleh DK haha. 

Sembang pasal lagu, punca sampingan beli album iDecide ni sebab lagu Flower tu DK yang composed. Dia dapat inspirasi untuk buat lagu Flower bila terkenangkan ramai iKONic yang pergi tinggalkan iKON. DK guna analogi bunga dengan angin dalam lagu genre balada ni sebab bunga tetap kuat walaupun ditiup oleh angin. Sebelum ni ramai yang assume lagu Flower ni DK gubah untuk B.I yang terpaksa keluar dari iKON gara-gara skandal dadah. Lirik lagu melankolik Flower menguatkan lagi assumption tu. 



"Following the path of clouds, 
on the other side, will our old selves still be there? 
And I know that I can't turn back time 
or hold onto you and bring you back...." - Flower, 2020

Untuk mini album iDecide ni iKON cuma dapat buat satu sahaja MV untuk main track Dive yang merangkul carta di kebanyakan negara Asia seperti Jepun, Malaysia, Indonesia, Filipina, Thailand dan lain-lain. Alunan harmonika pada intro antara elemen kreatif untuk lagu genre hip-hop yang rancak dengan koreografi menarik dari iKON. Lirik lagu Dive menggambarkan perasaan dilamun cinta yang mendalam. 

"I was blinded just because of love 
I’ll dive into your world 
You light me up I can’t focus 
You can make me fly without wings 
If you’re the fire I’ll dive into it 
I’ll say it’s warm and flare up 
If you’re a thorny path I’ll dive onto it 
I’ll say it’s soft and throw myself against it... " - Dive, 2020

Best tengok MV Dive sebab colourful dan konsep yang menarik dekat set yang berbeza bagi setiap member iKON. Dekat Youtube channel iKON ada behind the scenes video sepanjang iKON shooting MV ni. Jay shoot selama 6 jam untuk part dia padahal dekat dalam MV keluar tak lama mana pun tapi puas hati lah tengok. Lepas habis part dia, Jay sambung pulak untuk personal photoshoot. Dekat photoshoot ni diorang kena lompat atas trampoline. 

Photoshoot kemain banyak dan lama tapi tak tahu lah mana YG simpan gambar tu semua. Letak dalam warehouse building tu gamaknya. Baik selit sekali dalam album tu haa. Tak tahu la apa perasaan iKON bila penat bekerja siang sampai ke malam tapi tak ada hasil. Entah apa benda YG fikir entah. 

Btw, part JuNe cool jugak sebab dia lompat rentas api dan tu scene paling berbahaya dia pernah buat sampai baju terbakar. 

Track ketiga, Ah Yeah dengan rentak upbeat pop yang sesuai dengan imej iKON. Intro lagu rancak ni menggunakan marching band dengan verse dari Bobby kemudian bertukar melodious dengan suara DK. Chorus dari JuNe dengan suara serak dan genre yang terarah kepada rock. Surprisingly lagu Ah Yeah iKON ni digunakan oleh atlet Korea dekat Olimpik Tokyo 2020 tempoh hari. Excited lah sebabtak ramai yang tahu pasal lagu ni. Trending terus dekat Twitter. 

My body’s drenched in sweat; 
I swallow hard on my saliva 
My heart is expanding like a balloon right before it’s about to burst 
Ah yeah, ah yeah—Adrenaline, adrenaline, adrenaline is exploding 
Ah yeah, ah yeah Through the roof and over the clouds, 
into the galaxy we run Ah yeah... - Ah Yeah, 2020


Menggunakan melodi yang sarat dengan vibe 90-an, track Around The World menghadirkan suasana yang ceria dan fun. Harmoni dan lontaran suara vokal lebih lembut dengan rap yang sederhana santai tapi energetik dari Bobby. Suara DK lebih jelas di bahagian chorus track yang sesuai menggambarkan perasaan angau dilamun cinta. 

The whole world is tainted by you, 
365 days, all four seasons remain as spring 
The whole world changed into a fairy tale 
A lifetime contract the whole world is only signed to you...
The whole, whole, whole world is completely filled with you 
The whole, whole, whole world is completely filled with you 
The whole world...  - Around The World, 2020


Sesuai dengan imej iKON yang terkenal dengan King of Breakup Songs, lagu Holding On juga diadun menggunakan konsep dan genre pop yang rancak selepas lagu Love Scenario yang pernah menjadi national anthem. Tak rasa nak bersedih pun bila putus cinta gara-gara lagu yang digubah liriknya untuk pendengar rasa bersemangat untuk jalani hari tanpa cinta. 

It turns out that there isn’t much to a break up 
After I bawled my eyes out, I felt so relieved 
It turns out that there isn’t much to holding onto regrets 
I finally understood what they meant when they say, “time heals all wounds” 
I’m holding on, it’s a bearable loneliness 
I’m holding on, it’s a bearable yearning 
It doesn’t hurt as much as I expected 
I just miss you a little bit from time to time, but I’m holding on...
- Holding On, 2020


Personally for me semua lagu dalam mini album iDecide ni best mengikut genre masing-masing, ada perjalanan cerita yang tersendiri dan berpaksikan konsep dan imej iKON sejak dulu. Bila dengar je boleh nampak imej iKON pada lagu tu. Sepatutnya album iDecide ni release pada tahun 2019 sebagai comeback album tapi malangnya terpaksa ditangguh sebab B.I dan iKON kena record balik semua lagu. 

Dalam vlive JuNe ada bagitahu pasal cerita kelakar yang jadi masa diorang semua rakam lagu tapi dia nak B.I yang cerita masa launching event album iDecide. Malangnya sampai sekarang tak dapat tahu apa cerita kelakar tu. Kalau suruh dia cerita balik mesti dia mengelak sebab cerita kelakar dah jadi kenangan sedih. 


Anyway, on positive note selain DK gubah sebuah lagu balada untuk iKONic, I jatuh cinta dengan hairstyle dia. He looks breathtakingly handsome ISTG! 

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.