Movie Review | Drive (2019)

Sunday 29 August 2021

Director : Tarun Mansukhani

Writer : Tarun Mansukhani

Cast : Sushant Singh Rajput, Jacqueline Fernandez, Vikramjeet Virk, Sapna Pabbi, Vibha Chibber, Boman Irani, Pankaj Tripathi, Kaustubh Kumar

Production Company : Dharma Productions

Distributor : Netflix

Genre : Action / Thriller

Running Time : 119 minutes

Release Date : 1 November 2019

Trailer :


Ambil masa yang lama juga untuk layan movie Drive ni sebab tayangan movie ni ambil masa yang sangat lama sampaikan pelakon utama, Sushant Singh Rajput perli Karan Johar bila nak release dalam sebuah interview. Sepatutnya ditayangkan di pawagam kemudiannya bertukar method ke OTT platform iaitu Netflix. 

Sungguhpun movie Drive ni adalah terbitan Dharma Production dan ditayangkan di bawah Netflix Originals, malangnya visual adalah kelemahan utama sampai hilang mood nak layan. Susah nak percaya Netflix boleh terima movie seperti Drive untuk ditayangkan.Bila tengok keseluruhan movie boleh nampak ni adalah cara Karan Johar balas dendam kepada Sushant. 

Tak faham macam mana Karan Johar ataupun team production boleh berpuas hati dengan final edit movie Drive ni sedangkan pihak tourism negara Israel berbesar hati jalinkan hubungan diplomatik dengan negara India melalui movie Drive. Bayangkan audience negara Israel layan movie ni sebab it is one of the project involved and turn out to be the worst version of Fast & Furious franchise?  

Pembantu Setiausaha Perdana Menteri, Irrfan (Boman Irani) dihantar ke Jabatan Perakaunan untuk bantu Vibha Singh (Vibha Chibber) menjejak sekumpulan pencuri yang diketuai oleh Tara (Jacqueline Fernandez) dan pembantunya Bikki (Vikramjeet Virk) juga Naina (Sapna Pabbi). Tak susah pun nak locate mereka bertiga ni sebab selalu melepak di kawasan street racing di bandar tersebut. 

Yang susahnya bila nak buktikan mereka bertiga memang terlibat dalam kes-kes rompakan yang berlaku dan bakal berlaku. Jadi Irrfan hantar undercover police, Arjun untuk siasat kegiatan mereka dan kumpul bukti kukuh. Vibha dan pembantu dia, Hamid (Pankaj Triptahi) dah cuak sebab mereka adalah target seterusnya. Tak ada siapa yang tahu selain mereka berdua yang semua duit haram hasil peras ugut dari businessman disimpan di ruang rahsia dalam bangunan tersebut. 

Bangunan tersebut dikawal dengan ketat dan sesiapa yang mencurigakan akan ditembak serta-merta oleh pengawal keselamatan di sana. Nak masuk memang perlukan perancangan yang rapi dan bantuan dari IT personnel, Raj Naik (Kaustubh Kumar). 

Flow penceritaan Drive ni tak ada pun yang unik ataupun fresh sebab dah banyak movie bertemakan rompakan dipaparkan baik dari Bollywood mahupun Hollywood. Ada beberapa twist yang menarik supaya momentum cerita tak terus merudum dan membosankan. 

Sepanjang 110 minit movie ni berjalan, keliru juga dengan genre dia sebab tak rasa thriller atau saspen pun tapi lebih kepada komedi. Plot dia pun tak disusun dengan baik sebab ada beberapa scene yang random je muncul dan hilang macam tu sahaja tanpa penjelasan yang bagus. Nasib baik peneraju utama movie ni ialah Sushant, kalau ambil Ayush Sharma rasanya movie ni elok masuk tong sampah je. 

Selain dari Sushant, music album Drive not bad lah sebab lagu Makhna yang shoot dekat Israel tu best. Dalam music video tu nampak lah diorang semua have fun sebab director pun dah bagitahu ikut suka diorang lah nak have fun macam mana. Lagu Prem Pujari also one of my favorite song jugak dengan choreography dan set yang cantik. Music score dari Qaran je kurang memberi impak dan sometimes out of place. 

No wonder lah Sushant tak pernah promote movie ni bila Karan Johar finally decide untuk tayang dekat Netflix. Siapa tak sakit jiwa tengok end product macam ni? Wasted. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 2.6/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.