TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 6

Saturday 14 August 2021

 

Producer : Jung Chul-min
Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), 
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Viu
Genre : Mystery / Comedy
Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)
Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020

‘They’re like a group of middle school girls that the teacher can’t control, much to his chagrin. After watching the show, other variety shows seem a bit blander to me. It’s hot like spicy BBQ chicken.’

Disebabkan Jessi dengan panel jemputan, Jung Yong-hwa  vokalis CN Blue stuck dalam traffic jam, Jae-suk baca komen positif dari penonton The Sixth Sense. Betul lah apa yang dikomenkan tu sebab penat nak gelak dengan perangai memasing. Bukan setakat show tu best dengan idea yang menarik malah panel pun menghiburkan. 


Tema untuk episod 6 adalah Eccentric Collectors. Kalau tema yang tak berkaitan dengan makanan ni memang susah nak teka sebab hint tak banyak sangat. Panel kena berusaha keras lah cari data ataupun guna cara Jessi je main teka ikut instinct dia. 

Pengumpul pertama ialah pengumpul kereta sejak dari tahun 1978 dan kebanyakannya disewakan kepada production house untuk pembikinan filem ataupun drama. Kereta yang mencuri tumpuan haruslah kereta model Brisa yang dipandu oleh watak utama movie A Taxi Driver (2017). Kereta yang ikonik dan bersejarah sebab terlibat dalam konflik penindasan terhadap rakyat Korea. Jumlah kesemua kereta dan bas yang dikumpul ialah sebanyak 1000 dan kesemuanya ditempatkan di kawasan lapang. 


Jae-suk paling bahagia ada dekat tempat tu sebab banyak model kereta yang dia tahu ada dekat situ macam model Sibal yang pertama sekali dikeluarkan oleh Korea. Na-Ra pun excited sebab ada model kereta Tico yang keluarga dia guna masa zaman muda dulu. So-min excited tengok fire truck model pertama yang wujud di Korea. Comel sangat model tu sebab asalnya dari kereta Ford dan diubahsuai untuk kegunaan bomba. 


Pengumpul kedua ialah pengumpul bungkusan ramyeon bersama paket perencah. Semua bungkusan ramyeon ni dikumpul selama 16 tahun dan ada di antaranya dihasilkan di luar negara kemudian dibeli dengan harga yang agak mahal. Awalnya pengumpul ramyeon ni kumpul teleskop tapi disebabkan hobi tu terlampau mahal so dia bertukar ke ramyeon. Jae-suk rasa pengumpul ramyeon tu fake sebab dia tak pandai pun masak ramyeon dan bungkusan ramyeon ni paling murah dan mudah untuk team production The Sixth Sense reka. Tapi macam obvious sangat je?


Pengumpul ketiga agak mewah dan high-taste sebab dia kumpul batu. Dalam rumah dia ada banyak jenis bentuk batu dengan range harga yang berbeza. Batu yang berharga tinggi dan mempunyai timah di dalamnya ditempatkan di dalam bilik eksklusif. 


‘This part is rough. This rock has both a feminine and a masculine side. If you look closely, this one twinkles. This is silver. There aren’t many rocks with this much silver. It wasn’t easy for me to get this.’

Masa semua panel dok belek koleksi batu dekat situ macam excited jugak kot kot lah ada batu macam dalam movie Parasite (2019) tu. Legend betul batu tu sampai boleh pergi ke Cannes. So-min rasa tempat tu fake sebab ada batu sama bentuk macam dekat Gwanghamun Gate. Walaupun dia rasa fake, panel yang lain tak sependapat dengan dia sebab ramai yang pilh pengumpul lain terutamanya pengumpul bungkusan ramyeon tu. 


Bila ada seorang je panel yang pilih automatik tak dapat lah emas tu walaupun pilihan dia betul. So kalau dia menang pun dia bernasib malang lah. Impressed dengan team production sebab diorang all out reka tempat tu dengan koleksi yang mengagumkan. 

'Gosh you guys make us looks pathetic' - Jae-suk

Tak terfikir dek akal yang koleksi tu palsu semata. Yang berlakon jadi pengumpul tu pun bijak bermain ayat sampaikan semua panel terpedaya. Memang tak expect langsung dia fake. Memang kelakar lah tengok video clip yang production crew tunjuk dekat hujung episod. 


'Seeing how they were all duped by my sloppy acting, they still have a long way to go' Eccentric Collector

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.