TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 4

Saturday 14 August 2021

Producer : Jung Chul-min

Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Lee Sang-woo

Production Company : tvN

Distributor : tvN, Viu

Genre : Mystery / Comedy

Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)

Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020


Lepas dah happy dapat makan ayam goreng dalam Episod 3, kali ni panel The Sixth Sense dapat tema Unique Global Workout. Unik jugak lah tema ni sebab kena berfikir lebih sikit berdasarkan keadaan gym dan workout routine yang disediakan. Panel jemputan untuk episod ni ialah pelakon Lee Sang-woo yang handsome. 

Mi-joo dengan So-min dah happy sebab guest handsome tapi kecewa sebab dia pendiam sangat. So-min jadi murung satu team dengan Sang-woo. Baru seminit dua duduk sebelah pun tak tahan dah sebab terlampau sunyi. Jessi bersimpati dengan So-min tapi nak buat macam mana kalau team untuk episod 4 ni dibahagikan ikut profesion masing-masing; Team Actor (Na-Ra, So-min & Lee Sang-woo) vs Team Singer (Jae-suk, Mi-joo & Jessi). 

Punya lah pendiam si Sang-woo ni sampaikan Mi-joo, So-min dengan Na-Ra dok menyembang dalam kereta tak perasan langsung dia ada padahal fizikal dia besar tau. Diorang perasan pun sebab Na-Ra merungut air-cond tak rasa pastu Sang-woo naikkan temperature. Diorang tak perasan langsung dia gelak sama-sama masa diorang dok menyembang dalam kereta tu. Jae-suk dah pesan supaya berjaga-jaga dengan diorang berempat. 

Gym pertama adalah Persian warrior workout yang menggunakan ancient workout sejak zaman Sparta. Workout ni kebanyakannya digunakan di negara Iran dan India. Sebab dah biasa tengok dalam movie Hindustan especially boxer yang gunakan kayu besar tu untuk workout so tak terkejut lah bila tengok workout routine diorang. 

Selain dari workout area, gym ni juga digunakan untuk sesi berkumpul macam kelab buku, kelab muzik dan banyak lagi. Nak mengharapkan income dari gym sahaja memang tak daya lah sebab tak ramai yang minat dengan ancient workout. So-min rasa tempat pertama ni real sebab dia terhantuk shelf masa nak ambil kopi tapi kepala dia tak cedera sebab ada protector dekat bahagian bucu. Mesti dah ramai yang senasib dengan dia sebab tu owner letak protector dekat situ. 

Bergerak ke gym kedua yang dinamakan Khushi dan menggunakan konsep Nepal baik dari workout routine, equipment mahupun interior dalaman. Kesemua equipment yang ada dekat dalam tu digunakan untuk membentuk muscle dan kekuatan juga dalam masa yang sama meningkatkan ketahanan mental. Owner belajar Thabeti masa mereka pergi melawat negara Nepal dan berkongsi pengalaman di sana dengan orang Korea. 

Jessi rasa tempat tu fake sebab dia tak rasa apa-apa perubahan pun masa diorang guna lodtam untuk tenangkan fikiran. So-min pula dah masuk dalam dunia sendiri, sikit lagi nak capai tahap nirwana sebab lodtam tu. Na-Ra syak team production create lodtam tu dari millstone je sebab design dia sama macam penggiling kacang soya tu. 

Tempat workout ketiga paling best sebab guna dance workout even instructor pun sejenis yang fun. Uniknya dekat gym ni bila workout guna kasut yang diubahsuai supaya boleh lompat tinggi. Idea ni datang dari Switzerland pada tahun 2011 kemudiannya berkembang luas ke negara-negara lain termasuklah Korea. 

So-Min rasa tempat tu fake sebab dia dapat hint dari Kwang-soo bagitahu pasal dance workout tapi yang biasa je dan bukan guna kasut tu. Jae-suk pun rasa tempat tu fake sebab suami instructor tu tak mampu nak follow dance instructions isteri dia. Even nak berdiri pun mengah. Memang susah nak percaya si suami berhenti kerja dan join business si isteri kalau dia pun tak mampu nak catch up dance workout tu. 

Susah nak decide yang mana satu palsu sebab hint yang ada pun tak membantu sangat tapi panel terbahagi kepada dua pilihan. Bila tengok VT dari team production memang tak sangka langsung gym tu palsu. Team production buat sendiri semua equipment supaya nampak real. Even art team berusaha keras buat corak dan logo diinspirasikan dari Nepal. Setiap minggu semakin kagum dengan team production The Sixth Sense. Daebak!!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.