Movie Review | John Tucker Must Die

Tuesday 31 August 2021

Director : Betty Thomas

Writer : Jeff Lowell

Cast : Jesse Metcalfe, Brittany Snow, Ashanti, Sophia Bush, Arielle Kebbel, Jenny McCarthy

Production Company : Landscape Productions, Dune Entertainment, Major Studio Partners, John US Productions

Distributor : 20th Century Fox

Genre : Teen / Romantic / Comedy

Running Time : 89 minutes

Release Date : 28 July 2006

Trailer :


Bila ada Netflix ni yang syoknya bila ada access movie legend genre teen rom-com macam John Tucker Must Die ni. Bukan senang nak cari movie lama dengan good quality. Nak high quality tu macam impossible haha. Since movie arahan Betty Thomas ni berlatarkan high school dan diterbitkan pada tahun 2006 jadi kita guna konsep Netflix and chill je lah. 

Kate Spencer (Brittany Snow) adalah the invisible girl dekat high school yang penuh dengan hot girls dan sentiasa mencari perhatian watak utama cerita ni, John Tucker (Jesse Metcalfe). Kate membesar dalam persekitaran yang tak sihat bila mak dia, Lori Spencer (Jenny McCarthy) selalu bawa lelaki yang berpotensi untuk jadi ayah balik ke rumah. Boleh kata setiap hari adalah lelaki yang berbeza sampai dia rasa tak perlu pun untuk tahu siapa nama yang bertandang. 

Masa Kate bekerja separuh masa di sebuah restoran, dia selalu ternampak John Tucker datang dengan perempuan yang berbeza. Dari bersangka baik terhadap John berubah kepada perspektif buruk dan rahsia tersebut hanya diketahui oleh dia seorang. Modus operandi John mudah bila dia date dengan perempuan dengan berbeza geng atau kelab dan bagi alasan dia perlu rahsiakan hubungan cinta sebab nak fokus dengan basketball. 

‘Okay, let me guess. Does he always use pet names like "Baby" and "Sweetheart?" Yeah, it's not out of affection, it's so he won't mix up your names. And he's all about an unspoken bond or something special, but never about a relationship. And the whole arrangement was your idea, so you feel guilty that he cheated.’ – Kate Spencer

Rahsia John Tucker terbongkar bila guru P.E jatuh sakit dan beberapa kelas terpaksa digabungkan disebabkan kekurangan manpower. Kate kumpul Heather Montgomery (Ashanti), Beth McIntyre (Sophia Bush) dan Carrie Schaeffer (Arielle Kebbel) untuk rancang supaya imej John Tucker sebagai pelajar popular tercalar. Malangnya plan mereka sentiasa gagal sampai diorang come up dengan plan untuk hantar Kate untuk patahkan hati John. 

‘It's always all about me. John! John! John!’ - John Tucker

Jalan cerita classic cult ni kelakar dengan first half terarah kepada watak John Tucker yang bercinta dan second half terarah kepada strategi keempat watak perempuan untuk jatuhkan dia. Kelemahan pada movie ni mungkin pada watak John Tucker tu sendiri sebab less charming? I tak tahu macam mana hot girl macam Ashanti boleh digambarkan angau dengan kata-kata manis watak John Tucker. Chad Michael Murray, Ryan Phillippe, Channing Tatum nampak lebih meyakinkan dalam watak tu. Mungkin bajet rendah kot masa tu.  

Anyway I suka dengan watak Scott Tucker (Penn Badgley) yang jatuh cinta dengan Kate dan jauh berbeza karakter dengan abang dia. I wish he had more scenes in this movie sebab watak dia related dengan watak Kate. At some point skrip nampak lemah dan longgar bila penulis atau pengarah keliru dengan watak  Scott. Nak dijadikan watak penting ataupun cameo sahaja? 

Music soundtrack dalam movie ni kinda cool sebab ada lagu Promiscuous – Nelly Furtado. One of my fav song from that era. Wardrobe, makeup, props are eye candy for the visual spectrum. Tak sangka set bilik tidur Kate dengan pantai tu hasil visual effects je sebab nampak real. 

All in all, sesantai mana movie teen rom-com ni sesantai tu juga lah lakonan kesemua barisan pelakon yang ada. Scene kesemua watak utama atas stage baling cake tu agak canggung tanpa hulu tuju tapi pengarah nak end it in fun way so they did. I have fun watching so it's okay. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.6 = 5.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.