TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 7

Saturday 14 August 2021

 

Producer : Jung Chul-min
Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Kim Young-kwan
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Viu
Genre : Mystery / Comedy
Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)
Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020

Awal rancangan dah riuh memasing sebab So-min pakai dress cantik sebab panel jemputan untuk episod ni handsome. Macam yang the girls discuss sebelum ni, kali ni turn So-min pulak bermesra dengan panel jemputan. Sementara yang lain tengah teruja dengan kehadiran pelakon kacak Kim Young-kwan, Jessi pulak dah mengah asyik bertemakan restoran/makanan. Perut dia pun dah mula buncit sebab asyik makan je dekat The Sixth Sense ni. Menawhile Jae-suk masih lagi dengan harapan yang sama, nak balik rumah dan rehat banyak-banyak sebab sakit kepala melayan the girls. 


Restoran pertama dengan tema ‘Does This Restaurant Exist?’ terletak di kawasan pasar Yangdeunpo dan menggunakan konsep masak mengikut permintaan pelanggan. Owner dia agak grumpy sampai semua panel rasa tempat tu real. Takut kena marah punya pasal haha. Menantu dia pun berdiri dekat sudut dapur je sebab takut dengan mertua dia. 


Walaupun konsep dia hidang apa yang customer minta tapi owner tu pandai masak menu yang berasaskan kimchi je. Lagipun pelanggan dia kebanyakannya peniaga pasar dan orang tua dekat kawasan tu. Susah nak cakap tempat tu fake sebab kimchi dia rasa sedap dan home-made. 

Restoran kedua agak unik sebab hidangkan menu yang sesuai dengan perjalanan movie-movie terkenal Hong Kong. Nak masuk ke Restorang Mong pun kena bayar dan perlu buat tempahan terlebih dahulu mengikut waktu yang ditetapkan. Impressed dengan kreativiti owner restoran ni sebab boleh come up dengan idea menarik. 


Masa panel datang tu diorang dapat enjoy makanan mengikut movie Chungking Express (1995) yang pernah famous pada era 90-an. Ada 6 menu yang diberikan dan makanan tersebut dihidangkan sebagai simbolik kepada scene penting dalam movie tu. Bukan sahaja menu malah pinggan dan konsep pun diolah sesuai dengan penceritaan. 

‘If love was contained in a can, I hope there won’t be expiry date on it. If there is expiry date for love, I want it to be 10,000 years. ’ - Chungking Express (1995)


Rasa tak puas tengok scene panel dekat Restoran Mong ni sebab kreatif sangat idea diorang. Restoran ni sesuai sangat kalau yang suka layan movie dan mungkin boleh terkesan macam So-min sampai menangis dibuatnya. Jessi dekat sebelah jadi takut tengok sebab dia terlampau absorbed dengan penceritaan tu. Nak makan pun sayang sebab tak nak hancurkan props menu yang dihidangkan. 

‘So what?! Then aren’t we going to eat it when we’re here?! Do you want to guess and not eat at a restaurant? We need to eat!’ – Jae-suk

Restoran ketiga lebih kepada café hipster yang menghidangkan kopi dan pencuci mulut yang disediakan oleh chef bertaraf dua bintang Michelin. Nampak macam mahal menu yang dihidangkan tapi sebenarnya dijual dengan harga yang agak murah sebab café tu cuma lab eksperimen kepada syarikat advertising di tingkat atas. 


Terliur tengok diorang cuba semua menu yang disediakan sebab gabungan rasa yang menarik. Barista yang bekerja dekat café tu pun bukan calang-calang sebab ada 10 tahun pengalaman. Kagum tengok kreativiti chef dekat situ masa diorang serve Butterfly-pea flower tea sebab dia berubah warna bila bercampur dengan air lemon. Dah la cantik warna ungu. Kalau café ni mahal pun tak kisah sebab experience yang customer dapat tu tip-top. 

‘All three restaurants seems real today so it is hard for me to choose. I just using my guts.’ – Jae-suk

Kalau sebelum ni art and creative team guna atau beli barang yang baru, kali ni diorang ambil alih restoran yang ditinggalkan dan guna barang second-hand untuk nampak real. Pelakon yang diorang ambil untuk menyamar sebagai empunya restoran pun memang dah biasa dengan kamera jadi tak nampak kekok langsung bila berjumpa dengan panel. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.